נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, לא ייעצר היום, כך דווח ברשת NBC האמריקאית. זאת, לאחר שחבר המושבעים שדן בפרשת דמי השתיקה לשחקנית סטורמי דניאלס לא התכנס היום. שני גורמים המעורים בפרטים מסרו כי משרד התובע המחוזי בניו יורק הדגיש בפני חבר המושבעים כי עליהם להיות בכוננות למחר.

לפי הנוהל במדינת ניו-יורק, על התובעים להציג את הראיות בפני חבר המושבעים, ולאחר מכן, על המושבעים להצביע האם להגיש כתב אישום או לא. עם זאת, הדבר אינו פשוט. חבר המושבעים צריך להיות מורכב מ-16 חברים, כאשר לפחות 12 צריכים לתמוך בעד הגשת כתב האישום נגד הנאשם. במידה וחבר המושבעים מצביע בעד, על התובע לנסח את כתב האישום, ועל נציג המושבעים לחתום עליו. לאחר מכן, כתב אישום יוגש לבית המשפט, אך הוא אינו יהפוך לפומבי, עד שהנאשם, במקרה הזה דונלד טראמפ, יופיע בבית המשפט כדי להשיב לאישום בעניינו.

מחאה מחוץ לבית המשפט הדן בעניינו של דונלד טראמפ (צילום: gettyimages)
מחאה מחוץ לבית המשפט הדן בעניינו של דונלד טראמפ (צילום: gettyimages)

עצרת תמיכה בטראמפ מחוץ לבית המשפט במנהטן (צילום: gettyimages)
עצרת תמיכה בטראמפ מחוץ לבית המשפט במנהטן (צילום: gettyimages)

תהליך הגשת כתב האישום בניו יורק מוטה מאוד לטובת התביעה, וצריכה להיות סיבה סבירה על מנת להאמין שבוצע פשע. זאת, ברמה נמוכה בהרבה מהסטנדרט הנהוג של "מעבר לכל ספק סביר", הדרוש כדי לקבל הרשעה. כזכור, משרד התובע המחוזי של מנהטן הודיע מוקדם יותר החודש לנשיא ארה"ב לשעבר, כי הוא עשוי לעמוד בפני אישום פלילי הנוגע לכך ששילם דמי השתקה לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס. 

החקירה במנהטן נמשכת כבר קרוב לחמש שנים, כאשר על פי החשד, הנשיא שילם כ-130 אלף דולר לשחקנית הפורנו. התשלום בוצע, כך על פי החשד, בימיו האחרונים של הקמפיים לנשיאות ב-2016, על ידי עורך דינו לשעבר של טראמפ, מייקל כהן. במסגרת הסכם טיעון שנחתם עם כהן בשנת 2018, הודה כי אכן שילם לדניאלס וכי מטרת התשלומים הייתה "השפעה על תוצאות הבחירות".

טראמפ כבר תקף בעבר את התובעים בתיק, והאשים אותם ב"ציד מכשפות". כמו כן, תקף גם באופן אישי את הפרקליט של מחוז מנהטן, אלבין בראג, וקרא לו "דמוקרט גזען", אשר פועל ממניע פוליטי. דוברו של הנשיא לשעבר הצטרף לדבריו, ואמר כי "האיום של התובע המחוזי במנהטן להגיש כתב אישום נגד הנשיא טראמפ פשוט מטורף, זו מבוכה לתובעים הדמוקרטים ומבוכה לעיר ניו יורק". גם אם יוגש בסופו של דבר כתב אישום נגד טראמפ, הרשעתו תהיה מאתגרת עבור התביעה. במידה ואכן יימצא אשם, הנשיא לשעבר יעמוד בפני עונש מקסימלי של ארבע שנות מאסר.