גל הפיצוצים הקטלניים של מכשירי קשר ומכשירים אלקטרוניים אחרים בלבנון, המיוחס לישראל, מעורר דאגה עמוקה בפנטגון לגבי אפשרות של מלחמה קרקעית בדרום לבנון בין ישראל לחיזבאללה. מקורות בכירים במשרד ההגנה האמריקאי מביעים חשש מהסלמה מהירה של המצב, במיוחד לאור התגבור הצבאי הישראלי בגבול הצפון.

לפי מקורות זרים, צה"ל העביר לאחרונה דיביזיה של כוחות קומנדו וצנחנים מדרום הארץ לצפון, לאחר שפעלה חודשים ארוכים בעזה. מהלך זה, יחד עם המתקפה על מערכות התקשורת של חיזבאללה, נתפס בוושינגטון כסימן להכנות למבצע צבאי נרחב.

צריך להודות למזלנו הטוב שנתניהו הוא ראש הממשלה עכשיו | בן כספית
סוגרים מעגל: היחידה הסודית של צה״ל שפירקה את חיזבאללה

שר ההגנה יואב גלנט, הצהיר כי ישראל נכנסת לשלב חדש במלחמה, וכי המטרה היא להבטיח את חזרתם הבטוחה של תושבי הצפון לבתיהם. גלנט הדגיש כי לשם כך יש צורך בשינוי המצב הביטחוני באזור. עם זאת, גורמים אמריקאיים מדגישים כי טרם נצפו סימנים מובהקים, כמו גיוס מילואים, המעידים על פלישה קרקעית מיידית. עוד דווח, כי ייתכן שישראל תחליט לפתוח במבצע מהיר בלבנון ללא תנועות צבאיות גדולות.

שר הביטחון גלנט בבסיס רמת דוד של חיל האוויר (צילום :אלעד מלכה)

גלנט הודיע ​​למנהיגי הקונגרס על חששו שישראל תפתח בקרוב במתקפה על לבנון. ממשל ביידן מביע דאגה עמוקה מהאפשרות של הסלמה בחזית הצפונית, שעלולה לגרור את ארה"ב ואפילו את איראן לעימות ישיר. ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, הדגיש כי עדיין יש אפשרות לפתור את המשבר בדרכים דיפלומטיות. במקביל, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן קרא לכל הצדדים להימנע מפעולות שעלולות להסלים את הסכסוך.

חיזבאללה, מצידו, הבטיח לנקום בישראל על המתקפות החשאיות נגד מערכות התקשורת שלו. לפי דיווחים רשמיים מלבנון, בהתקפות ביום רביעי נהרגו 20 בני אדם ונפצעו יותר מ-450, זאת לאחר שביום שלישי נהרגו 12 ונפצעו יותר מ-2,800 איש.

למרות ההסלמה, שני הצדדים נמנעו עד כה מלהגיע לעימות כולל, מתוך הבנה שתוצאותיו עלולות להיות הרסניות לשני הצדדים. חיזבאללה מחזיק במאגר של כ-150,000 טילים היכולים להגיע לכל עיר בישראל, וכ-30,000 לוחמים במשרה מלאה, רבים מהם בעלי ניסיון קרבי מעשור של לחימה במלחמת האזרחים בסוריה.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן באחד מביקוריו בישראל (צילום: תומר אפלבאום,פלאש 90)
מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן באחד מביקוריו בישראל (צילום: תומר אפלבאום,פלאש 90)

ארה"ב נערכת למגוון תרחישים אפשריים באזור. נושאת מטוסים אמריקאית נמצאת באזור, וכוחות נוספים, כולל ספינת נחיתה עם מארינס ומסוקים, הוצבו ביוון. בנוסף, ארה"ב שלחה טייסת מטוסי קרב F-22 והרחיבה את מערכות ההגנה האווירית שלה באזור להגנה על כוחות הקרקע המוצבים שם.

במקביל, ממשל ביידן מזהיר אזרחים אמריקאים מזה חודשים לעזוב את לבנון בשל הסיכונים להחרפת הלחימה. משרד החוץ האמריקאי גיבש תוכניות לפינוי אזרחים אמריקאים ואזרחים אחרים מלבנון במקרה הצורך, כולל תוכנית לפינוי של כ-50,000 אזרחים אמריקאים ובני משפחותיהם לקפריסין.

בעוד שישראל ממשיכה להתכונן לאפשרות של מבצע צבאי נרחב בלבנון, הקהילה הבינלאומית, ובראשה ארה"ב, ממשיכה לקרוא לריסון ולחיפוש פתרונות דיפלומטיים. ההתפתחויות בימים הקרובים עשויות להיות קריטיות בקביעת כיוון ההסלמה או הרגעת המתיחות באזור.