בית המשפט במוסקבה גזר על עמותת "ויקימדיה", הבעלים של האינציקלופדיה המקוונת "ויקיפדיה", קנס בגובה שני מיליון רובל, כ-25 אלף דולר, בגין "מידע כוזב" על המלחמה באוקראינה, כך דווח בכלי התקשורת ברוסיה. העמותה ספגה בעבר מספר של קנסות, כחלק מהמאבק לקידום כלי תקשורת עצמאיים במדינה. כמו כן, "ויקימדיה" כבר הצהירה בעבר, כי המידע באתר, "תואם לסטדנרטים של וקיפדיה".

הקרמלין פועל באופן נוקשה נגד כלי התקשורת במדינה, במיוחד בכל הנושא העוסק בפלישה לאוקראינה. כך למשל, הרשויות המדינה אסרו על כלי התקשורת לכנות את הפלישה כ"מלחמה", אלא רק במונח "המבצע המיוחד". הפרלמנט הרוסי העביר חוק חדש, שמטיל 15 שנות מאסר בגין הפצת חדשות כזב על הצבא הרוסי. הקרמלין כאמור, השתמש בחוק כדי לפגוע בכלי התקשורת הסוטים מהנרטיב של פוטין על המלחמה.

שוטרים רוסים צופים בנאומו של פוטין בטלוויזיה הרוסית (צילום: gettyimages)
שוטרים רוסים צופים בנאומו של פוטין בטלוויזיה הרוסית (צילום: gettyimages)

חרף הסכנה המרחפת מעל כלי התקשורת במדינה, סוכנות הידיעות הרוסית רי"א נובוסטי, אחת הבולטות במדינה, שידרה בחודש מרץ האחרון, כתבה תחת הכותרת "לא ציפינו לזה", אשר כללה ראיונות עם חיילים שנפצעו במהלך המלחמה, והביעו תסכול מכך שבין היתר, לא קיבלו את הפיצויים שהנשיא פוטין הבטיח.

באירוע אחר שאירע בטלוויזיה הרוסית, כחודש לאחר הפלישה, מריה אובסיאניקובה, עובדת של הערוץ הראשון ברוסיה, פרצה במהלך מהדורת החדשות עם כרזה הקוראת להפסיק את הלחימה על אדמת אוקראינה. "עצרו את המלחמה! לא למלחמה! אל תאמינו לתעמולה. הם משקרים לכם כאן", נכתב. מיד לאחר מכן השידור נקטע ועל פי הדיווחים היא נעצרה.

בהמשך, פורסם סרטון של אובסיאניקובה, שצולם ככל הנראה לפני התקרית, בו הסבירה את הסיבה למעשיה. "מה שקורה כעת באוקראינה זה פשע ורוסיה היא המדינה הפושעת שפלשה לשטחי מדינה עצמאית אחרת. אדם אחד ויחיד שחייב לשאת באחריות על הפשע הזה הוא פוטין. אבי אוקראיני ואמי רוסיה, הם מעולם לא היו אויבים. אני מאמינה ששני העמים שלנו שהם עמים-אחים, עוד יצליחו להשלים".