חברי מועצת הביטחון של האו״ם קראו הלילה (בין שישי לשבת) לפתוח בחקירה רשמית נגד יוזמי ומבצעי המהלך של פיצוץ הזימוניות ומכשירי הקשר בלבנון. נציב זכויות האדם של האו״ם, וולקר טורק, אמר במהלך דיון החירום של מועצת הביטחון כי המהלך הפר את החוק הבינלאומי וציין כי הוא ״מזועזע״ מהמתקפה.

שני גלי הפיצוץ, זימוניות תחילה ולאחר מכן, מכשירי הקשר, המיוחסים לישראל, הובילו למותם של עשרות פעילי חיזבאללה ולפציעתם של אלפים, חלקם ילדים, כך לפי נתוני משרד הבריאות הלבנוני.

"15 שנה של תוכניות": מקור אמריקאי חושף - ישראל הגשימה חלום ישן 
דיווחים על כ-100 תקיפות בלבנון; פגיעה ישירה בבית בגליל העליון

מבצע הביפרים. אמבולנס בביירות לאחר הפיצוצים שנשמעו (צילום: רויטרס)
מבצע הביפרים. אמבולנס בביירות לאחר הפיצוצים שנשמעו (צילום: רויטרס)

אופי המתקפה, המרתם של מכשירי קשר לכלי נשק בפועל, עורר פחד, בהלה ואימה בקרב רבבות תושבי לבנון, שכעת חוששים שמדובר בעניין של זמן עד שכל מכשיר תמים יהפוך לפצצה מתקתקת.

״המתקפות מציגות התפתחות חדשה בלחימה, בה כלי תקשורת הופכים לכלי נשק ועלולים להתפוצץ סימולטנית בשווקים, פינות רחוב ובתים. ההבחנה בין מטרה צבאית למטרה אזרחית צריכה להיות בראש סדר העדיפויות״ אמר נציב זכויות האדם של האו״ם טורק והוסיף: ״החוק הבינלאומי אוסר שימוש במכשירים ממולכדים שהוסוו בחפצים תמימים״.

טור הדגיש "אסור שהמתקפה תהפוך לנורמה חדשה״ וקרא לחקירה ״עצמאית, שקופה ויסודית״ של ההתקפות ומבצעיהן. מספר חברי מועצה הדהדו דברים אלו.

פסקל באריסוויל, נציגת שוויץ באו"ם, הביעה ״דאגה עמוקה״ נוכח ההתפתחויות האחרונות והוסיפה כי ״יש לשפוך אור על הנסיבות והנושאים באחריות למתקפה״. היא הדגישה כי ״למלחמה יש חוקים״. נציג אלג׳יריה, עמאר בנג׳מה, שקרא לכינוס המועצה, אמר כי ״המתקפות חסרות התקדים״ פתחו ״תיבת פנדורה מסוכנת״.

מתקפת הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)
מתקפת הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)

עם זאת, חלק מחברי מועצת הביטחון התמקדו בתפקידו של ארגון חיזבאללה ואנשיו בהגברת המתיחות בגבול הצפון ובשיתוף הפעולה שלהם עם איראן.

״מועצת הביטחון אינה יכולה להתעלם ממקורות הסכסוך הזה בין ישראל לחיזבאללה״, אמר רוברט א. ווד, שגריר ארה״ב באו״ם, וציין כי על כל הצדדים מוטלת החובה לפעול על פי החוק ההומניטרי הבינלאומי. הוא הדגיש שחיזבאללה הוא שערער את היציבות באזור כאשר פתח במתקפות בלתי פוסקות על גבולה הצפוני של ישראל, עוד מאירועי השבעה באוקטובר כאקט של סולידריות עם ארגון הטרור חמאס.

נציג בריטניה, ג׳יימס קריוקי, אמר דברים דומים: ״חיזבאללה פתח בהתקפה בלתי מוצדקת על ישראל בשמיני באוקטובר 2023״. הוא הדגיש שבריטניה ״איתנה בתמיכתה בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה״.

הנציגים הבריטיים והאמריקאים האשימו גם את איראן בליבוי המתיחות באזור על ידי אספקת נשק לחיזבאללה, ובערעור תקוותיו של העם הלבנוני לחיות בשלום. עם זאת, כל חברי המועצה נראו מאוחדים בנושא אחד - הם קראו באופן חד שמשמעי לריסון מצד כל המעורבים בסכסוך במטרה למנוע הסלמה שעלולה להוביל למלחמה אזורית.