ימים לאחר התקיפה האיראנית על ישראל, ובוושינגטון מנסים לקבל מישראל פרטים על תזמון, היקף ואופי התגובה הישראלית. גורם בכיר בממשל האמריקאי אמר אתמול (שישי) לרשת CNN כי ישראל "לא הורידה מהשולחן את האפשרות של תקיפת מתקני הגרעין, ולא נתנה ערובות לכך שזוהי לא תהיה מטרת התקיפה".

להבדיל מהתקיפה האיראנית בחודש אפריל, אז ארצות הברית דחפה למדיניות הכלה, השבוע מספר גורמים בכירים בוושינגטון, בהם הנשיא ג'ו ביידן, הגיבו לתקיפה האחרונה ואמרו כי "למהלך האיראני חייבות להיות השלכות". עם זאת, החשש בוושינגטון הוא שתגובת ישראל תמשיך את מעגל התוקפנות, ותביא את האזור כולו לנקודת רתיחה חמורה יותר. 

בניגוד לממשל האמריקאי שמנסה לייצב את האזור ולמנוע הסלמה, לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, יש מסר אחר לישראל: "מתקני הגרעין האיראני הם הדבר שאתה רוצה לתקוף, זה הסיכון הכי גדול שיש לנו", עוד אמר: "ביידן צריך לומר - קודם נתקוף, אחר כך נדאג".

המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)
המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)

שאלה נוספת שהאמריקאים מבקשים תשובה אליה, כך לפי הגורם הבכיר לרשת CNN, היא מועד התקיפה. "יתכן שישראל מחכה לשבעה באוקטובר כדי להגיב, לפי שעה קשה לדעת", הוא סייג: "יכול להיות שישראל תנסה להימנע מתקיפה ביום השנה לטבח, ושהתקיפה תיעשה אחרי יום השנה – או עוד לפניו. נקווה שישראל תביע לא רק כוחנות אלא גם תבונה – אבל כמו שאתם יודעים, אין לכך הבטחה".

ישראל תצא לפעולה רחבה בתימן? המו"מ שיכריע את גורל הח'ותים
"המחבלים פשוט ברחו": מבט מבפנים על התמרון הקרקעי בלבנון

בינתיים, הנשיא ביידן אמר אתמול כי אנשיו נמצאים בשיחות צפופות עם מקביליהם הישראלים: "אנחנו נמצאים איתם על הקו 12 שעות ביום", אמר, והוסיף: "אילו הייתי בנעליהם – הייתי חושב על חלופות לתקיפת מתקני נפט".

בתגובה לאמירתו של ביידן, מחירי הנפט עלו ביותר מ-5%, ושיקפו חוסר נוחות בקרב משקיעים, שחוששים כי מלחמה רחבה יותר במזרח התיכון עלולה לשבש את אספקת הנפט. למרות חוסר הוודאות של פגיעה ישראלית בנפט האיראני, אפילו הרמז לכך מביידן הספיק כדי לשלוח זעזוע ברחבי העולם.

ג'ו ביידן, קמלה האריס, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן, קמלה האריס, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

דבריו של ביידן ככל הנראה מתייחסים לדיווח מוקדם יותר השבוע באקסיוס, לפיו ישראל שוקלת לתקוף תשתיות נפט באיראן. לפי הדיווח בכירים ישראלים אמרו כי ישיבת הקבינט הסתיימה בהבנה שתהיה תגובה משמעותית נגד איראן, אך ללא החלטה ברורה לגבי ההיקף והמועד. אחת הסיבות לכך היא שישראל רוצה לתאם את מהלכיה עם ארה״ב. ארה״ב תומכת בתגובה ישראלית, אך רוצה שזו תהיה מחושבת. 

כפי שפורסם באקסיוס, לפי ההערכות אחד היעדים של תקיפה כזו עשוי להיות מתקני הנפט במדינה, כך אמרו בכירים ישראלים. "יש לנו סימן שאלה גדול לגבי איך האיראנים מתכוונים להגיב למתקפה, אבל אנחנו לוקחים בחשבון את האפשרות שהם ילכו עד הסוף, וזה יהיה משחק  אחר לגמרי", אמר בכיר ישראלי.