הדלפת המסמכים מהפנטגון האמריקאי עוררה בימים האחרונים סערה גדולה בעולם, וכך גם בישראל. מסמך חדש שהגיע לידי "הניו יורק טיימס", הציג את דריסת הרגל האפשרית של ישראל במלחמה באוקראינה, שהחל בחודש פברואר 2022. המסמך מציג את ההערכה האמריקאית לגבי "התרחישים" שעלולים להביא את ישראל לספק נשק קטלני לאוקראינה - בניגוד למדיניות הישראלית הנוכחית.

על פי הדיווח בעיתון האמריקאי, ישראל מחויבת לספק לאוקראינה מודיעין וסיוע "לא קטלני", אך לא מעבר  בשל החשש ממשבר ביחסים ברוסיה, ובשל הרצון לשמור את חופש הפעולה בסוריה. עם זאת, המסמך מוסיף שישראל כנראה תשקול לספק נשק "קטלני", תחת לחץ הולך וגובר של וושינגטון או בעקבות הידרדרות אפשרית ביחסים עם מוסקבה.

מערכת HIMARS של צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)
מערכת HIMARS של צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)

האפשרות הסבירה ביותר, כך מציג המסמך, היא כי ישראל תאמץ את "המודל טורקי", בלחץ ארה"ב, ותספק מערכות הגנה באמצעות צד שלישי, תוך תמיכה בשיח דיפלומטי לסיום המלחמה באוקראינה, והצעה לקחת את המושכות באמצעי התיווך בין המדינות. המסמך מציג אפשרויות נוספות שבהן ישראל תסכים לסייע בנשק "קטלני" לאוקראינה, והן בעיקר משבר ביחסים עם רוסיה. כך למשל, במידה ורוסיה תעביר לאיראן מערכות אסטרטגיות, או תסייע בהרחבת תוכנית הטילים והגרעין של טהרן.

כמו כן, עלתה אפשרות נוספות, כי ארה"ב צפויה לפעול על מנת להפעיל לחץ על ישראל, שתספק נשק לאוקראינה באמצעות הדרישה הישראלית להיערך לקראת אפשרות של תקיפה נגד מתקני הגרעין באיראן. אפשרות נוספת, היא כי פעילות כלי הטיס של ישראל הפועלים בסוריה, ייפגעו מאש מערכות הגנה אווירית של רוסיה, וכך היחסים בין המדינות יגיעו לשפל, בצורה כזו שתאפשר את העברת הנשק לקייב.

המסמך מפרט את כלי הנשק שישראל עלולה להעביר לאוקראינה, ובהם טילי קרקע-אוויר מסוג ברק 8, מערכת ההגנה האווירית Spyder, וטילים נגד טנקים מסוג Spike.

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

בחודש נובמבר האחרון, רוסיה הודיעה לישראל כי היא תגיב אם טילי הגנה אווירית מתוצרת ישראלית או מיירטים אחרים יגיעו לאוקראינה, בין אם ישירות ובין אם דרך מדינות שלישיות, לפי שני אנשים בעלי ידע במדיניות הרוסית. סגן יו"ר מועצת הביטחון של הפדרציה הרוסית, דמיטרי מדבדב, הזהיר את ישראל בחודש שעבר מפני אספקת נשק לאוקראינה, ואמר כי צעד כזה יהיה "פזיז" ו"יהרוס" את הקשרים בין רוסיה לישראל. 

עד כה ישראל נרתעה מהתערבות במלחמה בשל החשש שלהתנגדות למוסקבה עלולה להיות השלכות ביטחוניות ישירות במזרח התיכון ועבור יהודי רוסיה. על פי דיווחים זרים, ישראל מבצעת באופן שגרתי תקיפות על סוריה באזורים שבהם לרוסיה שליטה במרחב האווירי, כדי למנוע מאיראן לספק את שלוחותיה שם. אבל ההתקפות ההמוניות על מטרות אוקראיניות עם מל"טים איראניים והאספקה ​​הצפויה של טילים בליסטיים איראניים לרוסיה שינו את החישובים של ישראל, כשהחשש גובר שהניסיון האוקראיני עלול לאפשר לאיראן לחדד את יכולתה לתקוף ערים ישראליות.