מלחמת רוסיה-אוקראינהלמעלה משנה עברה מאז שהחלה המלחמה העקובה מדם באוקראינה, ונראה כי רוסיה רחוקה מההצלחות שציפו להן בקרמלין. בתוך כך, ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל מארק מילי, התראיין לאתר Defense One, המתמחה בסיקור צבאי, והדגיש כי "לא סביר שאוקראינה תצליח להחזיר לעצמה את כל השטחים שנכבשו, למרות הכשלים הטקטיים בצבא הרוסי".

הנרגל מילי הסביר כי "אני לא חושב שאוקראינה תגיע להישג הזה בטווח השנה הקרובה. זלנסקי הצהרי בפומבי כי המטרה של אוקראינה היא לשחרר את השטחים שנכבשו על ידי רוסיה, אז זו משימה צבאית קשה ביותר". לדבריו, " בשטחים הכבושים באוקראינה יש מאות אלפי חיילים רוסים, אני לא אומר שאי אפשר לעשות את המשימה הזאת, אך אני כן מדגיש שזו תהיה משימה קשה".

הגנרל מארק מילי (צילום: gettyimages)
הגנרל מארק מילי (צילום: gettyimages)

כמו כן, מילי גם התייחס לכך שארה"ב לא תספק לאוקראינה טילים ארוכי טווח מסוג "ATACMS", המגיעים לטווח של 300 ק"מ, למרות הדרישה של קייב, ואמר כי "זו החלטה של הדרג המדיני. אך מנקודת מבט צבאית, יש לנו מעט מאוד טילים מסוג זה, ואנחנו חייבים לוודא שאנחנו שומרים על מלאי תחמושת שיספיק גם לנו". 

בצל חוסר ההצלחה בשדה הקרב, הגנרל האוקראיני לשעבר, ויקטור מוז'נקו, הזהיר בשבוע שעבר כי הצבא הרוסי עלול לפתוח במתקפה חדשה. מוז'נקו, מי ששימש בעבר כראש המטה הכללי של הצבא האוקראיני, התראיין לעיתון Fakty, והאמין כי ייתכן שהמתקפה הרוסית תצא לפועל בחודש אוגוסט.

עוד אמר מוז'נקו, כי המתקפה תתרחש כנראה חודש אוגוסט, 80 שנה לאחר קרב "'קורסק", אחת המערכות בין הצבא הסובייטי לבין צבא גרמניה הנאצית. לדבריו, "למרות המהלכים האחרונים הלא מוצלחים את רוסיה, מוסקבה עדיין יכולה לפתוח במתקפה, כי החיילים עדיין לא מיצו את מלוא הפוטנציאל שלהם". עם זאת, ציין כי יש אפשרות נוספת, שהרוסים כלל לא יפתחו במלחמה.

בניין הרוס באזור העיר בחמוט, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alex Babenko)
בניין הרוס באזור העיר בחמוט, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alex Babenko)

בחודש ינואר האחרון, ראש ה-CIA, ויליאם ברנס, ביקר בסתר באוקראינה על מנת להציג לנשיא וולודימיר זלנסקי תמונה מודיעינית על התכנון הצבאי של רוסיה בחודשים הקרובים. גורמי מודיעין בכירים במשרד ההגנה אוקראיני העלו בפגישה את החשש מירידה בסיוע הצבאי, זאת על רקע ההשתלטות הרפובליקנית על בית הנבחרים והירידה בתמיכה בדעת הקהל בארה"ב בתקופה האחרונה.

בתוך כך, דובר ה-CIA סירב לאפיין את המסר שנתן ברנס לזלנסקי על התכנון הצבאי של רוסיה. כעת, הכוחות האוקראינים והרוסים נעולים במלחמת התשה אינטנסיבית במזרח אוקראינה, סביב באחמוט. לעיר יש ערך אסטרטגי קטן יחסית, אך קיבלה חשיבות סמלית עבוד שניהצדדים, בפרט רוסיה, שלא כבשה עיר אוקראינית גדולה מאז הקיץ האחרון.