על רקע ההסלמה בלחימה מול חיזבאללה במסגרת מבצע חיצי צפון, בפוליטיקו דיווחו הלילה (בין שלישי לרביעי) על משבר עמוק בין ישראל לארה"ב. לפי הדיווח, בימים שקדמו להסלמה, בכירים בארה"ב הזהירו את ממשלת ישראל שבחירה באסטרטגייה זו עלולה להוביל למלחמה אזורית. הגורמים האמריקאים הדגישו בפני ישראל כי פתרון דיפלומטי מול חיזבאללה עדיין אפשרי וכי מערכה צבאית עצימה עלולה לחבל המאמץ זה. 

לפי הדיווח בפוליטיקו, מדובר במחלוקת העמוקה ביותר שהייתה בין ישראל לארה"ב בסוגיית הטיפול בגזרת הצפון. 

מקורות דיווחו ל-Sky News Arabia: וושינגטון מנסה להימנע ממלחמה אזורית וממצב בו ישראל תפתח במבצע קרקעי בלבנון. התוכנית מבוססת על יוזמתו של הנשיא ג'ו ביידן לעצור את המלחמה בעזה ואת נסיגת חיזבאללה מעבר לליטני. עוד נמסר כי מדינות אירופה משתתפות בניסוח היוזמה ומקיימות תקשורת עם איראן כדי לשכנע בכך את חיזבאללה.

טיל נורה לת"א, לראשונה מאז תחילת המלחמה - אזעקה בזכרון יעקב  
למה לאמריקאים יש סבלנות שנילחם בחיזבאללה אבל לא בחמאס? | פרשנות

תקיפה בסוריה  (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

לפי הפוליטיקו, הבכירים בישראל לא התעלמו מהדחיפה האמריקאית להגיע להסכם מול חיזבאללה - אך לא הסכימו על אופן הפעולה. הבכירים טענו, לפי הדיווח, כי הגיעה העת "להסלמה לצורך הרגעה". כלומר ניסיון לפגוע בחיזבאללה חזק מספיק כדי לאלץ אותו להשתתף בשיחות לקראת הסכם. 

דווח שתקיפות ישראל נגד חיזבאללה הציתו גם ויכוח בתוך ממשל ביידן. בעוד שחלק מהפקידים בבית הלבן תומכים בתקיפות, אחרים בפנטגון ובקהילת המודיעין לא בטוחים שהאסטרטגיה הזו תשיג את מטרתה ותוביל את חיבאללה לשולחן הדיונים.  

דווח שגורמים רשמיים הביעו תסכול רב וחוסר נוחות נוכח העלייה במספר ההרוגים בלבנון כתוצאה מהתקיפות האוויריות של ישראל. בעוד שהממשל עדיין לא מוכן להכריז בפומבי על הסכסוך כ"מלחמה", גורמים רשמיים מאמינים יותר ויותר כי יהיה קשה - אם כי לא בלתי אפשרי - לתקן את המצב, אמר אחד הבכירים בארה"ב לפוליטיקו.

ג'ו ביידן, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

דווח שבפגישות בשבוע שעבר הבהירה ישראל ליועץ ביידן במזרח התיכון, עמוס הוכשטיין, כי חיזבאללה לא הראה סימנים של רצון להשתתף בשיחות דיפלומטיות רציניות וכי ישראל מתכננת להגביר את הלחץ הצבאי על הארגון. 

בפוליטיקו מדגישים שעמדת ארה"ב ביחס לצורך להסדיר את החזית הצפונית באמצעות הסכם דיפלומטי הייתה ברורה לאורך כל הדרך. בפוליטיקו טוענים כי בחודש אוגוסט, בנקודה בה המו"מ בנושא עסקת החטופים והפסקת האש בעזה הגיע למבוי סתום - השתנתה עמדת ישראל גם ביחס ללבנון. ישראל ראתה בנקודה זו הזדמנות להפנות משאבים צבאיים וזירה הצפונית ולהחלשת חיזבאללה.