האזרחים באיראן ממשיכים לשטוף את המדינה בעקבות "מחאת החיג'אב" שפרצה לאחר מותה של הצעירה מהסא אמיני. בתמונות דרמטיות שהגיעו היום (שני) מהרפובליקה האסלאמית, העידו על אזרחים רבים שהתאספו סביב בית סוהר בעיר כראג' בסמוך לבירה לטהרן. זאת, לאחר שפרצו דיווחים לפיהן שני אסירים שנידונו למוות "בגין דריסת שוטרים" עומדים להיות מוצאים להורג.

הפרסומים ברשתות החברתיות הראו את אמו של אחד האסירים, מוחמד ג'ובדולו בן ה-22, כשהיא מחוץ לבית הסוהר ומתחננת שלא יוציאו להורג את בנה. לדבריה, בנה כלל לא היה בזירה, בה אחד השוטרים נהרג. פעילי זכויות אדם הקימו זעקה לאחר שהאסירים נלקחו לבידוד, שלעתים קרובות מדובר בצעד ראשון לפני הוצאה להורג. עורכי דינם טוענים כי השניים דורשים משפט חוזר בבית המשפט העליון. 

ארבעה בני אדם הוצאו להורג עד כה באיראן לאחר שפרצה המחאה בעקבות מותה של הצעירה הכורדית. שגריר איראן באירופה מזומנים באופן תדיר לשיחות נזיפה בגין ההוצאות להורג. שרת החוץ של צרפת תיארה אותן כ"מזעזעות" והוסיפה כי "צרפת חזרה על התנגדותה לעונש המוות בכל מקום ומכל הנסיבות". חברי פרלמנט צרפתיים אף הגישו הצעה לאיחוד האירופי להפסיק את המשא ומתן על הסכם הגרעין באופן מוחלט, ולהגדיר את משמרות המהפכה כארגון טרור.

גם שרת החוץ של קנדה, מלאני ג'וי, גינתה את ההוצאות להורג ואמרה כי "עוד שני בני אדם איבדו את חייהם בהוצאות להורג חסרות טעם של המשטר האיראני". בקריאה לאיראן לשים את הקץ למשפטים האכזריים, הביעה ג'ולי סולידריות עם האזרחים האיראניים, והצהירה כי יש להם את הזכות המלאה לזכויות אדם.

המחאה באיראן (צילום: AFP)
המחאה באיראן (צילום: AFP)

ביום שבת האחרון, הוצאו להורג שני צעירים בני 20 ו-22 שנתלו לאחר שהואשמו ב"רצח" לכאורה של חבר בכוחות הביטחון במהלך אחת ההפגנות בעיר ממערב לטהרן. למרות מאמצים בינלאומיים לבטל את הוצאתם להורג של שני המפגינים, בית המשפט העליון באיראן אישר את גזר הדין. "מוחמד מהדי קאראמי וסייד מוחמד חוסייני, המבצעים העיקריים של הפשע שהוביל למות הקדושים הלא צודקים של רוחאללה עג'מיאן נתלו הבוקר", נאמר בהודעת מערכת המשפט בהצהרה שפורסמה בסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית IRNA. אותו גורם בטחוני שנהרג בהפגנה היה חבר במיליציה בסיג' הקשורה למשמרות המהפכה באיראן. 

קאראמי, בן 21, היה אלוף קראטה איראני-כורדי, שעשה קעקוע של הטבעות האולימפיות בחלק הפנימי של זרועו. בן דודו אמר ל-CNN שקראמי היה ילד אמיץ ואינטיליגנטי ונכנס לקראטה בגיל 11. הוא הצטרף לנבחרת הנוער של איראן ולאחר מכן זכה באליפויות הלאומיות. עורך דין של קראמי צייץ בטוויטר כי קאראמי לא קיבל זכויות סופיות לדבר עם משפחתו לפני הוצאתו להורג. עורך הדין הוסיף כי קאראמי החל ביום רביעי בשביתת רעב כמחאה על כך שלא אפשרו לאגאסי לייצג אותו. 

בחודש שעבר פרסמו הוריו של קאראמי סרטון לרשתות החברתיות שבו התחננו למדינה לחוס על חייו. אביו אמר, "בני הוא בין אלופי הקראטה של איראן ויש לו מספר תארים לאומיים והיה החבר המדורג רביעי בנבחרת איראן... אני מבקש מכם בבקשה להסיר את צו ההוצאה להורג".