עיריית סנט פטרבורג ביטלה את טקס הזיכרון השנתי של הקהילה היהודית המקומית לציון מאורעות השואה. המרכז הקהילתי היהודי של סנט פטרבורג הודיע אמש (שני) ברשתות החברתיות כי לא יוכל לקיים את טקס האבל ליד האנדרטה ״נוסחת הצער״ שהיה אמור להתקיים ב-6 באוקטובר. הרשויות החליטו לבטל את הטקס על סמך ״הגבלות קורונה״, זאת למרות שבשנתיים האחרונות שיעור התחלואה היה גבוה יותר ובכל זאת ניתן האישור לקיים את הטקס.

הסירוב לאישור אירוע ההנצחה נחתם על ידי סגן ראש הנהלת מחוז פושקין, ולדימיר לבוב, כפי שדווח בעיתון המקומי ״פונטנקה״. הוא נימק את החלטתו בהסתמך על החלטת ממשלת העיר האוסרת על קיום אירועים ציבוריים והשתתפות אזרחים בהם עד 31 בדצמבר 2024 - אלא אם כן נקבע אחרת על ידי רוספוטרבנדזור (שירות הפיקוח הצרכני הפדרלי). עם זאת, חשוב לציין כי בשנים 2022 ו-2023 הטקס התקיים, כפי שמציין עיתון מקומי נוסף ״רוטונדה״.

זה אותו עולם: מי שעמד מנגד כשנאצים טבחו בשישה מיליון יהודים, שותק גם היום  
סקר חושף: עלייה מדאיגה באנטישמיות כלפי בני נוער יהודים בחו"ל 

סנט פטרסבורג (צילום: רויטרס)
סנט פטרסבורג (צילום: רויטרס)

ברשתות החברתיות, המרכז הקהילתי היהודי כתב: ״טקס האבל השנתי ליד האנדרטה ׳נוסחת הצער׳ בעיר פושקין לא יתקיים השנה. כל מי שרואה חשיבות בכיבוד זכרם של יהודי העיר פושקין שנפלו קורבן לרצח העם הנאצי, יכול להגיע באופן עצמאי לאנדרטה ׳נוסחת הצער׳ בכל שעה ב-6 באוקטובר, ביום השנה לאירועים הטרגיים של 1941. כדי להדליק נר זיכרון, לקרוא תפילה, ולפי המסורת להניח אבן קטנה למרגלות האנדרטה״.

אירוע האבל לזכר יהודי פושקין, שהושמדו על ידי הנאצים ב-1941, מתקיים מדי שנה ביום ראשון הראשון של אוקטובר ליד האנדרטה שמוקמה בסמוך לאתר ההוצאות להורג ההמוניות במרכז פושקין - פרבר השייך מנהלית לסנט פטרבורג. היא הוקמה ב-1991, בכיכר בצומת הרחובות דבורצובה ומוסקובסקה, ליד פארק אלכסנדרובסקי.

הטקס מתקיים לזכר ההוצאה להורג הראשונה של יהודים בפושקין הכבושה בידי הגרמנים. הוורמאכט נכנס לעיר ב-17 בספטמבר, וב-4 באוקטובר היהודים המקומיים נדרשו להתייצב במפקדה. לאחר מכן הם הוחזקו במרתפים ללא מים ומזון, ואז נורו ונקברו בפארקים. לאחר כיבוש פושקין על ידי הכוחות הנאציים, הושמדו בעיר בתוך מספר ימים כל היהודים שלא הספיקו להתפנות - כ-800 איש.