מלחמת רוסיה-אוקראינה: מסמכים שהודלפו מהפנטגון האמריקאי והגיעו לידי "הניו יורק טיימס", חשפו כי אם כוחות ההגנה האווירית של אוקראינה לא יקבלו סיוע נרחב בזמן הקרוב, הם צפויים לקרוס, ונראה כי חיל האוויר הרוסי ישנה את פני המלחמה שהחלה בפברואר 2022. על פי הדיווח, במקרה כזה, רוסיה עלולה להשתמש במטוסי הקרב הקטלניים שברשותה, שככל הנראה ישנו את תמונת המצב מבחינתה.

למרות היתרון העצום של חיל האוויר הרוסי על פני האוקראיני, מוסקבה לא הגיעה להישגים משמעותיים בשדה הקרב. על פי ההערכות במערב, שילוב של איתנות אוקראינית מול מודיעין גרוע של הרוסים, השאיר רבים ממטוסי הקרב וההגנה האוקראינית על כנם, מה שמנע ממוסקבה להשתלט על השמיים האוקראינים, ואילץ את רוסיה להשתמש רק בחלק קטן מחיל האוויר שלה. עם זאת, המסמכים החדשים מציגים תמונת מצב פסימית מבחינת קייב ובנות בריתה. שכן, מהם עולה, כי קייב עלולה לקרוס תחת מטחים חוזרים ונשנים של מל"טים וטילים רוסים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בורודיאנקה, אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
בורודיאנקה, אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

משרד ההגנה האמריקאי חושש כעת, כי מטח התקיפות של מוסקבה, מרוקן את מאגרי הנשק האוקראינים, שבהם משתמשת אוקראינה כדי להגן על עצמה. על פי המסמכים, מערכות ה-S300 וה-BUK שברשות אוקראינה, מהווים כמעט 90% מכלל ההגנה האווירית האוקראינית, ומלאי הטילים צפוי להתרוקן עד תחילת חודש מאי. כמו כן, בארה"ב מעריכים כי חלק גדול ממערך ההגנה האווירית האוקראינית, שחלק ניכר מרוכז בקו החזית, "יצומצם לחלוטין" עד ה-23 במאי.

במידה והחשש אכן יתממש, מעריכים בפנטגון כי רוסיה תחל להשתמש במטוסים המתקדמים ביותר במלחמה באוקראינה. בתוך כך, בכירים אמריקאים העידו כי מהלך שכזה יהווה אתגר גדול עבור אוקראינה, במיוחד אם מטוסי הקרב והמפציצים הרוסים יתקפו עמדות ארטילריה אוקראיניות. גורם צבאי בוושינגטון ציין כי חיזוק המערכת הוא חיוני כדי לסייע לאוקראינה להחזיר את השטחים שנכבשו על ידי רוסיה. כמו כן, גורמים רשמיים בפנטגון ציינו שחלק מרכזי בסיוע לאוקראינה, הוא לוודא כעת כי היא תוכל להמשיך לשמור על המטוסים המתקדמים של רוסיה מחוץ למלחמה.

חיל האוויר הרוסי (צילום: gettyimages)
חיל האוויר הרוסי (צילום: gettyimages)

בחודש ינואר האחרון, מסרו גורמים במודיעין הבריטי כי רוסיה העבירה את המפציצים האסטרטגיים שלה מסוג "טופולב", אלפי קילומטרים מזרחה למחוז פרימורסקי, לאחר ההתקפות של הצבא האוקראיני של שדות התעופה הצבאיים. זאת, לאחר הדיווחים כי אוקראינה תקפה את הבסיסים דיאג'ילבו ואנגלס, הנמצאים במרחק 640 ק"מ מהגבול. 

גורם בכיר במשרד ההגנה הבריטי הוסיף כי "לרוסיה יש בבירור בעיה עם חיל האוויר שלה מכיוון שהיא לא השתמשה באחוז גדול מהיכולת שלה על הנייר כדי להילחם במלחמה באוקראינה. "הם היו צריכים להשיג עליונות אווירית בתחילת הפלישה לאוקראינה ולשמור עליה. העובדה שהם לא הכירו כי בחיל האוויר יש אותן בעיות לוגיסטיות כמו שיש לכוח היבשתי, הושפעה משרשרת האספקה המושחתת והאמינות הירודה בצבא".