ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, הואשם בעבירות פליליות פדרליות, והפך לראש העירייה הראשון בהיסטוריה המודרנית של העיר שיואשם בעת כהונתו. כתב האישום חתום, ולא ברור בדיוק באילו עבירות יואשם אדמס או מתי יסגיר את עצמו לרשויות. התובעים הפדרליים צפויים להודיע על פרטי כתב האישום ביום חמישי - כך דווח היום (חמישי) ב"ניו יורק טיימס".

אדמס, בן ה-64, הודיע כי אין בכוונתו להתפטר, והוא יילחם בהאשמות שהוא מכנה "שקריות לחלוטין" ו"מבוססות על שקרים". לטענתו, הוא הפך למטרה של הרשויות הפדרליות כי "עמד על שלו" למען תושבי ניו יורק. האישום מעלה שאלות מיידיות לגבי יכולתו של אדמס להמשיך ולכהן כראש העירייה, ומגביר את הלחץ עליו להתפטר. למושלת המדינה קתי הוכול יש את הסמכות להדיח אותו מתפקידו.

מכה לאדמס: כך המלחמה בעזה עשויה להשפיע על המרוץ לראשות העיר ניו יורק

ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס (צילום: REUTERS/Mike Segar/File Photo)
ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס (צילום: REUTERS/Mike Segar/File Photo)

כמו כן, הידיעה על כתב האישום כבר מסיטה את זרימת הפוליטיקה המקומית. ארגון ה-VOCAL-NY אמרו זה עתה שהם ביטלו את מסיבת העיתונאים ביום חמישי כדי למחות על הצעתו של אדמס לתת למשטרה יותר כוח. בנתיים, ישנם לחצים מקומיים עליו מפי פוליטיקאים מהעבר ומהווה להתפטר מתפקידו.

ראש העיר, בנאום מצולם שפורסם באינטרנט ביום רביעי, אימץ נימה קרבית ואמר שכל האשמה נגדו תהיה "שקרית לחלוטין" ו"מבוססת על שקרים". לדבריו, הרשויות הפדרליות מכוונות אליו כי הוא "עמד על שלו" למען תושבי ניו יורק.

זאת לאחר שלפני כשנה דווח ב"ניו יורק טיימס" כי ארה"ב חוקרת האם ראש העירייה קיבל תרומות בלתי חוקיות מטורקיה. התובעים הפדרליים וה-FBI ניהלו חקירת שחיתות ציבורית בשאלה האם במערכת הבחירות שלו ב-2021 נקשר קשר עם ממשלת טורקיה כדי לקבל תרומות זרות בלתי חוקיות.

הבית שעליו פשטו סוכני FBI בניו יורק בקשר לגיוס התרומות מטורקיה (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)
הבית שעליו פשטו סוכני FBI בניו יורק בקשר לגיוס התרומות מטורקיה (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)

על פי צו החיפוש שהגיע לידי ה"טיימס", החוקרים התמקדו גם בשאלה האם מסע הבחירות של ראש העיר החזיר הטבות לפקידי ועובדי חברת הבנייה ולפקידים טורקים.

סוכנים פדרליים חיפשו בביתו של מגייס התרומות הראשי של אדמס והחרימו את מכשיריו האלקטרוניים של ראש העירייה ביציאה מאירוע ציבורי במנהטן. הסוכנים תפסו שלושה מכשירי אייפון ושני מחשבים ניידים, יחד עם ניירות וראיות אחרות, כולל משהו שסוכנים זוהו כ"תיקיית מנילה שכותרתה אריק אדמס", שבעה "קלסרים לכרטיסי תרומה" וחומרים אחרים, לפי המסמכים.

בנוסף לאדמס, נחקרו לפני כשנה גם חברת בנייה בברוקלין בשם KSK Construction Group עם קשר לטורקיה ואוניברסיטה קטנה בוושינגטון בשם אוניברסיטת ביי אטלנטיק. דווח כי אנשים שציינו שמעסיקם היא אותה החברה תרמו כמעט 14 אלף דולר לקמפיין של אדמס ב-2021, כך לפי רישומי הכספים של הקמפיין. באשר לאוניברסיטה, מוסד קטן בבעלות טורקית, התחייבו לו ש"תיווצר מלגה על שמו".

קשורים לאירוע? טורקיש אירליינס (צילום: REUTERS/Heiko Becker)
קשורים לאירוע? טורקיש אירליינס (צילום: REUTERS/Heiko Becker)

לפי ה"טיימס" אדמס התפאר בקשרים שלו עם טורקיה, ואף אמר שככל הנראה לא היו עוד ראשי ערים בהיסטוריה של העיר ניו יורק שביקרו בטורקיה בתדירות גבוהה כמוהו. "אני חושב שאני בביקור השישי או השביעי שלי," אמר. לפחות אחד מהביקורים הללו אירע בזמן שהיה נשיא רובע ברוקלין, כאשר ממשלת טורקיה חתמה על הטיול, כך דיווח ה"דיילי ניוז".

כעת,  דווח בטיימס, כי תובעים ממשרד התובע האמריקאי, ה-FBI ומחלקת החקירות של העיר בחנו טיסות חינם ושדרוגי טיסות שקיבל ראש העיר מטורקיש איירליינס. אך מכיוון שכתב האישום נותר חתום, לא ברור אם קבלת ההטבות הללו היא הבסיס לפשעים המואשמים במסמך.

נזכיר כי אדמס היה פרו-ישראל והצהיר זאת בגלוי. הוא אף היה בראש צעדה בניו יורק, צעדת ההזדהות השנתית עם מדינת ישראל אליה הגיעו משפחות החטופים, שבמהלכה אף קיבל ממשה לאון, ראש עיריית ירושלים את "פרס ירושלים".