ממשלת גרמניה תפסיק סיוע צבאי חדש לאוקראינה כחלק מהתכנית של הקואליציה הנוכחית לצמצם את הוצאות תקציב המדינה, כך על פי דיווח שיצא היום (שבת) בעיתון הגרמני FAZ.

עכשיו זה סופי: תחנת הכוח היחידה שסיפקה חשמל בלבנון - הפסיקה את פעולתה
במטרה לעורר קיטוב: איראן מנסה להתערב בבחירות בארה״ב באמצעות תוכנות AI

הקפאת הסיוע החדש כבר נכנסה לתוקפה ותשפיע על בקשות חדשות למימון, אם כי לא תפגע באלו שכבר אושרו במיילים, בדו"חות או בכל תיעוד אחר לפני כן. 

במכתב שנשלח למשרד ההגנה הגרמני ב-5 באוגוסט, אמר שר האוצר כריסטיאן לינדנר כי המימון העתידי לא יבוא עוד מהתקציב הפדרלי של גרמניה, אלא מההכנסות מנכסים רוסיים מוקפאים. 

כריסטיאן לינדנר, שר הכלכלה הגרמני (צילום: רויטרס)
כריסטיאן לינדנר, שר הכלכלה הגרמני (צילום: רויטרס)


גרמניה ומדינות אחרות מ-G7 ביצעו בחודש יוני עסקה צבאית ראשונית לשימוש בנכסים צבאיים של רוסיה בשווי 300 מיליארד דולר, שיוצרו במוסדות פיננסיים מערביים, כדי להבטיח הלוואה של 50 מיליארד דולר לאוקראינה. עם זאת, הממשלות של שאר מדינות ה-G7 עדיין לא הסכימו על פרטי התוכנית, והדיונים ביניהן עלולות להימשך חודשים.

ברלין, שנחשבת כספק העיקרי של סיוע צבאי לקייב, כבר אותתה על שינוי מסלול במדיניות האספקה לאוקראינה בחודש שעבר, כאשר הקואליציה השלטת של הסוציאל-דמוקרטים, הירוקים והליברלים אימצה הסכם ראשוני על טיוטת תקציב לשנת 2025, על פיה צפויים להיערך קיצוצים עתידיים בסיוע לאוקראינה בחצי עד ארבעה מיליארד אירו, כדי לענות על הוצאות אחרות העומדות בראש סדרי העדיפויות.

פגישת ה-G7 ביפן, נובמבר 2023 (צילום: Tomohiro Ohsumi/Pool via REUTERS)
פגישת ה-G7 ביפן, נובמבר 2023 (צילום: Tomohiro Ohsumi/Pool via REUTERS)

לאחר אישור הטיוטה על ידי הקבינט, לינדנר אמר כי אוקראינה תצטרך להסתמך יותר על כספים מ"מקורות אירופיים", כמו גם על הנכסים הרוסיים הקפואים, אם כי עדיין לא ברור אם, ומתי, הכסף הזה יוזרם.

על פי הדיווחים, המחלוקות על הסיוע לאוקראינה העמיקו את השסעים בקואליציה השלטת בברלין, שכבר היו קיימים עוד לפני כן במריבות פנימיות על שורה של מספר נושאים, מתקציב ועד רווחה. "זה די ברור שלקואליציה הזו יש בעיות גדולות למצוא מכנה משותף", אמר שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק בנוגע למחלוקות האחרונות. "הרעיונות מתפרקים", הוא הוסיף.