מזכ״ל האו״ם, אנטוניו גוטרש, הביע הלילה (שלישי) דאגה עמוקה מהמצב ההומניטרי ברצועת עזה וקרא להפסקת אש מיידית. בראיון מיוחד לסוכנות הידיעות AP, תיאר גוטרש את המצב בעזה כ״חסר תקדים״ בתקופת כהונתו, המתפרסת על פני יותר משבע שנים, מבחינת רמת ההרס והסבל והציע פיקוח בינלאומי ברצועה.

מזכ״ל האו״ם גוטרש התוודה בראיון ואמר כי ״רמת הסבל שאנו עדים לה בעזה היא חסרת תקדים בתקופת כהונתי כמזכ״ל האו״ם. מעולם לא ראיתי רמה כזו של מוות והרס כפי שאנו רואים בעזה בחודשים האחרונים״.

ציר פילדלפי? לא תאמינו איך מתבצעות ההברחות מסיני וירדן בשעה זו  
תקרית חריגה בעזה: מחבלי נוחבה מתבצרים בתוך שיירת רכבים של האו"ם

פעילות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)


גוטרש הציע כי האו״ם יוכל לפקח על כל הפסקת אש שתושג וציין כי לארגון הבינלאומי יש כוח משקיפים צבאי במזרח התיכון (UNTSO) מאז 1948. בכוונתם לתמוך בכל הסכם הפסקת אש שיושג על ידי הצדדים המעורבים. ״מצדנו, זו הייתה אחת האפשרויות שהנחנו על השולחן״ אמר גוטרש. ״כמובן, נהיה מוכנים לעשות כל מה שהקהילה הבינלאומית תבקש מאיתנו. השאלה היא האם הצדדים יקבלו זאת, ובמיוחד האם ישראל תקבל זאת״.

הוא הודה כי ״לא ריאלי״ לחשוב שהאו״ם יוכל למלא תפקיד ביום שאחרי המלחמה ברצועת עזה, בין אם מדובר בניהול מוסדות ברצועה או בהצבת כוח שמירת שלום, מכיוון שסביר להניח שישראל לא תקבל מעורבות של האו״ם.

עוד התייחס מזכ״ל האו״ם לעתידה של מדינת ישראל לצד מדינה פלסטינית ואמר ״פתרון שתי המדינות הוא לא רק בר-קיימא, אלא הפתרון היחיד לסכסוך״. הוא הזהיר מפני מצב שבו חמישה מיליון פלסטינים חיים ללא זכויות במדינה, והשווה זאת למשטר האפרטהייד שהונהג בדרום אפריקה. ״האם זה אפשרי? האם אנחנו יכולים לקבל רעיון דומה למה שהיה לנו בדרום אפריקה בעבר?״ שאל גוטרש. ״אני לא חושב שאתה יכול להביא שני עמים לחיות יחד אם הם לא על בסיס של שוויון, ואם הם לא על בסיס של כבוד הדדי לזכויותיהם״, הוסיף.

לדברי גוטרש, המלחמה בעזה, שנמשכת כבר 11 חודשים, גבתה את חייהם של יותר מ-40,900 פלסטינים, כך לפי משרד הבריאות בעזה. המשרד, שהוא חלק מממשלת החמאס בעזה, אינו מבדיל בין לוחמים לאזרחים בספירה שלו, אך טוען כי כמחצית מההרוגים היו נשים וילדים.

אוהלים של מפונים עזתים ברפיח (צילום: רויטרס)
אוהלים של מפונים עזתים ברפיח (צילום: רויטרס)

ישראל טוענת כי לפחות 17,000 מחבלים נמנים במניין הרוגים זה. גוטרש הדגיש כי כ-90% מאוכלוסיית עזה, המונה 2.3 מיליון איש, נעקרו מבתיהם, לעתים קרובות מספר פעמים, וכי המלחמה הובילה להרס תשתיות נרחב.

בתגובה לדברי גוטרש, שגריר ישראל באו״ם, דני דנון, הביע אכזבה מכך שהאו״ם קורא להפסקת אש מבלי להזכיר את החטופים ומבלי לגנות את חמאס והדגיש: ״הפסקת אש לא יכולה - ולא תתרחש - כל עוד החטופים שנלקחו מאיתנו בשבעה באוקטובר נשארים בשבי בעזה״. הוא קרא למועצת הביטחון של האו״ם להתכנס בדחיפות ולגנות את חמאס בחריפות הרבה ביותר ולדרוש את שחרורם של כל 101 החטופים בעזה.

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, וממשלתו האשימו את האו״ם באנטי-ישראליות והיו ביקורתיים מאוד כלפי הפעולות ההומניטריות של האו״ם בעזה, כולל האשמות שעובדי האו״ם משתפים פעולה עם חמאס. נתניהו גם הביע ספקנות לגבי משימות שמירת שלום, באומרו שרק ישראל יכולה להגן על עצמה.