היום (ראשון) התקיימו בחירות כלליות באוסטריה, ולפי תוצאות המדגמים שהתקבלו עתה, מפלגת החירות הקיצונית הימנית של אוסטריה דהרה כל הדרך לניצחון. מדובר בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה שמפלגה בעלת נטיות פשיסטיות זוכה בבחירות לאומיות במדינה האלפינית.

חמינאי שותק כי הוא יודע: לאיראן אין שום דרך להתגונן מפני ישראל
לנצל את שעת הכושר: בעולם הערבי קוראים להפיכה בלבנון

מפלגת החירות, שנוסדה על ידי קבוצה של ותיקי נאצים בשנות ה-50, מובילה עם 29.1 אחוז מהקולות, עוקפת את מפלגת העם האוסטרית מהמרכז-ימין, שכרגע עומדת בראש הקואליציה.

מפלגת העם זכתה ב-26.2 אחוז. הסוציאל-דמוקרטים מהמרכז-שמאל סיימו במקום השלישי עם 20.4 אחוז, אחריהם המפלגה הליברלית נאוס עם 8.8 אחוז והירוקים עם 8.6 אחוז.

המפלגה הימנית-קיצונית זכתה במקום השני בבחירות הכלליות של שנת 1999 וכניסתה של ה-FPÖ לממשלה האוסטרית בתחילת המילניום נתקלה במחאות נרחבות במדינה ואף הוטלו עליה סנקציות מהאיחוד האירופי. 

המון התומכים ב-FPO, ספטמבר 2024 (צילום: רויטרס)
המון התומכים ב-FPO, ספטמבר 2024 (צילום: רויטרס)

ה-FPÖ, אחת ממפלגות הימין הקיצוני הוותיקות ביותר באירופה, נוסדה ב-1956. למרות שבתחילה עמד בראשה פקיד נאצי לשעבר וקצין אס-אס, היא הייתה מפלגה ליברלית יחסית מתונה עד אמצע שנות ה-80, כאשר פנתה באופן רדיקלי ימינה תחת מנהיגה, יורג היידר.

המפלגה הייתה פעמיים שותפה זוטרה בממשלות קואליציה קצרות-ימים עם מפלגת העם האוסטרית השמרנית (ÖVP), לאחר שסיימה במקום השני בבחירות הפרלמנטריות של 1999 עם 27% מהקולות ובמקום השלישי ב-2017 עם 26% מהקולות.

שתי הקואליציות הסתיימו מוקדם. מאבקים פנימיים מרים ב-FPÖ הובילו לקריסת הראשונה ב-2002, ושערוריית ״איביזהגייט״ ב-2019 אילצה את התפטרותו של מנהיג המפלגה דאז, היינץ-כריסטיאן שטראכה, וטרפדה את השנייה לאחר 18 חודשים בתפקיד.

כיום ותחת הנהגתו של שר הפנים לשעבר השנוי במחלוקת, הרברט קיקל, ה-FPÖ היא לאומנית, אנטי-הגירה, עוינת לאסלאם ואירוסקפטית נחרצת. אחד מחברי הפרלמנט האירופי שלה, הרלד וילימסקי, תיאר את משימתה האלקטורלית כ״בעיטה בעכוזו של הממסד״.

מנהיגה הנוכחי של FPO ושר הפנים לשעבר השנוי במחלוקת, הרברט קיקל (צילום: רויטרס)
מנהיגה הנוכחי של FPO ושר הפנים לשעבר השנוי במחלוקת, הרברט קיקל (צילום: רויטרס)

תוכניתה של ה-FPÖ, ״מבצר אוסטריה, מבצר החופש״, מתכננת לצמצם את ההקצאות למהגרים לא חוקיים ומבקשי מקלט למינימום ההכרחי, לחסום איחוד משפחות עבור מהגרים שכבר נמצאים באוסטריה, ולקדם ״הגירה מחדש״, במיוחד עבור מהגרים שהורשעו בפלילים.

היא גם רוצה לקצץ במס חברות ובעלויות שכר, ובמדיניות החוץ היא מתנגדת לסנקציות של האיחוד האירופי נגד רוסיה ולסיוע נוסף לאוקראינה. ה-FPÖ חתמה וחידשה ״הסכם שיתוף פעולה״ עם מפלגת רוסיה המאוחדת של ולדימיר פוטין.