נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, הגיע השבוע לעצרת הכללית של האו״ם בניו יורק, במה שנראה כמבחן הדיפלומטי הראשון המשמעותי שלו מאז נבחר לתפקיד ביולי האחרון. למרות הציפיות, נראה כי פזשכיאן ייאלץ לשוב לטהרן ללא הישגים מוחשיים.

דיפלומטים מערביים מעריכים כי אין כמעט סיכוי לשיחות רציניות בנושא הסרת הסנקציות על איראן עד לאחר הבחירות בארצות הברית. בנוסף, הסיכויים לפגישות עם מנהיגים אירופאים בכירים או עם הנשיא ביידן נמוכים מאוד, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל.

דו פרצופית? הנשיא משדר מסרים של שלום אבל באיראן קורה משהו אחר לגמרי
ביידן בהאשמה מפתיעה כלפי העולם: "לא רק עזה צריכה לעורר זעם"

בנאומו הראשון בעצרת, שעות ספורות לאחר נאומו של הנשיא ביידן, פזשכיאן הדגיש כי איראן אינה מחפשת מלחמה עם אף מדינה והביע נכונות לנהל משא ומתן בנושאים גרעיניים ואחרים עם המעצמות העולמיות. עם זאת, הוא התנה זאת בהסרת הסנקציות האמריקאיות על איראן.

ג'ו ביידן באו''ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
ג'ו ביידן באו''ם (צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)

פזשכיאן קרא לארצות הברית ולמעצמות אחרות לכבד את דאגות הביטחון הלגיטימיות של איראן, ורמז כי אין זה באינטרס של איראן לראות מרוץ חימוש אזורי - התייחסות עקיפה לתוכנית הגרעין האיראנית.

למרות הרטוריקה המתונה יחסית, גורמים מערביים טוענים כי טרם נראו הוכחות משמעותיות לשינוי במדיניות האיראנית מאז כניסתו של פזשכיאן לתפקיד. ניקול גרז'בסקי, עמיתת מחקר במכון קרנגי לשלום בינלאומי, הגדירה את ביקורו של פזשכיאן בניו יורק כ"הזדמנות ליחסי ציבור עבור איראן", אך הביעה ספק לגבי תוצאות מוחשיות מידיות.

מומחים מעריכים כי הצוות האיראני מנסה להשתמש בביקור בניו יורק כדי לבחון אפשרויות דיפלומטיות עתידיות, במיוחד אם הדמוקרטים ישמרו על שליטתם בבית הלבן לאחר הבחירות. עם זאת, שר החוץ האיראני החדש, עבאס עראקצ'י, כבר הצהיר כי הסכם הגרעין משנת 2015 אינו יכול להיות מחודש בצורתו המקורית - עמדה המשותפת גם לגורמים אמריקאים ואירופאים.

כור גרעיני באיראן (צילום: REUTERS/Stringer AP)
כור גרעיני באיראן (צילום: REUTERS/Stringer AP)

עבור ישראל, המעקב אחר התפתחויות אלו הוא קריטי. למרות המסרים המפויסים, התקדמות איראן בתוכנית הגרעין שלה ממשיכה להדאיג את ישראל. לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, איראן ייצרה כמות חומר בקיע המספיקה לכמעט ארבע פצצות גרעיניות, אם כי טהרן ממשיכה לטעון שמטרות התוכנית הן אזרחיות בלבד.