המלחמה באוקראינה: ירידה דרמטית חלה לאחרונה בירי הארטילרי שמבעים הרוסים באוקראינה, כך על פי מספר מקומות אמריקאים ואוקראינים. על פי דבריהם, בחלק מהמקומות, מדובר אף בירידה של עד 75% בתדירות הירי.

המתקפה הקטלנית עד כה? רוסיה טוענת: "הרגנו 600 חיילים אוקראינים"
לקראת מתקפה אוקראינית: הדילמה והחשש בפיקוד הבכיר של הצבא הרוסי  

להתפתחות זו יכולות להיות מספר סיבות, בין אם מחסור באספקה הרוסית, ובין אם מדובר בחלק מהיערכות טקטית מחדש של הרוסים. הירידה מהווה עדות נוספת להיחלשות הרוסית בשדה הקרב, כך על פי הגורמים האמריקאים. ההתפתחות מגיעה על רקע אספקה צבאית משמעותית נוספת אותה האוקראינים צפויים לקבל בקרוב מהמערב. 

מלחמת רוסיה-אוקראינה: פיצוץ צינור גז ברוסיה (רויטרס)

ארה"ב וגרמניה הודיעו בשבוע שעבר כי לראשונה במלחמה, יספקו לאוקראינים רכבי לחימה משוריינים, כמו גם סוללת פטריוט, שתסייע לצבא הרוסי להתמודד עם מתקפות אוויריות. עוד דווח, כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פועל בימים לאלו להגביר את התמיכה הפנימית במדינתו, כלפי המלחמה שהחל בסוף חודש פברואר האחרון. 

הצרות הכלכליות של רוסיה
הגירעון התקציבי של רוסיה עקב המלחמה הגיע לשיא בחודש דצמבר האחרון, לאחר שהסנקציות פגעו משמעותית בהכנסותיה מיצוא נפט. עד כה, השקעתה הכספית הרוסית במלחמה, הגיעה למעל ל-30% מהמתוכנן. 

חייל בגבול אוקראינה רוסיה (צילום: REUTERS/Antonio Bronic)
חייל בגבול אוקראינה רוסיה (צילום: REUTERS/Antonio Bronic)

כתוצאה מכך, רוסיה לקחה הלוואה חסרת תקדים של 56 מיליארד שקלים. במהלך השנים, הכנסותיה של רוסיה ממכירת נפט, גז וסחורות אחרות סייעה לה רבות בהתמודדות הכלכלית, אך כאמור מאז הטלת הסנקציות עליה, הדבר השתנה לרעתה באופן משמעותי. 

פוטין כבר הורה לדון בהעלאת מיסים אפשרית, והשלטון תחתיו אף החל בצמצום הוצאות שאינן מלחמתיות. הגירעון הרוסי השנה צפוי לעמוד על 2% מהתוצר המקומי הגולמי.