בימים האחרונים החל התמרון הקרקעי בלבנון, ובישראל ממשיכים להתקיף את ביירות במטרה לסכל את כל אמצעי ואנשי חיזבאללה באיזור. במקביל, בחזית הבינלאומית, מדינות רבות ברחבי העולם החלו להכין תוכניות לפינוי אזרחיהן מלבנון, בעוד רבים עוזבים את המדינה באופן עצמאי.

ארצות הברית הורתה על פריסתם של עשרות חיילים בקפריסין כדי לסייע בהכנות לפינוי אמריקאים מלבנון. היא עובדת עם חברות תעופה להוספת טיסות מלבנון, עם יותר מושבים לאמריקאים, כך אמר משרד החוץ ביום שלישי.

מחכים לאישור הסופי: האם יורשו של נסראללה חוסל בדאחייה בביירות?
בזמן שבישראל שמרו על עמימות: שתי תגובות אגביות של ביידן הובילו לטלטלה עולמית

בריטניה חכרה מספר מוגבל של טיסות לאזרחיה לעזוב את לבנון וייעצה להם להתפנות מיד. יותר מ-150 אזרחים בריטים ובני משפחותיהם עזבו את ביירות בטיסה ממשלתית ביום רביעי. בנוסף, בריטניה העבירה כ-700 חיילים לקפריסין, כולל שתי ספינות של חיל הים המלכותי.

אוסטרליה ארגנה מאות מקומות בטיסות עבור אזרחיה אשר מעוניינים לעזוב את לבנון, תוך הטסת מטוסים צבאיים לקפריסין כתוכנית חירום. התוכניות עשויות לכלול פינוי דרך הים, אם כי הרשויות דחקו בכ-15,000 האזרחים האוסטרלים בלבנון לעזוב, כל עוד שדה התעופה בביירות נשאר פתוח.

צה"ל תוקף בדאחייה (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

משרד החוץ הבלגי יעץ לאזרחים לעזוב בהקדם האפשרי, כך על פי סוכנות הידיעות ״בלגה״. ברזיל, בטענה כי 3,000 אזרחיה שמתגוררים בלבנון מעוניינים לעזוב, שלחה מטוס איירבוס A330 של חיל האוויר לביירות. המטוס יטיס 220 אנשים היום ויבצע שתי טיסות בשבוע.

יותר מ-200 אזרחים סינים פונו על ידי ממשלת סין, כך דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית ״שינהואה״. דיווחים מקנדה מרמזים כי היא תשתף פעולה עם אוסטרליה בפינוי אזרחים בדרך הים, כאשר העיתון ״טורונטו סטאר״ מספר שהתוכנית כוללת חכירת כלי שיט מסחרי להעברת 1,000 אנשים מדי יום.

קפריסין פינתה 38 מאזרחיה כבר אתמול, באמצעות מטוס שסופק על ידי יוון. מספר הקפריסאים בלבנון מוערך ב-1,000 עד 1,500. דנמרק דחקה באזרחיה לעזוב את לבנון בהקדם האפשרי, אך אמרה שלא יזמה פינוי, מכיוון שעדיין יש טיסות מסחריות. חברת התעופה הלבנונית, ״מידל איסט איירליינס״, תוסיף טיסות נוספות מביירות ליעדים באירופה, כדי לענות על הביקוש לטיסות מסחריות החוצה, כך אמר משרד החוץ הדני.

תקיפת אתר ייצור אמצעי לחימה בדאחייה (צילום :דובר צה"ל)

לצרפת היו תוכניות חירום במשך חודשים, אך היא עדיין לא הורתה על פינוי. התוכניות הנוכחיות מתמקדות בקפריסין ובשדה התעופה של ביירות, בעוד שהיא גם דנה בפינויים דרך טורקיה. לצרפת יש ספינת מלחמה באזור, וספינת נושאת מסוקים צפויה להגיע למזרח הים התיכון בימים הקרובים בהכנה לכל החלטה לפנות אזרחים זרים מלבנון.

גרמניה פינתה בימים האחרונים משפחות של עובדי השגרירות בלבנון ואזרחים בעלי בעיות רפואיות ותתמוך באלה המנסים לעזוב, כך אמרו משרדי החוץ וההגנה הגרמנים. יוון פינתה 22 מאזרחיה כבר אתמול, יחד עם כמה אזרחים קפריסאים. היא דחקה באזרחים לעזוב את לבנון ולהימנע מכל נסיעה לשם, תוך שהיא מעמידה ספינה בכוננות למקרה שיידרש סיוע.

איטליה צמצמה את הצוות הדיפלומטי והגבירה את כוח האבטחה בשגרירותה בביירות. שר החוץ אנטוניו טאיאני קרא שוב ושוב לאזרחים לעזוב את המדינה, וביקש מישראל להבטיח את בטיחותם של הכוחות האיטלקיים באזור. הולנד תשלח מטוס צבאי להחזרת אזרחים מלבנון באמצעות שתי טיסות בימים שישי ושבת, כך אמר משרד ההגנה ההולנדי, והוסיף כי הטיסות לבסיס האוויר הצבאי באיינדהובן יאכלסו גם אנשים ממדינות אחרות במידה שיהיה מקום מספיק.

התקיפה בלב הדאחייה, לבנון (צילום: רשתות ערביות)
התקיפה בלב הדאחייה, לבנון (צילום: רשתות ערביות)

פולין תגביל את מספר אנשי הצוות בשגרירותה בביירות, כך לפי דובר משרד החוץ הפולני, ותאורגן תחבורה לאזרחים המעוניינים לעזוב את לבנון. ראש ממשלת פורטוגל, לואיס מונטנגרו, יעץ להימנע מנסיעות ללבנון, שסייעה בפינוי מספר קטן של אזרחים פורטוגלים החיים שם.

רומניה פינתה 69 אזרחים מלבנון במטוס צבאי, כך לפי משרדי החוץ וההגנה שלה. יותר מ-1,100 אזרחים רומנים ובני משפחותיהם ניגשו לשגרירות רומניה בביירות בבקשה לעזוב את המדינה. רוסיה החלה לפנות אזרחים מלבנון, כאשר משפחות דיפלומטים עזבו בטיסה מיוחדת מביירות ביום חמישי, כך לפי הקרמלין. סוכנות הידיעות ״TASS״ דיווחה כי כ-3,000 רוסים רוצים לעזוב.

סלובקיה הודיעה כי היא תשלח מטוס צבאי להטסתם של אזרחים סלובקים ואחרים לקפריסין. ספרד אמרה גם היא שהיא מתכננת לשלוח שני מטוסים צבאיים לפנות עד 350 אזרחים מלבנון. משרד החוץ הטורקי פרסם כבר ביום שלישי שהוא מוכן לפינוי אפשרי של טורקים מלבנון דרך האוויר והים, ועובד עם כ-20 מדינות לפינוי אפשרי של אזרחים זרים דרך טורקיה. כ-14,000 אזרחים טורקים היו רשומים בקונסוליה בלבנון, אך המספר אינו סופי.