לאחר חודש עמוס בכדורגל ובו רגעים שמחים, עצובים ודרמטיים, מחר יגיעו לסיומו מונדיאל 2022 בגמר מהסרטים בין נבחרת ארגנטינה וליונל מסי לאלופת העולם צרפת. המונדיאל הצליח להשכיח מעט לארגנטינאים את הצרות הכלכליות השוטפות את המדינה בתקופה האחרונה, ולגבש מחדש את הגאווה הלאומית. ההמונים בבואנוס איירס יוצאים בקביעות לרחובות במחאה נגד הבעיות הכלכליות, אבל לאחר העלייה לגמר, העיר נשטפה בדגלים ובקריאות שמחה.

האינפלציה בארגנטינה משתוללת ועתידה להגיע עד סוף השנה ל-100%. לכלכלה השנייה בגודלה בדרום אמריקה אין כמעט גישה להון הבינלאומי והיא בחוב של 40 מיליארד דולר לקרן המטבע הבינלאומית. המדינה נכנסה למשבר הכלכלי בשנת 2018 ועדיין רחוקה מהתאוששות. לזה ניתן להוסיף את הנתון המדאיג שמעיד כי 40% מהארגנטינאים חיים בעוני, לעומת רבע בלבד שהיו בתחילת המשבר. ארגנטינה הייתה יותר זמן במיתון, כמעט יותר מבכל מדינה אחרת מאז שנות ה-50. ובכל זאת, עליות המחירים של היום נותרו רחוקות מהאינפלציה של תחילת שנות ה-90.

אוהדי נבחרת ארגנטינה חוגגים ברחובות בואנוס איירס (צילום: רויטרס)
אוהדי נבחרת ארגנטינה חוגגים ברחובות בואנוס איירס (צילום: רויטרס)

ולמרות כל הצרות, העם הארגנטינאי נמצא באקסטזה. העם הארגנטינאי מאמין כי סגנית אלופת העולם משנת 2014, תשלים את העבודה במונדיאל האחרון של מסי. את התקווה הגדולה של העם הארגנטינאי בנבחרת הנוכחית ניתן לראות בדבריו של אגוסטין פורטיו, תושב בואנוס איירס בן 22, שהתראיין לעיתון "פייננשל טיימס" ואמר כי "כדורגל הוא הישועה שלנו, הכל מסביבנו הולך ומחמיר, ובכל זאת השבוע כולנו שמחים".

הבעיות של ארגנטינה עלולות לחזור מיד לאחר סיום המונדיאל. הטיפול הלקוי של הנשיא אלברטו פרננדס בכלכלה, במיוחד במהלך מגיפת הקורונה, עורר כעס רב ברחבי המדינה. ממשלתו עומדת בפני אתגרים כלכליים רבים. עם זאת, נראה כי תיקון הבעיות לא עמדו בראש סדר העדיפויות. בחודש שעבר, הצהירה שרת העבודה, קלי אולמוס, כי "ההתמודדות עם האינפלציה יכולה לחכות, כי העדיפות הראשונה היא לזכות באליפות העולם". לאחר מכן היא התנצלה על דבריה, אך ניתן להבין מההתבטאות שלה את הלך הרוח במדינה הלטינית.

חגיגות העלייה לגמר המונדיאל בבואנוס איירס (צילום: רויטרס)
חגיגות העלייה לגמר המונדיאל בבואנוס איירס (צילום: רויטרס)

חגיגות העלייה לגמר המונדיאל בבואנוס איירס (צילום: רויטרס)
חגיגות העלייה לגמר המונדיאל בבואנוס איירס (צילום: רויטרס)

בארגנטינה של היום יש תחושה אמיתית שההצלחה במונדיאל תקל על כאבם של מיליונים במדינה. כך ניתן לראות בדבריה של לוקרציה פרסדיגר, עובדת בבית חולים בת 38, שלאחר הניצחון על הולנד ברבע הגמר אמרה כי "אנשים רבים באמת צריכים את השמחה הזו ומנצלים את המרב". שרת העבודה נזכרה גם בזכייה בתואר במונדיאל 1978 ואמרה: "היינו בדיקטטורה, נרדפנו, לא ידענו מה צופן מחר, אבל ארגנטינה הפכה לאלופת האולם ויצאנו לחגוג ברחובות. ואז חזרנו למציאות". 

את הטירוף המוחלט סביב המונדיאל והרצון לזכייה ניתן גם לראות בסקר שנערך לאחרונה במדינה. יותר מ-75% מהנשאלים השיבו כי לזכייה במונדיאל תהיה שפעה על המורל הלאומי. 32% אף אמרו שהם חושבים שהתוצאה תשפיע על הבחירות הבאות לנשיאות, שייערכו בעוד עשרה חודשים. ארגנטינה רחוקה 90 דקות בלבד מזכייה, אך גם העם הארגנטינאי יודע, שלאחר החגיגות, יחזרו לפגוש את המציאות הקשה.