סוכנות הידיעות רויטרס אישרה היום (שני) כי אזרח בריטי שעבד עבורה נהרג אתמול בעקבות מתקפה אווירית רוסית חשודה במזרח אוקראינה. האירוע התרחש על רקע מתקפה רחבת היקף של רוסיה ברחבי המדינה, אשר גבתה את חייהם של לפחות שלושה בני אדם נוספים.

ריאן אוונס, אשר כיהן כיועץ בטיחות לסוכנות הידיעות, נהרג מתחת להריסות מלון ספיר בעיר קרמטורסק שבמזרח המדינה - אזור הנמצא תחת שליטה אוקראינית אך בסמיכות לקו החזית. הרשויות האוקראיניות דיווחו כי כוחות רוסיים תקפו את המלון במחוז דונייצק המזרחי. רוסיה טרם הגיבה לטענות אלו.

מאחורי קווי האויב: המחתרת האוקראינית שפועלת על אדמת רוסיה
ממתינים לנתניהו: דיווח חריג - אלה הוויתורים בהם דנו בקהיר | כל הפרטים

בהודעה שפורסמה ברויטרס נמסר: ״אנו המומים לגלות כי יועץ הבטיחות של רויטרס, ריאן אוונס, ששהה עם צוות הדיווח שלנו באוקראינה, נהרג. ריאן היה חלק מצוות רויטרס ששהה במלון ספיר בקרמטורסק, מזרח אוקראינה, כאשר זה הותקף במתקפת טילים בשבת, 24 באוגוסט 2024. שניים מהעיתונאים שלנו מאושפזים בבית חולים; האחד מטופל בשל פציעות קשות. שלושה עמיתים נוספים אותרו והם בטוחים.

אנו פועלים בדחיפות להשגת מידע נוסף אודות המתקפה, לרבות בשיתוף פעולה עם הרשויות בקרמטורסק, ומעניקים תמיכה לעמיתינו ומשפחותיהם. אנו שולחים את תנחומינו העמוקים ומחשבותינו למשפחתו של ריאן ולאהוביו. ריאן סייע לרבים מהעיתונאים שלנו לסקר אירועים ברחבי העולם; הוא יחסר לנו מאוד״.

אוונס, בן 38, היה חייל בריטי לשעבר ועבד עם רויטרס מאז שנת 2022. הוא ייעץ לעיתונאי הסוכנות בנושאי בטיחות ברחבי העולם, לרבות באוקראינה, ישראל ובאולימפיאדת פריז.

ריאן אוונס (צילום: רויטרס)
ריאן אוונס (צילום: רויטרס)

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, מסר כי המלון הותקף על ידי טיל איסקנדר רוסי, טיל בליסטי בעל טווח של עד 500 ק״מ. ״מלון עירוני רגיל הושמד על ידי האיסקנדר הרוסי״, אמר בנאומו בערב יום ראשון והוסיף כי המתקפה הייתה ״מכוונת לחלוטין ומתוכננת... תנחומיי למשפחה ולחברים״.

מתקפה זו מהווה חלק ממערכה רוסית נרחבת יותר שהחלה סביב חצות והמשיכה לאורך היום. חיל האוויר האוקראיני דיווח על תנועת קבוצות רבות של כלי טיס בלתי מאוישים לעבר מחוזות מזרחיים, צפוניים, דרומיים ומרכזיים במדינה, ובהמשך על שיגור טילי שיוט וטילים בליסטיים. הדי פיצוצים נשמעו בבירה קייב, וראש העיר ויטלי קליצ׳קו דיווח על שיבושים באספקת המים והחשמל באזורים מסוימים.

שיבושי חשמל נרשמו גם במחוזות לבוב, קייב, אודסה ודניפרו. ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהל, מסר כי 15 מחוזות במדינה הותקפו באופן מסיבי על ידי הכוחות הרוסיים. לפי חיל האוויר האוקראיני, רוסיה הפעילה 11 מפציצים אסטרטגיים מדגם טופולב Tu-95 במהלך המתקפה, אשר שיגרו מספר טילים לעבר מטרות באוקראינה.

מלחמת רוסיה-אוקראינה (צילום: רויטרס)

יש לציין כי שגרירות ארצות הברית פרסמה בשבוע שעבר אזהרה מפני אפשרות של מתקפה רוסית סביב יום העצמאות האוקראיני, שחל ביום שבת. במקביל, אוקראינה הגבירה את מתקפות כלי הטיס הבלתי מאוישים לטווח ארוך בשטח רוסיה, בניסיון להשיב מלחמה שערה לאויבתה, אשר פתחה במערכה נגדה עם הפלישה לשטחה בפברואר 2022.