מלחמת רוסיה-אוקראינהטלטלה בצמרת האוקראינית? חבר פרלמנט אוקראיני בכיר הודיע אמש כי שר ההגנה אולכסיי רזניקוב יודח מתפקידו, על רקע הטענות לשחיתות במשרדו. על פי דבריו של המחוקק דוד ארחמיה, מי שיחליף את מקומו יהיה ראש המודיעין הצבאי הנוכחי של אוקראינה, האלוף קירילו בודאנוב

בודאנוב ידוע בכך שחזה את הפלישה הרוסית לאוקראינה, כאשר רוב הפקידים האוקראינים חשבו שכל מתקפה רוסית תהיה בהיקף קטן. כמו כן, בודאנוב ידוע בקשריו עם הנשיא זלנסקי ובעל השפעה רבה בדרגים הגבוהים. בודאנוב בן ה-37 בעל רזומה מרשים, עלה במהירות בסולם הדרגות והפל לאחד הגנרלים הבכירים ביותר בצבא האוקראיני.

זלנסקי נואם בקונגרס האמריקאי (צילום: רויטרס)
זלנסקי נואם בקונגרס האמריקאי (צילום: רויטרס)

בהודעה שכתב בחשבון הטלגרם שלו, הדגיש ארחמיה כי "המלחמה מכתיבה את מדיניות כוח האדם. הזמן והנסיבות דורשות חיזוק והתארגנות. זה קורה עכשיו וימשיך להתרחש גם בעתיד". רזניקוב מצדו אמר כי "אף אחד לא יושב על אותו כיסא במשך כל חייו, אז צריך להיות מוכן לכך. כעורך דין לשעבר, אני אופטימי שגם אם לא אהיה בתפקיד הזה, יהיה לי תפקיד אחר שיאפשר לי להעניש את הרוסים".

השינויים הצפויים בצמרת האוקראינית מגיעים כאשר הכוחות הרוסיים הגבירו את התקיפות באזור דונייצק. אוקראינה הזהירה כי רוסיה מתכננת לפתוח במתקפה חדשה בשבועות הקרובים, שכן החודש יציינו את יום השנה לפלישה הרוסית. בצל החשש ממתקפה שכזאת, עיתון "הניו יורק-טיימס" דיווח בשבוע שעבר כי המודיעין האוקראיני מעריך שלרוסיה יש יותר מ-320 אלף בשטח המדינה, פי שניים מהכוח הפלישה הראשוני של מוסקבה בחודש פברואר של השנה שעברה. בתוך כך, אנליסטיים צבאיים מסרו כי למוסקבה יש בנוסף 150 אלף עד 250 אלף חיילי מילואים, שמתאמנים או מוצבים בתוך רוסיה, כדי להצטרף למלחמה בכל עת.

צבא רוסיה (צילום:  VYACHESLAV OSELEDKO / Contributor)
צבא רוסיה (צילום: VYACHESLAV OSELEDKO / Contributor)

חייל רוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)
חייל רוסי במהלך המלחמה באוקראינה (צילום: gettyimages)

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הצהיר כי "ככל שטווח הנשק של מדינות המערב רחוק יותר, כך נצטרך להרחיק את האויב מגבולותיה לש רוסיה. הפעולות של מדינות המערכת ממלאות תפקיד חשוב באופן שבו פועל ומתפתח המבצע הצבאי של רוסיה באוקראינה". לדבריו, "ההצהרות של האיחוד האירופי על הצורך להנחיל תבוסה של רוסיה הן גזעניות".

עדכון המודיעין האוקראיני מגיע על רקע החשש ממתקפה מאסיבית של הצבא הרוסי באביב. לאחרונה, דווח כי ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, הגיע בסתר לאוקראינה על מנת להציג לנשיא וולודימיר זלנסקי תמונה מודיעינית על התכנון הצבאי של רוסיה בחודשים הקרובים, כך דווח בעיתון ה"וושינגטון פוסט". 

אנליסטים צבאיים צופים כי עלייה בלחימה באביב הקרוב עשוי לקבוע את המסלול שאליו תלך המלחמה. ארה"ב ומדינות המערב ממהרות לחמש את אוקראינה בכלי רכב משוריינים, ארטילריה וטילים במאמץ לחזק את כוח האש שלה. זאת, בתקווה שהציוד יאפשר לאוקראינה לפרוץ את האזורים שבשליטת רוסיה.