משרד החוץ הרוסי אמר ביום שישי כי ההחלטה להסיר את הטליבאן מרשימת ארגוני הטרור "התקבלה ברמה הגבוהה ביותר", כך דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית טאס. נציגו המיוחד של הנשיא ולדימיר פוטין לאפגניסטן, זמיר קבולוב, צוטט כאומר כי ההחלטה דורשת המשך של הליכים משפטיים שונים כדי להפוך אותה למציאות.

פוטין אמר ביולי כי רוסיה רואה בתנועת הטליבאן האפגנית בעלת ברית במאבק בטרור. רוסיה בונה בהדרגה קשרים עם הטליבאן מאז שתפס את השלטון באפגניסטן באוגוסט 2021, כאשר כוחות בהובלת ארה"ב נסוגו לאחר 20 שנות מלחמה, אך התנועה עדיין אסורה רשמית ברוסיה.

ולדימיר פוטין (צילום:  Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)

אף מדינה לא הכירה רשמית בטליבאן כהנהגה הלגיטימית של המדינה, אם כי סין ואיחוד האמירויות קיבלו את שגריריה. רוסיה הוסיפה את הטליבאן לרשימת ארגוני הטרור שלה בשנת 2003. הסרתו תהיה צעד חשוב מצד מוסקבה לקראת נורמליזציה של היחסים עם אפגניסטן.

מנהיג החות'ים על הכוונת: ארה"ב ובריטניה תוקפות יעדים אסטרטגיים בתימן
המילכוד של חמינאי: נקודת התורפה של איראן נחשפת

שר החוץ בפועל של הטליבאן, אמיר חאן מוטאקי, אמר בנאום במוסקבה כי ההחלטות האחרונות של קזחסטן וקירגיזסטן להסיר את המורדים לשעבר מרשימת הקבוצות האסורות היא צעד מבורך. "אנו גם מעריכים את ההערות החיוביות של בכירי הפדרציה הרוסית בעניין זה ומקווים לראות בקרוב צעדים אפקטיביים יותר", אמר.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר ביום שישי כי מוסקבה משוכנעת בצורך לשמור על "דיאלוג פרגמטי" עם הממשלה האפגנית הנוכחית. ״ברור כי בלתי אפשרי לפתור בעיות או אפילו לדון בהסדר אפגני ללא קאבול״, אמר לברוב. ״מוסקבה תמשיך במסלולה לפיתוח קשרים פוליטיים, מסחריים וכלכליים עם קאבול״, הוסיף, בדברו בפגישה במוסקבה עם מוטאקי ונציגי מדינות שכנות.

אפגנים מחכים בתור לפינוי בשדה התעופה בקאבול לאחר השתלטות הטליבאן (צילום: רויטרס)
אפגנים מחכים בתור לפינוי בשדה התעופה בקאבול לאחר השתלטות הטליבאן (צילום: רויטרס)

בעוד שלא הזכיר את הטליבאן בשמו, הוא שיבח את ההנהגה האפגנית הנוכחית על מאמציה לרסן את ייצור הסמים ולהילחם במדינה האסלאמית, שהיא מחוץ לחוק ברוסיה. מוטאקי אמר כי על מדינות האזור לשתף פעולה נגד המדינה האסלאמית, שלדבריו הקימה מרכזי אימונים מחוץ לאפגניסטן. לברוב אמר כי על ארצות הברית להחזיר נכסים שהוחרמו לאפגניסטן וכי על המערב להכיר באחריות לשיקום המדינה לאחר הסכסוך. לברוב גם קרא להגברת הסיוע ההומניטרי לאפגניסטן, ואמר כי רוסיה תמשיך לשלוח לה מזון ומוצרים חיוניים.

לרוסיה היסטוריה בעייתית באפגניסטן, שם הצבא הסובייטי פלש ב-1979 כדי לתמוך בממשלה פרו-מוסקבאית אך נסוג 10 שנים מאוחר יותר לאחר שספג אבידות כבדות מידי לוחמי המוג'אהדין. רוסיה ושכנותיה הפוסט-סובייטיות סבלו מפיגועים חוזרים ונשנים של קבוצות מיליטנטיות אסלאמיות הקשורות לאפגניסטן - לאחרונה במרץ, כאשר 145 אנשים נהרגו בפיגוע שהמדינה האסלאמית נטלה עליו אחריות באולם קונצרטים ליד מוסקבה.