לישראל ואוקראינה יש מכנה משותף: שתי המדינות נמצאות במלחמה בעקבות תקיפה שספגו. אולם קיים הבדל מהותי: בעוד אוקראינה יכולה להמשיך לסמוך על תמיכה צבאית מקיפה מגרמניה, התמיכה בישראל הולכת ופוחתת - למרות הצהרות סותרות של סולידריות מצד הקנצלר אולף שולץ (SPD). על אף הביקורת המתמשכת על פעולות ישראל בשטחים הפלסטיניים, הוא הבטיח בסוף יולי המשך סיוע צבאי.

שולץ עומד בראש הוועדה המחליטה על ייצוא נשק צבאי. מאז מרץ לא הונפקו היתרים לישראל. הקנצלר שולץ (SPD) ושרת החוץ אנלנה ברבוק (מפלגת הירוקים) הבטיחו לממשלת ישראל סולידריות בלתי מסויגת לאחר הטבח שביצעו חמאס ובעלי בריתו נגד ישראלים בשטח ישראל ב-7 באוקטובר 2023.

סופת "בוריס": שיטפונות קטלניים במרכז ובמזרח אירופה
העיתון היהודי הוותיק בעולם מתפרק: גל עזיבות בג'ואיש כרוניקל בעקבות סיפור מפוברק על חטופים

הזכות להגנה עצמית הודגשה שוב ושוב - כולל הזכות לנהל מלחמה ברצועת עזה. בהתחלה, הצהרה זו נלקחה ברצינות: בשנת 2023, רישיונות הייצוא עלו לערך כולל של 326 מיליון אירו - פי עשרה מאשר בשנה הקודמת, 2022. משרד הכלכלה, האחראי על ייצוא נשק, הודיע בנובמבר 2023 כי בעקבות מתקפות הטרור, "בקשות לייצוא ציוד צבאי לישראל יטופלו ויוכרעו בעדיפות".

על פי תשובות לשאילתות, רוב האישורים ניתנו לאחר ה-7 באוקטובר. אלה כללו תחמושת לרובים, כלי נשק לכתף, כלי רכב, תוכנה, מכשירי מדידה וספינות מלחמה. גרמניה היא ספקית הנשק השנייה בחשיבותה לישראל אחרי ארה"ב - לכמה חברות נשק גרמניות גדולות יש מיזמים משותפים בשתי המדינות. בשל ההיסטוריה של גרמניה, שיתוף פעולה זה הפך לעניין מדיני.

המתנה אינסופית לאישורים

אך יש אי שקט בתעשיית הנשק, כי בתחילת 2024, למרות הבטחות פוליטיות, הכל היה פתאום שונה: פרופיל ו"שומרים", מדיה חוקרת ישראלית, הצליחו לדבר עם כמה נציגים מתעשיית הנשק שאינם רוצים להיות מזוהים - התמונה שהם מציירים: הספרים של הזמנות מישראל מלאים, אך ההיתרים הנחוצים לייצוא נשק וציוד צבאי נכשלים כעת.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ בקריה בתל אביב (צילום: ללא קרדיט)
פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ בקריה בתל אביב (צילום: ללא קרדיט)

לעתים קרובות אין היתרים כלל - דברים אחרים מחכים לנצח. בכל מקרה, היקפי הייצוא ירדו משמעותית מאז השנה שעברה - מ-326 מיליון אירו ל-14.5 מיליון (נכון ל-21 באוגוסט 2024). היבט מעניין: בתכנון התקציב של גרמניה, יש אפילו סעיף "תרומה לרכישת מערכות הגנה לישראל" - מתוכננות השקעות של 45 מיליון אירו ל-2024. עד 2027, מוערכים כאן אפילו 237 מיליון. זהו סכום שאין צורך להחזירו.

איך זה יכול להיות? הקנצלר מה-SPD אולף שולץ אמר את הדברים הבאים במסיבת העיתונאים הקיצית שלו בסוף יולי: "סיפקנו לישראל נשק ולא קיבלנו החלטה שלא לעשות זאת יותר". הסיבה לאישור הסולידריות שלו הייתה חוות הדעת האחרונה של בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) על פעולות ישראל בשטחים הפלסטיניים, שהגיעה למסקנה כי ישראל מפרה את החוק הבינלאומי בכמה נקודות. ה-ICJ חוקר מאז ינואר, וראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו נחקר; צו מעצר הוגש נגדו במאי.

החלקים הבודדים מצטברים לסכום

שולץ, שבכל זאת הבטיח לישראל המשך תמיכה וסולידריות, הדגיש גם בנאומו כי כל בקשה לייצוא נשק חייבת להיבחן באופן פרטני. זהו תפקידה של מועצת הביטחון הפדרלית - גוף המורכב ממספר שרים, המתכנס בסודיות ובראשותו עומד שולץ.

שולץ נזהר שלא לומר שגרמניה החליטה שלא לספק לישראל עוד כלי נשק, אבל למעשה זה המצב, כפי שמראה תשובה אחרונה לשאילתא. מאז מרץ, לא הונפקו עוד היתרים לכלי נשק, אך גם בחודשים שלפני כן, ב-32,449 אירו (30,449 בינואר, 2000 בפברואר), הם לא היו בדיוק נדיבים. באופן גס, קטגוריית "כלי נשק" כוללת כל דבר שיכול לעוף ולהרוג. ניתנו היתרים רק ל"סחורות צבאיות אחרות" - סחורות המשמשות בעיקר או בלעדית למטרות צבאיות: אלה כוללות מדים, משאיות מוסוות, התקני הרכבת נשק, חלקי חילוף למטוסים ותוכנה.

תקיפות אוקראיניות בתוך שטח רוסיה (צילום :דובר צה"ל)

גרמניה מקבלת אפוא החלטות רבות בודדות שיחד מציירות תמונה: היא מתרחקת צבאית מישראל. התמרון בין סולידריות לתמיכה בחוק הבינלאומי אינו נוח לאף אחד. "אם נתניהו יורשע, אם ה-ICJ ימצא שהחוק הבינלאומי הופר, מי ירצה להיות מעורב?" אומר חבר כנסת מה-CDU המעורב בנושא ואינו רוצה להיות מזוהה.

אחרי הכל, גרמניה כבר נאלצה להתמודד עם תביעה מניקרגואה השנה בגין הפרות אפשריות של החוק הבינלאומי - המדינה הגישה תלונה כי לדעתה נשק גרמני מאפשר רצח עם בעזה. ה-ICJ דחה זאת. מעט אחר כך, ארגוני זכויות אדם הגישו בקשה דחופה בבית המשפט המנהלי בברלין להפסקה מיידית של משלוחי נשק - גם זו נדחתה ביוני. "אבל דברים כאלה יקרו יותר עכשיו, ואולי יום אחד הגלגל יתהפך והתביעות יצליחו - המצב במזרח התיכון מדאיג," אומר חבר הכנסת מה-CDU.

מסלול הזיגזג של קואליציית הרמזור

גם הירוקים, המובילים את משרד החוץ האחראי במשותף על ייצוא נשק, חלוקים בסוגיית המזרח התיכון: "זה לא קל במפלגה שלנו. יש לנו חברי פרלמנט שהם מעריצי ישראל קיצוניים, אחרים הולכים להפגנות פרו-עזה," אומר פקיד בכיר בירוקים. "נושא ייצוא הנשק מעורר סערה - בדיוק אילו ציפיות צריכה ברבוק למלא?"

ולדימיר זלנסקי, F-16 (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
ולדימיר זלנסקי, F-16 (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

כאשר נשאל, משרד הכלכלה, המטפל בהיתרים המאושרים פוליטית ברמה המנהלית, הגיב באופן פרגמטי: "הממשלה הפדרלית מתייחסת ברצינות רבה לסימנים להפרות אפשריות של החוק ההומניטרי הבינלאומי. הממשלה הפדרלית מביעה את ציפייתה בפומבי ובדיונים פנימיים עם ישראל שישראל תציית לכללי החוק ההומניטרי הבינלאומי בעת מימוש זכותה להגנה עצמית."

"לסיכום, הדאגות הגוברות הן הסיבה לכך שמספר ההיתרים יורד, גם אם אף אחד לא רוצה לומר זאת," כך מסכם עובד של נציג במועצת הביטחון הפדרלית את מה שאף אחד לא מעז לומר בקול רם.