משרד ההגנה באזרבייג'ן מסר היום (שני) כי אזר סריג'אנוב, החשוד בניסיון ההתנקשות בחייו של חבר הפלרמנט האזרי פאזיל מוסטפה, מומן והופעל על ידי משמרות המהפכה של איראן. זאת, לאחר שאמש חשף דובר משרד החוץ, אייהן חאג'יזדה, כי נפתחה חקירה ראשמית לגבי האירוע, וכי היא מובילה לכיוונה של איראן.

על פי המידע הראשוני, מארגן ניסיון ההתנקשות, אזר סריג'אנוב, יליד 1976, הוא פעיל שיעי קיצוני, אשר ביקר באיראן 11 פעמים בין השנים 2010 ל-2019. עוד נמסר, כי משנת 1993 ועד לשנת 2002, חי ולמד בעיר קום שבאיראן, ובהמלך לימודיו היה מעורב בשיתוף פעולה עם מנגנוני הביטחון של הרפובליקה האסלאמית.

לאחר שחזר לאזרבייג'ן, בתמיכה כספית של משרד ההגנה האיראני, הקים במדינה עסק במסווה של ארגון צדקה. לאחר מכן, ביקר שוב ושוב באיראן, וקיבל לאורך התקופה הנחיות מטהרן. סריג'אנוב סיפק תמיכה כספית וארגונית לביצוע ניסיון ההתנקשות. יתרה מכך, סבוהי שירינוב, אשר ירה בחבר הפרלמנט פאזיל מוסטפה, היה גם כן פעיל אסלאמי קיצוני. מהחקירה עולה, כי בין השנים 2017 ל-2022 ביקר באיראן 15 פעמים, כאשר בתקופה זו גויס על ידי משרד ההגנה האיראני ועבר אימוני לחימה מיוחדים. בהתבסס על ההנחיות שקיבל מסאריג'אנוב, ביצע את הירי.

שגרירות אזרבייג'ן בטהרן (צילום: gettyimages)
שגרירות אזרבייג'ן בטהרן (צילום: gettyimages)

עוד נמסר, כי פעילים נוספים בכנופייה הוא אלשד אסגרוב, יליד 1983, פעיל אסלאמי קיצוני, אשר ביקר באיראן 9 פעמים בין השנים 2013 ל-2018. פעיל נוסף הוא ואמין עלירוב, יליד 1970, גם הוא פעיל אסלאמי קיצוני, אשר ביקר באיראן מספר פעמים בין השנים 2004 ל-2015.

כזכור, מוסטפה, המחזיק בדעות אנטי־איראניות, נורה בביתו יממה לפני פתיחת השגרירות האזרית בתל אביב. לא נשקפת סכנה לחייו. חבריו בפרלמנט טוענים כי זהו מסר איראני לארצם שלא תעמיק את יחסיה עם ישראל. בבאקו חזרו ודחו את הטענה איראנית שלפיה ישראל הפכה את אזרבייג'ן לבסיס ריגול נגד איראן. בתגובה אמר הדובר חאג'יזדה כי ארצו מעולם לא אפשרה להשתמש בשטחה נגד מדינה שלישית, והוסיף: "איראן היא שזוממת מזימות נגדנו".

דובר משרד החוץ של איראן נאסר קאנאני: "ביקשנו מממשלת אזרבייג'ן שתבהיר את דברי שר החוץ הישראלי אלי כהן לגבי ההסכם עם אזרבייג'ן, כדי ליצור 'חזית מאוחדת נגד איראן'". קאנאני התייחס לדבריו של שר החוץ כהן ביום רביעי בפגישתו עם עמיתו האזרי לקראת פתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל. ובינתיים, לפי דיווחים באזרבייג'ן נעצרו שמונה איראנים שפעלו כחלק מרשת ריגול.