מאז ה-7 באוקטובר 2023, עם מתקפת הטרור של חמאס על ישראל, חלה עלייה מדאיגה באירועים אנטישמיים ברחבי העולם. הרשתות החברתיות הפכו לזירה מרכזית להפצת שנאה ומידע כוזב, מה שהגביר את השיח האנטי-יהודי והאנטי-ישראלי. דמויות בולטות בתקשורת ובפוליטיקה, יחד עם מובילי דעת קהל, מנצלות את הפלטפורמות הללו כדי לקדם אג'נדות מסיתות. השפעת התוכן הזה ניכרת בעיקר בארה"ב ובאירופה, שם נרשמת עלייה חדה בשיח האנטישמי.

רשתות כמו טוויטר, פייסבוק ואינסטגרם משמשות כלים מרכזיים להפצת שנאה, דיסאינפורמציה ותעמולה אנטי-ישראלית. דו"חות ה-ADL (הליגה נגד השמצה) מצביעים על עלייה של 337% בתקריות אנטישמיות בארה"ב בין אוקטובר לדצמבר 2023. תקריות אלו כוללות השחתת רכוש, תקיפות מילוליות ופיזיות, והפצת תכנים מסיתים ברשתות החברתיות. הקריאות הנפוצות ביותר כוללות סיסמאות כמו "From the river to the sea, Palestine will be free", המלוות בקריאות להשמדת ישראל ועידוד אלימות כלפי יהודים.

לא רק משתמשים פרטיים מנצלים את הרשתות החברתיות; גם דמויות פוליטיות ותומכי טרור מנצלים את הפלטפורמות כדי לעצב את השיח. הרשתות תורמות להתרחבות השיח האנטישמי והפרו-טרוריסטי, תוך פגיעה בלגיטימציה של ישראל.

דן בילזריאן, משפיע רשת אמריקאי-ארמני, הוא דוגמה בולטת לדמות שמנצל את מעמדו להפצת תכנים אנטישמיים לכאורה. בין טענותיו השקריות לכאורה על יהודים וישראלים, הוא מקדם תאוריות קונספירציה, כמו מעורבות היהודים בפיגועי 11 בספטמבר וברצח קנדי. בנוסף, הוא טוען כי "ישראל היא ישות טפילית שחיה על חשבון ארה"ב", וכי "התלמוד היהודי קורא לפגוע בגויים, כולל נשים וילדים בזמן מלחמה". הפוסטים שלו מגיעים לאלפי עוקבים וזוכים לאלפי תגובות, מה שמעצים את תפוצת השנאה.

בילזריאן אף האשים את ישראל בכך שהיא התחילה את האלימות באזור: "מדינת ישראל רצחה את אזרחיה, היא התחילה את רצח העם הזה כדי לכבוש שטח",

תוך שהוא ממשיך להפיץ טענות שקריות על היהודים, כמו "התלמוד מלמד שזה מוסרי להרוג תינוקות". מדובר בפוסטים מסיתים שנועדו לכאורה לשכנע את עוקביו לתמוך בפעולות טרור ולהגביר את השנאה כלפי יהודים, כמו כן בראיון מצולם שנערך בארמניה, הוא הביע תקווה ש"אזרבייג'ן תושמד ותימחק מעל פני האדמה.

אתר HonestReporting כינה אותו "שונא יהודים אובססיבי", בעוד כלי תקשורת יהודיים כינו אותו "אנטישמי שלא מתבייש".

הרשתות החברתיות לא משמשות רק משפיענים; גם מנהיגים ופוליטיקאים מחזקים את השנאה האנטישמית. סגנית ראש ממשלת בלגיה כינתה את מבצע הביפרים של ישראל נגד חיזבאללה "מתקפת טרור". הרב מנחם מרגולין, יו"ר איגוד הקהילות היהודיות באירופה, גינה את הפוסט בחריפות: "מתקפת טרור נגד טרוריסטים? סגנית ראש הממשלה איבדה את המצפן המוסרי שלה".

הצהרות אלו, המופצות ברשתות החברתיות, מחזקות את הביקורת נגד ישראל ומעודדות שיח אנטישמי שמתפשט במהירות. מנהיגים ומשפיענים המשתמשים בפלטפורמות אלו כדי לתקוף את ישראל בצורה חד-צדדית מגבירים את הלגיטימציה לשנאה כלפי יהודים.

העלייה החדה באנטישמיות מאז ה-7 באוקטובר מדגישה את הסכנה בהפצת תעמולה אנטי-יהודית. משפיענים כמו בילזריאן ממשיכים להפיץ שנאה, ולהגביר את השנאה כלפי ישראל.

האנטישמיות הגואה ברשתות אינה תופעה שמוגבלת לארה"ב בלבד. דו"חות מאוניברסיטת תל אביב מראים עלייה חדה באירועים אנטישמיים בצרפת, גרמניה ובריטניה מאז ה-7 באוקטובר. לדוגמה, בגרמניה נרשמו 2,249 תקריות אנטישמיות בין אוקטובר לדצמבר, עלייה משמעותית לעומת תחילת השנה. מדינות אירופה וישראל חוות גל שנאה ברשתות, המעודד תקיפות פיזיות, השחתת רכוש ואיומים במטעני נפץ נגד מוסדות יהודיים. במדינות בריה"מ לשעבר, כמו רוסיה, בלארוס וארמניה, ניכרת עלייה בשיח האנטישמי ברשתות החברתיות, כשהשנאה מופנית גם כלפי יהודים וגם כלפי ישראל. בארמניה, בית הכנסת היחיד במדינה הותקף ארבע פעמים מאז אוקטובר 2023, שיא לעומת מדינות אחרות באזור כל זה על רקע ההכרה של ממשלת ארמניה במדינה פלסטינית והתקרבותה לאיראן שמגבירות את השנאה כלפי יהודים וישראלים.