סקר מקיף חדש חושף עלייה משמעותית ומטרידה באנטישמיות כלפי בני נוער יהודים בבתי ספר תיכוניים ברחבי העולם, בעקבות אירועי השביעי באוקטובר. הסקר, שנערך על ידי "מוזאיק נוער", חטיבה של "מוזאיק יונייטד" - יוזמה משותפת של משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות בישראל ופילנתרופיה יהודית - מציג תמונה מדאיגה של המציאות עימה מתמודדים צעירים יהודים ברחבי העולם.

הממצאים מצביעים על עלייה גלובלית של 29.1% בחווית האנטישמיות בקרב בני נוער יהודים, עם זינוק חד של 45.9% מחוץ לארצות הברית. כמעט מחצית מהמשיבים דיווחו על חוויות אנטישמיות אישיות, כאשר רובן המכריע התרחשו במסגרת בית הספר. מדאיג במיוחד הוא הנתון כי למעלה משני שלישים מבני הנוער מצביעים על חבריהם לכיתה כמקור העיקרי לעוינות.

הסקר חושף גם תופעה מטרידה של אנטישמיות מצד סגל בית הספר, כאשר כרבע מהמשיבים דיווחו על ביטויים אנטישמיים מצד מורים ומנהלים. יתרה מזאת, אחוז לא מבוטל של התלמידים נתקל בתוכן אנטישמי בחומרי הלימוד עצמם.

ההשלכות של מציאות זו ניכרות בשינויים התנהגותיים משמעותיים בקרב התלמידים היהודים. רבים מהם החלו להימנע מלבישת סמלים יהודיים, מהססים לפרסם תוכן יהודי או ישראלי ברשתות החברתיות, ואף חשים צורך להסתיר את זהותם היהודית. מדאיגה במיוחד העובדה שרוב מכריע מהמשיבים הרגישו שדאגותיהם נדחו או זולזלו.

אלנה אבן ממוזאיק יונייטד מדגישה: "האנטישמיות עולה והיא נמצאת בכל מקום, אין לה גיל ואין לה מקום. בכל הקהילות היהודיות מרגישים אותה ולכן צריך לשים לזה לב ולטפל בצורה נכונה".

שר התפוצות והמאבק באנטישמיות, עמיחי שיקלי, הגיב לממצאים ואמר: "הממצאים מציגים בפנינו את האתגר ההולך וגובר העומד בפני צעירים יהודים ברחבי העולם. אנו מחויבים להוביל מאמצים גלובליים יחד עם השותפים הבינלאומיים שלנו והקהילה היהודית כדי להבטיח שתלמידים יהודים בכל מקום יוכלו לאמץ בגאווה את זהותם היהודית ללא חשש".

ממצאי הסקר מדגישים את הצורך הדחוף במאמץ משותף להילחם באנטישמיות במוסדות חינוך ולהבטיח סביבת למידה בטוחה ומכבדת עבור כל התלמידים.