מלחמת רוסיה-אוקראינה: הגנרל האוקראיני לשעבר, ויקטור מוז'נקו, הזהיר כי הצבא הרוסי עלול לפתוח במתקפה חדשה במהלך הקיץ, בעקבות חוסר ההצלחות של מוסקבה בשדה הקרוב. מוז'נקו, מי ששימש בעבר כראש המטה הכללי של הצבא האוקראיני, התראיין לעיתון Fakty, והאמין כי ייתכן שהמתקפה הרוסית תצא לפועל בחודש אוגוסט.

דבריו מגיעים לאחר שכוחות הצבא הרוסי לא הצליחו להשיג הישגים משמעותיים באוקראינה בחודשים האחרונים. עוד אמר מוז'נקו, כי המתקפה תתרחש כנראה חודש אוגוסט, 80 שנה לאחר קרב "'קורסק", אחת המערכות בין הצבא הסובייטי לבין צבא גרמניה הנאצית. לדבריו, "למרות המהלכים האחרונים הלא מוצלחים את רוסיה, מוסקבה עדיין יכולה לפתוח במתקפה, כי החיילים עדיין לא מיצו את מלוא הפוטנציאל שלהם". עם זאת, ציין כי יש אפשרות נוספת, שהרוסים כלל לא יפתחו במלחמה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)
מתגייסים טריים לצבא רוסיה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, הימים האחרונים סיפקו חדשות מטרידות עבור פוטין, שכן הדיווחים מצביעים על כך שחייליו האטו את המתקפות נגד הצבא האוקראיני בסמוך לעיר באחמוט. העיר הפכה למוקד הלחימה האינטנסיבי ביותר בחודשים האחרונים, כאשר רוסיה מתקשה עד כה להגיע להישגים. 

בחודש ינואר האחרון, ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, ביקר בסתר באוקראינה על מנת להציג לנשיא וולודימיר זלנסקי תמונה מודיעינית על התכנון הצבאי של רוסיה בחודשים הקרובים. גורמי מודיעין בכירים במשרד ההגנה אוקראיני העלו בפגישה את החשש מירידה בסיוע הצבאי, זאת על רקע ההשתלטות הרפובליקנית על בית הנבחרים והירידה בתמיכה בדעת הקהל בארה"ב בתקופה האחרונה.

בתוך כך, דובר ה-CIA סירב לאפיין את המסר שנתן ברנס לזלנסקי על התכנון הצבאי של רוסיה. כעת, הכוחות האוקראינים והרוסים נעולים במלחמת התשה אינטנסיבית במזרח אוקראינה, סביב באחמוט. לעיר יש ערך אסטרטגי קטן יחסית, אך קיבלה חשיבות סמלית עבוד שניהצדדים, בפרט רוסיה, שלא כבשה עיר אוקראינית גדולה מאז הקיץ האחרון.

המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Alex Babenko)
המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Alex Babenko)

עם זאת, אנליסטים צבאיים צופים כי עלייה בלחימה באביב הקרוב עשוי לקבוע את המסלול שאליו תלך המלחמה. ארה"ב ומדינות המערב ממהרות לחמש את אוקראינה בכלי רכב משוריינים, ארטילריה וטילים במאמץ לחזק את כוח האש שלה. זאת, בתקווה שהציוד יאפשר לאוקראינה לפרוץ את האזורים שבשליטת רוסיה.

על רקע המתקפה המתוכננת, שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו חשף לאחרונה את ההצעה להגדיל את כוח האדם בצבא ל-1.5 מיליון חיילים עד 2026, לעומת 1.1 מיליון כעת. מוסקבה שגייסה עבריינים מורשעים למאמץ המלחמתי, הראתה נכונות לסבול אבדות כבדות. רבים מהמתגייסים עד כה היו חסרי ניסיון וקיבלו הכשרה מועטה בלבד לפני שנלקחו לחזית. אך בחודשים האחרונים שיפרה רוסיה את אימוניה, כך לפי גורמי מודיעין מערביים.