לאחר שישראל הבטיחה כי תנקום באיראן לאחר שזו שיגרה לעברה יותר מ-180 טילים בליסטיים בליל שלישי האחרון, ירדן, אחת הזירות מולן ניצבת ישראל במלחמה, נתקלה בדילמה פנימית בצל המתיחות הגוברת במזרח התיכון. 

מחכים לאישור הסופי: האם יורשו של נסראללה חוסל בדאחייה בביירות?
"הרגשתי כמו חיה בכלוב של גן חיות": ראיון בלעדי עם אופיר אנגל

בעוד הציבור הירדני תומך בחיזבאללה, הממשל בראשותו של המלך עבדאללה מקיים קשרים הדוקים עם ארה"ב וישראל. "אירועי ה-7 באוקטובר ותוצאותיהם הפכו לברכה לא רק עבור מפלגות פוליטיות, אלא עבור ג'יהאדיסטים הפועלים במבנים קיימים או חדשים", אמר חסן אבו הנייה, מומחה ופרשן לאסלאם מיליטנטי שבסיסו בעמאן.

המלך עבדאללה ובנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון לע''מ)
המלך עבדאללה ובנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון לע''מ)


"תודעה חדשה משתרשת ומתגבשת ככל שהקונפליקט הזה נמשך", אמר. "גם אם יש לך כוח אלוהי ללחוץ על כפתור לגמור את כולם, אנשים מגויסים וקבוצות חדשות ימשיכו לצוץ".

שלושה מקורבים לגורמים רשמיים במדינות ערב מסרו כי המעצמות הערביות שמחות לראות את שחיקת השפעתה של איראן באזור בזמן שישראל שואפת לחסל את חמאס וחיזבאללה, אם כי אינן יכולות להתעלם מהזעם של תושביהן על המתרחש בעזה ובלבנון.

חאן יונס, עזה, חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
חאן יונס, עזה, חרבות ברזל (צילום: רויטרס)


בנאום נלהב בפני העצרת הכללית של האו"ם בשבוע שעבר, המלך עבדאללה הזכיר למנהיגים אחרים בעולם כי ירדן גינתה את התקפת חמאס ב-7 באוקטובר, תוך שהוא מוחה נגד "ממד הטרור חסר התקדים שהופעל על עזה" בעקבות הלחימה הצבאית של ישראל. 

"יש להקים מנגנון הגנה לפלסטינים", אמר עבדאללה. "זה יבטיח את ביטחונם של הפלסטינים והישראלים מפני קיצונים שלוקחים את האזור שלנו לסף מלחמה כוללת".

בעוד עבדאללה גינה את התקפת חמאס, קבוצות איסלאמיסטיות ממנפות את התעוררותה מחדש של המטרה הפלסטינית ואת העוינות למערב, מה שכולל את חיסולה של ישראל.

"אנחנו שונים אידיאולוגית עם האיסלאמיסטים, אבל בלהט הקרב אנחנו יד אחת", אמר מג'ד אל-פראג', פעיל בן 29 ממפלגת שמאל קיצוני ירדנית שנכלא מוקדם יותר השנה בגלל שקרא לאיסור על יצוא חקלאי לישראל.

המלך, עם זאת, התנגד ללחצים מצד המפגינים לנתק את הקשרים עם ישראל ואף לסיים את נוכחות הכוחות האמריקאים והאירופיים בירדן. "יתכן שהוא מעריך כי קיום גוש גדול של איסלאמיסטים בפרלמנט עשוי להפיג מתח מקומי ולעורר יותר תמיכה מבעלי ברית אזוריים ומערביים", אמר אדם שמכיר את חשיבת החצר המלכותית.

הן ערב הסעודית והן איחוד האמירויות, מתנגדי האיסלאם הפוליטי, חוששות שהאיסלאמיסטים ינצלו את ההתלהבות לעניין הפלסטיני ואת התנאים הכלכליים הקשים בכמה מדינות ערביות כדי להצית מחדש הפגנות בנוסח האביב הערבי, כך לפי שני מקורבים להנהגה בשתי המדינות.

שר החוץ של ערב הסעודית (צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)
שר החוץ של ערב הסעודית (צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)

"האביב הערבי השני מגיע, אין ספק, כל הפרמטרים עדיין שם: עוני, שחיתות, אבטלה, חסימה פוליטית ועריצות", אמר אוראייב אל רנטאווי, מנהל מרכז אלקודס למחקרים פוליטיים העומד בעמאן.

"אף אחד לא שמח על מה שקורה בעזה ובלבנון", אמר, תוך שהוא מלין על התנאים הכלכליים הקשים במולדתו, מצרים. "המשטרים הערביים לא עושים מספיק כדי לעצור את זה". 

איחוד האמירויות רכשה את הזכויות לפיתוח קו חוף ראשי במצרים מוקדם יותר השנה תמורת 35 מיליארד דולר ובנובמבר התחייבה להשקיע 5.5 מיליארד דולר בירדן, שם האבטלה מרחפת מעל 20%. קרן ההשקעות הציבורית של ערב הסעודית אמרה לפני שנתיים שהיא תשקיע עד 24 מיליארד דולר במדינות ערב, כולל מצרים וירדן.

"שום דבר מכל זה לא עשוי לשנות את חייהם של רוב הירדנים", אמר מוראד עדילה, שעומד בראש השליחות המקומית של האחים המוסלמים, שהקימו את מפלגת החזית האסלאמית לפעולה שזינקה בבחירות האחרונות. "אנשים לא מרגישים שהם שותפים בקבלת ההחלטות הכלכלית והפוליטית", אמר.

הפגנות תמיכה בחמאס שהתקיימו בתקופה האחרונה בעמאן בירת ירדן (צילום: רויטרס)
הפגנות תמיכה בחמאס שהתקיימו בתקופה האחרונה בעמאן בירת ירדן (צילום: רויטרס)

"חזית הפעולה האסלאמית תפעל במסגרת המערכת ליישום רפורמה הדרגתית בירדן", אמר עדילה, תוך חתירה להשעיית כל הקשרים עם ישראל, נסיגת כוחות זרים ופנייה ליחסים עם מעצמות עולם לא-מערביות. כזכור, חזית הפעולה האסלאמית לקחה כמעט שליש מהקולות הפופולריים בבחירות האחרונות.