לידי מערכת ״הגארדיאן״ הגיעו תיעודים המציגים מורדים סודנים מתפארים בהתעללות באסירים ובשריפת בתים ברשתות החברתיות, מה שעשוי לשמש בתי דין בינלאומיים בתביעות על פשעי מלחמה, כך מסרו גורמים מקצועיים לעיתון הבריטי.

שדות הקטל בסודן: הטבח שאף אחד בעולם לא מדבר עליו

לוחמים מכוחות ״התמיכה המהירה״ (RSF), קבוצה צבאית למחצה, הואשמו בביצוע טיהור אתני בסודאן במהלך השנה האחרונה בניסיונם להשתלט על המדינה. ככל שה-RSF השתלט על אזור דארפור המערבי, נראה כי לוחמים צילמו ופרסמו ראיות למעשיהם ברשתות החברתיות. קטעי וידאו מפלילים נצפו על ידי הגארדיאן ואומתו על ידי מרכז החוסן המידע (CIR).

מומחים ששוחחו עם עיתון ״הגארדיאן״ הבריטי, אמרו כי החומרים עשויים להפוך לראיות עבור חוקרי פשעי מלחמה, לאחר שבית הדין הפלילי הבינלאומי פרסם קריאה להגשת ראיות חזותיות וקוליות מדארפור בשנה שעברה. ״זאת הרשעה עצמית. זאת לא הודאה באשמה, אבל במובנים מסוימים זה חלק גדול מהפאזל שחוקרי פשעי מלחמה צריכים להרכיב״, אמרה אלכסה קניג, שותפה ליצירת פרוטוקול ברקלי, שנועד ליצור תקן בינלאומי לשימוש ברשתות חברתיות לחקירת פשעי מלחמה.

יותר מ-10,000 אנשים - רובם מהקהילה האתנית האפריקאית מסאלית - נהרגו בעיר דארפור במהלך שתי תקופות של לחימה עזה ב-2023. חקירת האו״ם גילתה מאוחר יותר קבר המוני של עשרות אזרחים מסאליתים שנהרגו, לכאורה, על ידי ה-RSF.

סרטון שפורסם על ידי חשבון פרו-RSF ברשת X ביוני 2023 במהלך ההשתלטות על העיר, מראה לוחם עומד מול בית הסולטאן של מסאליתים ואומר ״אין יותר מסאליתים... רק ערבים כאן״. סרטון אחר, שפורסם מהעיר לאחר שנכבשה על ידי ה-RSF, צולם על ידי מישהו שהולך ברחובות ריקים. הוא מכנה את האוכלוסייה ״כלבים״, מראה גופות מוטלות באמצע הרחוב ומספר שהן משמשות כמחסומי דרכים. סרטונים נוספים מהעיירה ארדמתה מנובמבר 2023, מראים אנשים במדי RSF אוספים קבוצות אנשים וצועקים לעברם עלבונות. בסרטון אחד, אדם במדים מחזיק את המצלמה כאילו הוא מצלם סלפי, בעוד לוחמים לידו מצליפים באדם עצור ומכים אותו ברובה.

הקטעים חושפים חלק ממה שקורה בשטח בחלקים מאזור דארפור במערב סודאן, שם עיתונאים ופעילים לא הצליחו לתעד בבטחה את האלימות. ״אנחנו במצב שבו מתעללים מצלמים את עצמם, נותנים לנו ראיות למה שקורה, כשאין לנו הרבה מידע באופן כללי״, אמר אלסנדרו אקורסי, אנליסט בכיר בארגון הלא ממשלתי Crisis Group ל״גארדיאן״. ״הם יכולים לעשות זאת, כי הם כנראה לא חוששים מההשלכות".

ישנו תקדים לשימוש בקטעי וידאו שצולמו על ידי מבצעי פשעים. בשנות ה-90, חיילי היחידות צבאיות למחצה סרביות הידועות בשם ״העקרבים״ צילמו את עצמם מוציאות להורג גברים ונערים בוסנים ליד סרברניצה, במהלך טבח שהוכר כרצח עם. הקטעים הופצו במספר מוגבל של קלטות וידאו, שרבות מהן הושמדו מאוחר יותר, אך חלק הגיעו לידיה של עורכת דין סרבית לזכויות אדם נטשה קנדיץ', בהן השתמשה בבתי דין לפשעי מלחמה.

לאחרונה, קטעי וידאו משכונת טדמון בדמשק בירת סוריה, המראים אזרחים מוצאים להורג בעודם עומדים בבור, דלפו מקבצים שהוחזקו במחשב נייד של שירות המודיעין הצבאי של הממשלה. נעשה בהם שימוש בניסיונות להעמיד לדין תחת סמכות שיפוט אוניברסלית - עיקרון המאפשר להעמיד לדין על פשעי מלחמה במדינות אחרות מאלה שבהן הם התרחשו.

בעוד שאמג'ד יוסף, קצין המודיעין הצבאי שנראה יורה בעצורים, המשיך לפעול מבסיס צבאי ליד דמשק, משפט נגד שותף שזוהה כאחמד ה', שזוהה בסרטונים על ידי עד, מסתתר בגרמניה מאז מאי.

מומחים אומרים כי קטעי וידאו של זוועות לעתים מופצים בקרב קבוצה קטנה לפני שהם מודלפים, אך לעתים הם משותפים בכוונה באופן נרחב, כדי להפחיד קורבנות פוטנציאליים עתידיים. ״הם עושים זאת כדי להראות לאנשים מי הם״, אמר אדם מוסא אובמה, מארגון תמיכה בקורבנות דארפור. ״הם גאים בעצמם ובהתעללויות שלהם. הם שולחים מסר ש'אי אפשר להביס אותנו, אנחנו אמיצים מאוד, אנחנו יודעים איך להילחם'״.