קטרינה ארמסטרונג, הנשיאה הזמנית של אוניברסיטת ״קולומביה״, זכתה לביקורת חמורה מחברי הקהילה היהודית של האוניברסיטה לאחר שהתנצלה בפני מי שחש "פגוע" מהחלטת ההנהלה לפנות את ההפגנות האנטי-ישראליות בקמפוס באביב שעבר. כזכור, אוניברסיטת קולומביה הפכה לסמל למחאות האלימות בקמפוסים בארה״ב, כשההפגנות באוניברסיטה הגיעו לממדים חסרי תקדים.

ד"ר ארמסטרונג הביעה את החרטה בראיון לעיתון האוניברסיטה, ה"קולומביה ספקטייטור", לאחר שנשאלה על בקשת האוניברסיטה ממשטרת ניו יורק לפזר מאהל נרחב ולהרחיק מפגינים מאולם המילטון באפריל האחרון. "אז אם תוכלו פשוט להודיע לכל מי שנפגע מזה, שאני פשוט מצטערת", אמרה ארמסטרונג לעיתון שפרסם את הכתבה היום (חמישי). "ואני יודעת שזה לא היה אני, אבל אני באמת מצטערת... ראיתי את זה, ואני באמת מצטערת״.

לאחר שלעגו לסטודנטים יהודים: אנשי סגל בקולומביה עוזבים את תפקידם
אנטישמיות, טיוחים, מידע לא מדויק - גם ב"ניו יורק טיימס" חטאו למטרה

ארמסטרונג נכנסה לתפקידה הנוכחי לאחר שנשיאת קולומביה לשעבר, מינוש שפיק, התפטרה באופן פתאומי באוגוסט, לאחר שספגה ביקורת חריפה על הטיפול שלה בהפגנות הפרו-פלסטיניות המתמשכות - ולעתים הרסניות - בעקבות מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר והמלחמה בעזה.

יותר ממאה מפגינים, חלק ממאהל סולידריות עם עזה על דשא הקמפוס, נעצרו לאחר ששפיק קראה למשטרת ניו יורק להיכנס לשטחי האוניברסיטה. כשבועיים לאחר מכן, מאות שוטרים הורשו שוב להיכנס לקמפוס כדי לפנות יותר ממאה מפגינים מאולם המילטון.

בשני המקרים, האוניברסיטה היוקרתית אמרה שהיא מצטערת על הזמנת המשטרה, אך הדגישה שלגורמים הרשמיים לא נותרה ברירה. האוניברסיטה האשימה את המפגינים שהשתלטו על אולם המילטון בכך שאילצו את קציני הביטחון של בית הספר לצאת מהבניין ואיימו על אב הבית.

ההתנצלות של ארמסטרונג גררה ביקורת על ידי חברים יהודים בקהילת בית הספר. "במקום להתנצל בפני המפגינים האנטישמים, (ארמסטרונג) צריכה להתנצל בפני הסטודנטים היהודים על כך שלא הצליחה להגן עליהם מאפליה והטרדה בלתי פוסקות", אמרה הסטודנטית מאיה צוקרמן.

מתיו שוובר, שהוא חלק מאגודת הבוגרים היהודית של בית הספר, אמר שההתנצלות "רק ממחישה את הריקבון המוסרי, את פשיטת הרגל האינטלקטואלית, ואת האנטישמיות המוסדית שפוקדת את האלמה מאטר שלי״. רורי לנקמן, בוגר בית הספר למשפטים של קולומביה, כינה את התנצלותה של ארמסטרונג "סימן מבשר רעות" עם תחילת שנת הלימודים החדשה.

"זהו סימן מבשר רעות עבור הקבוצה המצטמצמת של סטודנטים יהודים בקולומביה, כאשר הנשיאה הזמנית שלה פותחת את שנת הלימודים החדשה בהתנצלות על אכיפת הגבלות בסיסיות של זמן, מקום ואופן על מפגינים אנטי-ישראלים שהטילו טרור על הקהילה היהודית של קולומביה והשפיעו על סטודנטים וצוות אחרים בקמפוס״, אמר לנקמן, שהוא היועץ הבכיר למרכז לואי ברנדייס לזכויות אדם.

ההפגנות באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)
ההפגנות באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)

וארי שראגה, שעומד בראש אגודת הבוגרים היהודית של בית הספר, כינה את הצהרתה של ארמסטרונג "חסרת רגישות". "למה היא מתנצלת? התנצלות מעבירה את המסר שלא צריכות להיות השלכות על הפרת הכללים," הוא אמר. "זה בדיוק ההפך ממה שקולומביה צריכה עכשיו".

אוניברסיטת קולומביה הגיבה לביקורת שגררה ההתנצלות בהצהרה כי ארמסטרונג עבדה כדי לערב ולהקשיב למגוון רחב של סטודנטים וקהילות בקמפוס "ושמעה על הנזק שחוו בשנת הלימודים האחרונה".

"ד"ר ארמסטרונג נתנה ראיון מקיף לעיתון הסטודנטים שהתמקד בחלקו בהשפעה של השנה שעברה, וכפי שעשתה עם קבוצות רבות ברחבי הקמפוס שלנו, היא הכירה בכאבם וחזרה על כמה היא מצטערת בפני כל הסטודנטים שסובלים," אמר דובר האוניברסיטה. "היא נשארת מחויבת להבטיח שכולם באוניברסיטה ירגישו בטוחים ומכובדים בעוד אנו בונים מחדש ומחלימים השנה".

המפגינים מזיזים שערי מתכת וחוסמים כניסות באוניברסיטת קולומביה (צילום :רשתות חברתיות)

ארמסטרונג, שגם מנהלת את מרכז אירווינג הרפואי של בית הספר, אמרה גם ל"קולומביה ספקטייטור" שבית הספר חייב להיות מחויב לאפשר לסטודנטים את היכולת להביע את דעותיהם ולהשתתף בדיון תוך הבטחת המשך הפעילויות האקדמיות. היא הדגישה שהיא רוצה "לשמור על הקמפוס הזה שקט ובטוח."

"אני רוצה פשוט לומר, אני רואה את הנזק שקרה", אמרה ארמסטרונג, "ואני מחויבת עמוקות לעבוד עם כולכם, לעבוד עם כל הקהילה כדי גם לטפל בנזק הזה וגם להבין אותו."