מלחמת רוסיה-אוקראינה: המלחמה העקובה מדם באוקראינה נמשכת כבר למעלה משנה, ובה גם נמשך הנזק חסר התקדים למבנים ותשתיות אזרחיות וציבוריות ברחבי האוקראינה. בתוך כך, ארגון קרן המטבע הבין-לאומית פרסם דוח ובו אומדן של עלות הנזק באוקראינה. על פי הדוח, אוקראינה תזדקק ל-412 מיליאדר דולר על מנת להשתקם ולבנות את עצמה מחדש במהלך העשור הקרוב. זאת, כאשר עלות פינוי ההריסות בלבד, עומד על 5 מיליארד דולר.

במהלך השנה האחרונה, מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה, נהרגו כ-9,655 אזרחים, בהם 465 ילדים, כאשר שני מיליון בתים ניזוקו באופן קשה. על פי דוח הקרן, אחד מכל חמישה מוסדות בריאות ניזוקו ומאות אמבולנסים נהרסו לחלוטין. בסך הכל, על פי חישוב הבנק העולמי, הנזק הישיר למבנים ולתשתיות בלבד, נאמד על 135 מיליארד דולר.

בניין הרוס באזור העיר בחמוט, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alex Babenko)
בניין הרוס באזור העיר בחמוט, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alex Babenko)

עם זאת, המספר האמיתי של אזרחים אוקראינים שנהרגו במהלך המלחמה גבוה מהרבה מהנתון הרשמי. זאת, מאחר ושטחים רבים נשלטים כעת בידי הצבא הרוסי ולא ניתן להציג את המספרים המלאים מתוכם. הבנק העולמי ציין בנוסף כי בעקבות כך, ייתכן כי תמונת הנזק גבוהה בהרבה מהנתונים הרשמיים. עוד נמסר מהבנק העולמי, כי מירב הנזק נמצא בקו החזית בדונייצק, חרקוב, לוהנסק וחרסון, המחוזות שאותם סיפח פוטין בחודש ספטמבר האחרון.

הדוח של קרן המבטע הבין-לאומי מציג גם תמונה עגומה לגבי הכלכלה האוקראינית בעתיד. לפיו, הפלישה הרוסית החזירה את הכלכלה באוקראינה 15 שנה אחרונה וקיצצה 29% בתוצר הגולמי של המדינה, וכך 1.7 מיליון אוקראינים נוספים נכנסו למעגל העוני. עוד ציין הדוח כי ענף האנרגיה, כמו תשתיות חשמל ומים, הוא שנפגע בצורה הקשה ביותר, כתוצאה מהתקפות מכוונות של הצבא הרוסי.

מלחמת רוסיה-אוקראינה (צילום: Pierre Crom/Getty Images)
מלחמת רוסיה-אוקראינה (צילום: Pierre Crom/Getty Images)

בתוך כך, הפרסום מגיע לאחר שארגון קרן המטבע הבין-לאומי הסכים על חבילת סיוע בסך 12.7 מיליארד דולר לאוקראינה. משרד האוצר האוקראיני אמר כי "התוכנית תעזור לגייס מימון למדינה, בעזרת השותפים הבינלאומיים, וזאת כדי לשמור על יציבות פיננסית ולהבטיח את הדרך לשיקום המדינה לאחר המלחמה". הסיוע, שעדיין זקוק לאישור מועצת המנהלים של קרן המטבע, "צפוי לסייע בגיוס מימון בקנה מידה גדול מהתורמים והשותפים הבינלאומיים של אוקראינה לאורך כל תקופת התוכנית", אמר גאווין גריי, ראש הנציגות של קרן המטבע באוקראינה.

אוקראינה הגדילה את ההוצאות הצבאיות שלה, בעוד שהכלכלה התכווצה בכ-30% ב-2022, ופגע בהכנסות ממסים. התוצאה הייתה גירעון תקציבי שכוסה על ידי מימון חיצוני מארה"ב, האיחוד האירופי ובעלות ברית אחרות. הסיוע החיצוני סייע למדינה להפסיק את הסתמכותה על כסף שהודפס על ידי הבנק המרכזי והושאל לממשלה, צעד חירום שנחשב הכרחי בתחילת המלחמה, אך עלול לעורר אינפלציה ולערער את יציבות המטבע של המדינה אם יימשך.