הנשיא לשעבר ממשיך להסתבך: משרד המשפטים האמריקאי וה-FBI גיבשו ראיות נוספות בחקירת המסמכים המסווגים נגד דונלד טראמפ, כאשר מסרו כי טראמפ חיפש דרכים שיסייעו לו לשמור חלק מהמסמכים שנצאו במאר-א-לאגו, גם לאחר שנדרש להחזיר אותם, כך דווח הבוקר (שני) בעיתון "הוושינגטון פוסט".

החקירה במאר-א-לאגו היא אחת מארבע חקירות פליליות נגד הנשיא טראמפ, שעתיד להתמודד בבחירות לנשיאות ב-2024. בשבוע שעבר הצביע חבר המושבעים בבית המשפט במנהטן על הגשת כתב אישום נגדו, בפרשת "דמי השתיקה" לשחקנית הפורנו סטורמי דניאל. דוברו של טראמפ, סטיבן צ'ונק, אמר כי "לציד המכשפות נגד הנשיא טראמפ אין בסיס עובדתי בחוק. משרד המשפטים נקט בהתנהלות בלתי חוקית על ידי הדלפת מידע כדי להשחית את ההליך המשפטי ולתמרן את דעת הקהל לקראת הבחירות".

דולנד טראמפ (צילום: רויטרס)
דולנד טראמפ (צילום: רויטרס)

בתוך כך, חוקרי פרשת המסמכים המסווגים חושדים, בהתבסס על הצהרות עדים וצילומי מצלמות אבטחה, כי ארגזים שהכילו חומר מסווג, הועברו ממאר-א-לאגו לאחר הדרישה להחזירם, וכי טראמפ בדק את הארגזים באופן אישי. בעוד שהצוות של טראמפ החזיר כמה מסמכים מסווגים, בחיפוש שערך ה-FBI מאוחר יותר, נמצאו יותר ממאה פריטים מסווגים שלא נמסרו לידי הרשויות.

במקביל, ציין הוושינגטון פוסט בדיווח, כי מרכיב מרכזי ברוב תיקי השיבוש, הוא אלמנט "הכוונה". מכיוון שכדי להגיש כתב אישום בתיק, התובעים צריכים להיות מסוגלים להראות שכל הפעולות שננקטו, נעשו כדי לנסות לעכב או לפגוע בחקירה. במקרה של טראמפ, תובעים וסוכנים פדרלים פועלים על מנת לאוסף כל ראיה, המצביעה על מניעיו של טראמפ לפעול בצורה זו.

המסמכים שנמצאו באחוזה של טראמפ (צילום: REUTERS/Jim Bourg)
המסמכים שנמצאו באחוזה של טראמפ (צילום: REUTERS/Jim Bourg)

בנוסף, החוקרים צברו גם ראיות המצביעות על כך שטראמפ אמר למקורביו להטעות פקידי ממשל, בתחילת 2022, לפני הדרישה להחזיר את המסמכים, כאשר מינהל הארכיונים והרישומים הלאומי, אשר עובד עם משרד המשפטים, ניסה לשחזר מגוון רחב של מסמכים מתקופתו של טראמפ כנשיא. לפי גורמים המעורים בפרטים, פעולה זו של טראמפ אינה מהווה עבירה על החוק, אך היא יכולה לשמש ראיה כנגדו. כמו כן, החוקרים ציינו כי התובעים אספו ראיות לכך שטראמפ התעלם מבקשות של יועציו להחזיר את המסמכים לארכיון.

בהמשך, נמסר בדיווח, כי לחוקרים יש ראיות לכך שטראמפ ביקש מעורכי הדין שלו ויועציו, דרכים אחרות כדי שיוכל לשמור את המסמכים, גם לאחר שמקורבים לנשיא לשעבר, הצהירו בפניו כי הוא לא יכול. החוקרים אספרו ראיות לכך שיועציו של טראמפ הזהירו אותו משמירת המסמכים, וכי זה עלול להיות מסוכן מבחינה משפטית.