החלטתה של איראן למכור טילים קצרי טווח לרוסיה, המשלימים את מלאי הנשק הקיים של מוסקבה, נראית על פניו כנסיגה פוליטית עבור מסעוד פזשכיאן, הנשיא הרפורמיסטי החדש של איראן. כך מעריך פטריק וינטור, הכתב הדיפלומטי של העיתון הבריטי "הגארדיאן", בניתוח שפרסם.

לדבריו, פזשכיאן נבחר על בסיס הבטחה להסיר סנקציות ולפתח יחסים מאוזנים יותר עם המזרח והמערב, במיוחד עם אירופה. מרבית המינויים הדיפלומטיים שלו, כולל שמירת שר החוץ לשעבר ג'וואד זריף כיועץ, הדגישו כוונה זו. בטהראן אף החל דיון ער לגבי מידת ההתאמה האמיתית בין האינטרסים של איראן ורוסיה. 

אספקת הנשק בסכנה? הפרויקט הטורקי שמאיים על הברית בין טהרן למוסקבה | ד"ר יבגני קלאובר
חשש בארה"ב: איראן מחמשת את רוסיה בטילים בליסטיים | דיווח

וינטור מצטט את סלאל סדאטיאן, לשעבר ממלא מקום השגריר האיראני בבריטניה בשנות ה-80, שאמר: "אין זה נכון לנתק יחסים עם רוסיה או ליצור קונפליקט, אך יש להגיע לאיזון בהקדם האפשרי. האיזון הוא שיעזור לנו להשיג את מטרותינו. אם אנו מחפשים צמיחה של 8% ומשיכת הון זר, עלינו ליצור איזון".

המבקרים באיראן את היחסים עם רוסיה הצביעו על עמדות מוסקבה בסכסוך ארמניה-אזרבייג'אן, שלטענתם פגעו בשלמות הטריטוריאלית של איראן. כמו כן, הובעה תרעומת על עמדת רוסיה בנוגע לתביעת איראן לשלושה איים במצרי הורמוז. בעיתונות הרפורמיסטית נטען כי רוסיה מנסה לחבל בתקשורת טובה יותר בין איראן לאירופה.

אולם, כפי שמציין הכתב הדיפלומטי, בהחלטה האסטרטגית הגדולה הראשונה מאז בחירתו של פזשכיאן, הצבא האיראני סיפק, לפי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, עד 200 טילים קצרי טווח לרוסיה לשימוש באוקראינה, מדינה בעלת חשיבות אסטרטגית רבה לאירופה. וינטור מעיר כי זוהי דרך מסתורית לפתוח פרק חדש ביחסים עם המערב. 

וינטור מציע מספר הסברים אפשריים למהלך זה. ראשית, הוא מציין כי איראן מכחישה את אספקת הנשק, אך המודיעין האמריקני טוען אחרת. לדבריו, האמת תתברר כאשר טילים אלו יופעלו באוקראינה בחורף הקרוב. 

צבא רוסיה בתרגיל צבאי בנשק גרעיני (צילום: רויטרס)
צבא רוסיה בתרגיל צבאי בנשק גרעיני (צילום: רויטרס)

שנית, וינטור מעלה את האפשרות שבתמורה לטילים, רוסיה מספקת לאיראן טכנולוגיה גרעינית או חומרים גרעיניים. הוא מציין כי מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, רמז על כך בהצהרה משותפת עם שר החוץ הבריטי, דייוויד למי, בלונדון. יתכן שאיראן מעריכה כי רוסיה תצא מחוזקת מהעימות באוקראינה ומעוניינת להיות קרובה למנצח. וינטור מזכיר כי שר ההגנה הרוסי לשעבר, סרגיי שויגו, ביקר לאחרונה בטהרן לדיונים על חתימת שותפות אסטרטגית מקיפה.

הסבר שלישי שמציע וינטור הוא שפזשכיאן הוא דמות בעלת כוונות טובות, אך מוסח על ידי משברים פנימיים רבים. לפי המידע שבידי וינטור, החוזה לאספקת הטילים נחתם בסוף 2023, לפני בחירתו של פזשקיאן ומותו של הנשיא הקודם, אברהים ראיסי, במאי. פזשכיאן יכול היה להתערב כאשר אנשי צבא רוסים אומנו בקיץ על השימוש בטילים האיראניים מפרויקט 360, אך לא עשה זאת. וינטור מסביר כי פזשקיאן כבר עשה מספר ויתורים אסטרטגיים לשמרנים, מתוך אמונה שהרפורמיסטים לא יתקדמו אם יתעמתו עם המדינה הלא נבחרת.

לבסוף, וינטור מעלה את האפשרות שפזשכיאן פשוט אינו שולט במדיניות החוץ והביטחון של איראן, כפי שנטען לעתים קרובות. לפי גישה זו, הכוח האמיתי בקביעת מדיניות החוץ באיראן נותר בידי משמרות המהפכה והמנהיג העליון, איתאללה עלי חמינאי. אם זה נכון, מציין וינטור, הדבר מותיר את פזשכיאן חסר יכולת ליישם את מדיניותו הכלכלית החדשה, התלויה בשבירת מעגל הסנקציות.