על רקע ביקורת ציבורית נוקבת כלפי השקעותיו של סקוטיה בנק בתאגיד הנשק הישראלי "אלביט מערכות", הוחלט לשנות את שמו של פרס הגילר היוקרתי, שעד כה נקרא על שם הבנק בשל חסותו. חברת ניהול הנכסים של הבנק מחזיקה במניות של אלביט, המספקת ציוד צבאי, כולל ארטילריה, תחמושת ומערכות לוחמה אלקטרונית למשרד הביטחון הישראלי. לאחרונה, דווח כי כלי טיס בלתי מאויש מתוצרת אלביט, ״הרמס 450״, שימש לביצוע תקיפות טילים שגרמו למותם של שבעה עובדי סיוע במרכז רצועת עזה באפריל האחרון.

אלנה רבינוביץ', המנהלת הכללית של קרן גילר, הסבירה את ההחלטה לסוכנות השידור הקנדית: ״ההחלטה להסיר את שמו של סקוטיה בנק נועדה להבטיח שהמיקוד יהיה על הסופרים יוצאי הדופן והישגיהם, ולתת במה למספרי הסיפורים הטובים ביותר של קנדה, היום ובעתיד״.

אן מייקלס, שמשכה את יצירתה מתחרות סקוטיהבנק גילר בשל הקשר לישראל (צילום: פרד תורנהיל, רויטרס)
אן מייקלס, שמשכה את יצירתה מתחרות סקוטיהבנק גילר בשל הקשר לישראל (צילום: פרד תורנהיל, רויטרס)

המחאות נגד הקשר בין הפרס לבנק החלו בנובמבר 2023, כאשר טקס הענקת הפרס הופרע פעמיים על ידי מפגינים. בעקבות זאת, יותר מ-2,000 סופרים ומו״לים חתמו על מכתב פתוח הקורא לבטל את האישומים נגד המפגינים. הסערה גברה כאשר שרה ברנשטיין, הזוכה בפרס לשנת 2023, ביטלה את השתתפותה באירוע של מועדון הספרים של גילר לאחר שנאמר לה כי שאלות הקהל בנוגע לעזה או למחאה עשויות להיערך.

ההתנגדות לקשר עם סקוטיה בנק הגיעה לשיאה כאשר יותר מ-30 סופרים, שספריהם היו זכאים להיכלל ברשימת המועמדים לפרס גילר 2024, משכו את יצירותיהם מהתחרות וחתמו על הצהרה שפורסמה ביולי. למרות זאת, הרשימה הארוכה לשנת 2024 הוכרזה בשבוע שעבר, וכוללת יצירות נחשבות כמו ״This Strange Eventful History״ מאת קלייר מסוד ו״Held״ מאת אן מייקלס, שאף נכלל ברשימה הארוכה של פרס הבוקר.

מערכת הגנה אקטיבית מסוג ''חץ דורבן'' של אלביט (צילום: BAE Systems Hagglunds)
מערכת הגנה אקטיבית מסוג ''חץ דורבן'' של אלביט (צילום: BAE Systems Hagglunds)

במהלך השנה האחרונה, חברת ניהול הנכסים של סקוטיה בנק, 1832 Asset Management, הפחיתה את אחזקותיה באלביט מערכות, אם כי הבנק מכחיש כי המחאות השפיעו על החלטה זו. בעוד שבאמצע 2023 הייתה החברה בעלת המניות השלישית בגודלה באלביט עם אחזקה של 5.04%, נכון לאמצע אוגוסט היא ירדה למקום השביעי עם אחזקה של 1.44% בלבד, על פי נתוני בלומברג.

דו״ח שהוגש לרשות ניירות הערך האמריקאית באוגוסט חשף כי הקרן מחזיקה כעת ב-641,673 מניות של אלביט מערכות, בשווי של 113 מיליון דולר, ירידה משמעותית מ-1,130,200 מניות בשווי 237 מיליון דולר במאי. דובר סקוטיה בנק הגיב: ״סקוטיה בנק אינו יכול להתערב בהחלטות ההשקעה העצמאיות של מנהלי התיקים שלו, אשר מחויבים לקבל החלטות בתום לב לטובת הקרנות שהם מנהלים״.