ועדת פרס נובל פרסמה הערב (חמישי) את רשימת המועמדים לפרס נובל לשלום, כאשר ביניהם נמצאים אונר"א, סוכנות הפליטים הפלסטינית של האו"ם, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.

ועדת הפרס צפויה להודיע על בחירתה בזוכה ב-11 באוקטובר באוסלו. עם זאת ייתכן שלא ייבחר זוכה בסופו של דבר על רקע מלחמת "חרבות ברזל", מלחמת רוסיה-אוקראינה והקרבות בסודן.

כמו ב-7 באוקטובר: האופוריה אחרי חיסול נסראללה עוד תמיט עלינו אסון | יצחק בריק
"רסנו את הטירוף": איראן מאותתת לוושינגטון - כך נגיב לתקיפה ישראלית

מתוך 286 המועמדים שהגישו מועמדות לפרס היוקרתי השנה - אונר"א, גוטרש ובית הדין הבינלאומי לצדק הם בעלי הסיכוי הגבוה לזכות, לפי מומחים. מתנגד המשטר הרוסי המנוח אלכסיי נבלני ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הם חביבי סוכנויות ההימורים, אך זכייתם בלתי אפשרית מאחר ונבלני אינו בין החיים ולא יוכל לקבל את הפרס וזלנסקי הוא מנהיג של אומה במלחמה.

לאור המלחמה בין ישראל לחמאס, כניסתה לשנתה השלישית של המלחמה באירופה ושפיכות דמים בסודן שגרמה לעקירתם של יותר מ-10 מיליון בני אדם, ייתכן שהוועדה תרצה להתמקד בגורמים הומניטריים המסייעים להקל על סבלם של אזרחים.

"אונר"א עושים עבודה חשובה ביותר עבור אזרחים פלסטינים שחווים את סבל המלחמה בעזה", אמר הנריק אורדל, מנהל המכון לחקר השלום באוסלו, לסוכנות הידיעות "רויטרס".

"פרס לאונר"א יהיה שנוי במחלוקת", הוסיף, וזאת בהתחשב בטענות של ישראל לפיהן חלק מאנשי הסוכנות השתתפו בטבח שבעה באוקטובר על יישובי הדרום והעוטף.

נציין כי חלק מהמדינות הפסיקו את המימון שלהן לאונר"א בעקבות ההאשמות, אך רוב התורמים חזרו להעניק לו תקציבים. בחודש אוגוסט קבעה חקירה פנימית של האו"ם כי ייתכן שתשעה אנשי צוות היו מעורבים במתקפה והם פוטרו.

תיעוד הטוען כי פעילי אונר''א השתתפו בטבח  (צילום: דוברות שר הביטחון)
תיעוד הטוען כי פעילי אונר''א השתתפו בטבח (צילום: דוברות שר הביטחון)

הסוכנות, שהוקמה ב-1949, מספקת סיוע הומניטרי למיליוני פלסטינים ברצועת עזה, בגדה המערבית, בירדן, בסוריה ובלבנון.
 
ועדת הפרס החשאית, המונה חמישה חברים ומונתה על ידי הפרלמנט הנורווגי, עשויה להתמקד גם בצורך לחזק את הסדר העולמי הבינלאומי שנבנה לאחר מלחמת העולם השנייה ואת מוסד ההכתרה שלו, האו"ם.

משמעות הדבר עשויה להיות פרס למזכ"ל הארגון, אנטוניו גוטרש, אמר ההיסטוריון אסל סוון ל"רויטרס". "גוטרש הוא הסמל העליון של האו"ם", אמר והוסיף כי "חובתו החשובה ביותר של בית הדין הבינלאומי לצדק היא להבטיח כי המשפט ההומניטרי הבינלאומי מיושם ברחבי העולם".

אנטוניו גוטרש (צילום:  REUTERS/Andrew Kelly)
אנטוניו גוטרש (צילום: REUTERS/Andrew Kelly)

בית הדין גינה את הפלישה הרוסית המלאה לאוקראינה וקרא לישראל להבטיח שלא יבוצע רצח עם בעזה. 

בית הדין לצדק בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין לצדק בהאג (צילום: רויטרס)


"אולי זו השנה שבה ועדת פרס נובל לשלום צריכה פשוט לעכב את הפרס ולמקד את תשומת הלב בעובדה שמדובר בכוכב לכת לוחם", אמר דן סמית, ראש המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם, ל"רויטרס".

העזתים רבים על הסיוע של אונר"א (צילום :רשתות ערביות)

בין המועמדים גם סוכנות הפליטים של האו"ם, נציבות האו"ם לפליטים, האפיפיור פרנציסקוס וחוקר הטבע הבריטי דייוויד אטנבורו. 

בשנה שעברה הוענק הפרס לנרגס מוחמדי, פעילה איראנית למען זכויות נשים שמרצה עונש מאסר בגין הקמה וניהול של "תנועת זכויות אדם שפועלת לביטול עונש המוות".