בצל המחסור ברופאים בישראל והרצון לעודד עליית רופאים יהודים לארץ, נערך אמש (ראשון, 22.9) בלונדון, אנגליה, אירוע ה-MedEx הבינלאומי הראשון על אדמת בריטניה. האירוע, שהוקדש במיוחד לרופאים יהודים מהאזור שמתכננים לעלות לישראל בקרוב, כלל מעל ל-100 משתתפים שהגיעו מכל רחבי המדינה.

אירוע ה-MedEx מהווה חלק מתוכנית לאומית רחבה, שהושקה במרץ האחרון, ונועדה להתמודד עם מצוקת כוח האדם במערכת הבריאות הישראלית, שמחריפה משנה לשנה לפי דוחות של ארגון הבריאות וה-OECD ושואפת להביא לישראל כ-2,000 רופאים יהודים תוך חמש שנים. את התוכנית מובילים משרד העלייה והקליטה, משרד הבריאות וארגון "נפש בנפש", בשיתוף הסוכנות היהודית, משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, קרן מרקוס, קרן גוטסמן והפדרציות היהודיות של צפון אמריקה.


במהלך השנה האחרונה התקיימו אירועי MedEx בארה"ב, צרפת וארגנטינה, וכעת הגיעו לראשונה לאנגליה. התוכנית צפויה להתרחב ליעדים נוספים ברחבי העולם, במטרה למקסם את הפוטנציאל של עליית רופאים מקהילות יהודיות שונות ולשלבם במערכת הרפואה בישראל.
במהלך האירוע, הרופאים השתתפו בפגישות עם נציגים ממשרד הבריאות וההסתדרות הרפואית על מנת להסדיר את רישיונותיהם ולבחון הזדמנויות תעסוקה במערכת הבריאות הישראלית. הם קיבלו מידע על הליכים רשמיים ומענקים, כמו גם אפשרות לראיונות עבודה עם נציגי קופות ובתי החולים השונים, כגון איכילוב, הדסה, כללית ומרכז רפואי צפון. דגש הושם על הצגת אפשרויות תעסוקה בפריפריה במסגרת תוכניות מענקים חדשות של משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי ומנהלת תקומה הממשלתית בעוטף עזה.

השר אופיר סופר, שביטל את נסיעתו ליריד ברגע האחרון בשל ההסלמה בצפון, אמר: "דווקא בעת מלחמה ובזמנים מאתגרים למדינת ישראל, אנו עדים להתעניינות מצד עשרות רופאים לעלות לארץ ולהצטרף למערך הרפואי. המערך שהקמנו, יחד עם משרד הבריאות, ארגון ‘נפש בנפש’ ובשותפות עם משרד הנגב והגליל, יביא לעלייתם של רופאים רבים, תוך מתן דגש לחיזוק שירותי הבריאות בגליל ובנגב. בנוסף לכך, אנו בהחלט רואים עלייה גוברת מבריטניה בשנה האחרונה – מגמה שאנו פועלים לעודד ומאמינים שתמשיך לגדול. אני מברך את באי היריד וקורא למתעניינים הרבים לעשות את המעשה הציוני ולעלות ארצה – דווקא עכשיו".


שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף: "חיזוק מערך הרפואה, בתי החולים והמענה הרפואי בנגב ובגליל בכלל, ובעת הזאת בפרט, הינו יעד בעל חשיבות לאומית ראשונה במעלה. העלאת אנשי רפואה מומחים- דווקא בתקופת המלחמה ע"מ שיתיישבו בגליל ובנגב מהווה זריקת מרץ של ממש לאיכות הרפואה. הפרויקט, הוא חלק מקידום איכות החיים והחוסן הלאומי בנגב ובגליל, נושא המצוי בליבת העשייה של המשרד בראשותי ומעניק הזדמנות הן לעולים על מנת להיקלט בקהילות חזקות ותומכות תוך אפשרויות להתקדמות מקצועית ותעסוקתית החשובה, והן לסביבה שתהנה מרפואה טובה ומקצועית יותר".

מייסד-שותף ויו"ר "נפש בנפש", טוני גלברט: "יהדות בריטניה היא קהילה איתנה עם זיקה וחיבור עמוקים למדינת ישראל. זהו מעמד מרגש עבורנו להגיע לאדמת אנגליה ויחד עם שותפינו, לסייע לקהילת הרופאים היהודית המקומית בלהפוך את חלומם למציאות. חלום שלא רק ישנה את חייהם, אלא ישפיע בצירה ניכרת על מדינת ישראל ועל מתן השירות הרפואי הניתן לציבור הישראלי עוד שנים קדימה".

יו"ר הסוכנות היהודית, אלוך (במיל') דורון אלמוג: "פעם אחר פעם מוכיחה את עצמה השותפות העמוקה עם יהדות העולם, שמביאה לחיזוקה של מדינת ישראל בתחומים רבים. הרופאות והרופאים שיעלו לישראל הם סמל לעצמת הקשר הקיומי, זו תרומה אדירה ועלייתם מסבה גאווה ענקית. תודה גדולה לשותפים שלנו שגרמו לזה לקרות. בצעד הזה נעוצה התקווה עצמה".

ארגון "נפש בנפש" הוקם בשנת 2002 על ידי הרב יהושע פס ואיש העסקים טוני גלברט, במטרה לקדם את העלייה לארץ ישראל מצפון אמריקה, בשיתוף משרד העלייה והקליטה, הסוכנות היהודית, קק"ל ו-JNF ארה"ב. מאז היווסדו, לפני יותר מ-20 שנה, סייע הארגון בהעלאת יותר מ-80,000 עולים לישראל, התורמים לרווחת המשק הן מבחינה כלכלית והן מבחינה תרבותית ודמוגרפית. הארגון פועל להסרת מכשולים מקצועיים, לוגיסטיים וכלכליים הן בתהליך עליית העולים והן במהלך שהותם בארץ ובמקביל פועל לייצוג האינטרסים של האוכלוסייה הייחודית אל מול הרשויות תוך ייעול חסמים בירוקרטיים באמצעות שינוי מדיניות וייזום תהליכי חקיקה.