לאחר ימים של דיונים סוערים בקרב מקבלי ההחלטות בטהרן, אתמול (שלישי) נפל הפור – ואיראן ירתה קרוב למאתיים טילים לעבר ישראל. עיתון הניו יורק טיימס מפרסם פרטים חדשים מהנעשה בחדרי חדרים בטרם ההחלטה. 

על אף האיומים שהלכו והחריפו לאחר שורת חיסולי בכירים, בהם איסמעיל הנייה וחסן נסראללה, לפי הדיווח המנהיג העליון עלי חמינאי, ושר החוץ עבאס עראקצ'י נזקקו לשכנועים רבים על מנת לתת את ההוראה להוציא לפועל את המתקפה.

מסעוד פזשכיאן ואיסמעיל הנייה - שעות לפני חיסולו בטהרן (צילום: רויטרס)
מסעוד פזשכיאן ואיסמעיל הנייה - שעות לפני חיסולו בטהרן (צילום: רויטרס)

נשיא איראן, מסעוד פזשכיאן, שנחשב לאחד הגורמים המתונים בצמרת האיראנית, היה גם הפעם בקרב אלו שהתנגדו להסלמת המערכה מול ישראל. עם זאת, יועץ לנשיא אמר לטיימס כי פזשכיאן יביע תמיכה פומבית בכל החלטה שיקבל חמינאי. 

נתניהו רומז לכאורה לחיסול סינוואר ומסמן את היעד הבא
כשכלב התקיפה שלה מייבב על הרצפה: הגיע הזמן לסגור את סיפור איראן | בן כספית

בימים האחרונים ההערכה בקרב אנליסטים ומומחים הייתה כי איראן לא צפויה להגיב לשורת התקיפות האחרונות של צה"ל במעוז חיזבאללה, ולכניסה הקרקעית לשטח לבנון. עם זאת, לבסוף, הצליחו מפקדים צבאיים בכירים במשמרות המהפכה לשכנע את מקבלי ההחלטות שמתקפת פתע היא המסלול היחיד שיסייע להציג את איראן כגורם עוצמתי באזור. 

פלסטינים בוחנים נפל שאותר בטובאס לאחר המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)
פלסטינים בוחנים נפל שאותר בטובאס לאחר המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)

עוד דווח בניו יורק טיימס, כי הטילים נורו מאזור הגבול הצפוני עם אזרבייג'ן, ולאיראנים הייתה תוכנית מגירה: במקרה שבו היו מצליחות ישראל או בנות בריתה לסכל את מטחי הענק, מאות טילים היו בכוננות לירות לעבר ישראל גם בגבול המערבי עם עיראק. 

איראן השתמשה בטילים הכי מתקדמים בארסנל שלה במתקפה על ישראל. לדברי מומחה לבליסטיקה איראנית שסקר את תמונות שברי הטילים שנפלו, ככל הנראה מדובר בטיל "פתח 1", אם כי לא ידוע כמה מעשרות הטילים שנורו לעבר ישראל היו מסוג זה.