מינוש שפיק, נשיאת אוניברסיטת קולומביה, הודיעה הלילה (בין רביעי לחמישי) על התפטרותה מתפקידה, ובכך סיימה כהונה קצרה וסוערת שהוכתמה במחלוקות וביקורת על התנהלותה בעקבות פרוץ מחאות פרו-פלסטיניות בקמפוס לפני ארבעה חודשים.

במהלך המחאות, שפיק הזעיקה פעמיים את משטרת ניו יורק לקמפוס כדי לפזר מפגינים, כולל אלה שהקימו מאהל הזדהות עם עזה וקבוצה אחרת שכבשה בניין בקמפוס. בחודש מאי, קבוצת מרצים הצביעה על אי-אמון בשפיק, והאשימה אותה בהפרת זכויות הסטודנטים והחופש האקדמי בטיפולה בהפגנות.

בן סלמאן מציג: התנאי הבלעדי לנורמליזציה עם ישראל
דיווח דרמטי: הבנקים באיראן תחת מתקפת סייבר - ההודעה החריגה שקיבלו

שפיק הודיעה על התפטרותה, שנכנסה לתוקף באופן מיידי, במייל לחברי קהילת קולומביה. היא כתבה כי פיקחה על "תקופה של מהומה שבה היה קשה להתגבר על דעות מנוגדות בקהילה שלנו" וכי האירועים האחרונים "גבו מחיר ניכר ממשפחתי, כפי שקרה לאחרים בקהילה שלנו".

המפגינים מזיזים שערי מתכת וחוסמים כניסות באוניברסיטת קולומביה (צילום :רשתות חברתיות)

מועצת הנאמנים כתבה במכתב משלה לקהילה ביום רביעי בערב כי "בצער" קיבלה את החלטתה של שפיק לפרוש. הנאמנים כתבו כי קטרינה ארמסטרונג, מנכ"לית המרכז הרפואי אירווינג של קולומביה, תשמש כנשיאה זמנית.

שפיק, כלכלנית ילידת מצרים, הייתה האישה הראשונה שהחזיקה בתפקיד הבכיר ביותר בקולומביה מאז הקמת האוניברסיטה במאה ה-18. התפקיד הוכח כמאתגר כמעט מההתחלה.

היא הייתה רק כמה חודשים בתפקידה כאשר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר והמלחמה בעזה שבאה בעקבותיה הציתו מחאות אינטנסיביות וממושכות בקמפוס של קולומביה. במקביל, הקונגרס פתח בחקירה על "כישלונה של קולומביה להגן על סטודנטים יהודים" - כולל זימון שפיק להעיד בפני ועדת בית הנבחרים על אנטישמיות - ומשרד החינוך פתח בחקירה משלו על טענות לאסלאמופוביה ואנטישמיות.

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)
מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)

ההתפטרות של שפיק מדגישה את המתח הגובר בקמפוסים אמריקאים סביב המלחמה ברצועת עזה, ואת האתגרים שמוסדות אקדמיים מתמודדים איתם בניסיון לאזן בין חופש הביטוי לבין הגנה על הסטודנטים.