איראן מסלימה את מאמציה לפגוע במטרות ישראליות ויהודיות ברחבי העולם המערבי, כך חושף תחקיר חדש של סוכנות הידיעות רויטרס. לפי הממצאים המדאיגים, מאז שנת 2020 תועדו לפחות 33 ניסיונות חיסול או חטיפה במדינות המערב, בהם חשודה איראן במעורבות ישירה או עקיפה. התחקיר מבוסס על מסמכים משפטיים, הצהרות רשמיות של גורמי ממשל, וראיונות עם גורמי אכיפת חוק ומודיעין במדינות שונות.

אחד המקרים הבולטים שנחשפו בתחקיר הוא ניסיון פיגוע שסוכל ברגע האחרון בבניין המאכלס בית חב"ד ומסעדה כשרה במרכז אתונה. על פי מסמכים משפטיים שהגיעו לידי רויטרס, הפיגוע תוכנן בקפידה על ידי אדם בשם פאחר עבאס, אזרח פקיסטני השוהה באיראן. עבאס, המבוקש בפקיסטן בחשד לרצח, גייס מכר ותיק שלו בשם אירטאזה חיידר, המתגורר ביוון כמהגר.

ביידן חושש, טראמפ משלהב: האם ישראל תתקוף את הגרעין האיראני?
בתקשורת העולמית חלוקים: מה קרה בשמי ישראל בזמן המתקפה האיראנית?

חיידר, צעיר בן 28, הונחה לתקוף את המרכז היהודי תמורת תשלום של כ-15,000 אירו לכל קורבן. השניים דנו בפרטי הפיגוע באמצעות הודעות ווצאפ מוצפנות, כאשר עבאס לחץ על חיידר לספק הוכחות לקורבנות לאחר הפיגוע. "יש סוכנויות חשאיות מעורבות", כתב עבאס מבלי לציין שמות, "עשה את העבודה באופן שלא ישאיר מקום לתלונות מצדם". המוסד, שסייע בחקירה היוונית, טען כי הפיגוע המתוכנן אורגן על ידי איראן כחלק מרשת בינלאומית. איראן, מצדה, מכחישה בתוקף כל מעורבות בתקרית.

בית חב''ד באתונה (צילום: רויטרס)
בית חב''ד באתונה (צילום: רויטרס)

התחקיר ברויטרס מצביע על מספר דפוסי פעולה החוזרים על עצמם בפיגועים המיוחסים לאיראן. ראשית, הפיגועים מכוונים לעתים קרובות כלפי מוסדות יהודיים, דיפלומטים ישראלים, או אזרחים יהודים ללא קשר רשמי למדינת ישראל. כמו כן, איראן נוטה לגייס אזרחים זרים, לרוב ממדינות מוסלמיות, לביצוע הפיגועים. זאת, ככל הנראה, בניסיון להסוות את מעורבותה ולהקשות על החוקרים לקשר את הפיגועים ישירות אליה.

בנוסף, בלפחות שני מקרים נוספים שתועדו בתחקיר, נעשה שימוש באזרחים פקיסטנים לביצוע פיגועים. הדבר מעיד על קשרים אפשריים בין גורמי מודיעין איראניים לרשתות פשע מאורגן או קבוצות קיצוניות בפקיסטן. במספר מקרים, איראן נעזרה גם ברשתות פשע מזרח-אירופאיות לביצוע פיגועים, דבר המקשה עוד יותר על זיהוי הקשר האיראני.

מלחמת הצללים מתרחבת

מרבית הניסיונות שנחשפו בתחקיר התרחשו על אדמת אירופה, דבר המדגיש את הסכנה המתגברת ליהודים ולישראלים ביבשת. בדצמבר 2023, בית משפט בדיסלדורף הרשיע אזרח גרמני-איראני בתכנון פיגוע הצתה בבית כנסת בעיר בוכום. על פי פסק הדין, הנאשם פעל בשליחות גורמי ממשל איראניים. לאחר שנתקל בקשיים בגלל אמצעי האבטחה סביב בית הכנסת, השליך בקבוק תבערה על בניין סמוך.

מלבד המקרה המתואר באתונה, רשויות החוק ביוון סיכלו ניסיון נוסף לפגוע ביעדים ישראליים במדינה. פרטי המקרה עדיין חסויים, אך גורמי ביטחון יווניים מדגישים את שיתוף הפעולה ההדוק עם ישראל בסיכול פיגועים אלו. בצרפת, מקורות מודיעיניים דיווחו על מעקב אחר פעילות חשודה של אזרחים איראנים בפריז ובערים נוספות, כולל ניסיונות לאסוף מידע על מוסדות יהודיים ודיפלומטים ישראלים.

גם ארצות הברית נמצאת במוקד הפעילות האיראנית. מאז 2020 נחשפו לפחות חמישה מקרים של ניסיונות חיסול או חטיפה על אדמת ארה"ב, המיוחסים לאיראן. בין היעדים, בכירים לשעבר בממשל האמריקאי. ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, ומייק פומפאו, מזכיר המדינה לשעבר, היו יעדים לניסיונות חיסול שסוכלו על ידי ה-FBI. בולטון אמר בראיון: "אני מאמין שאני עדיין מהווה מטרה לאיראן. זהו מסע חסר תקדים של ניסיונות התנקשות בבכירים אמריקאים לשעבר בהיסטוריה שלנו".

ג'ון בולטון (צילום: AFP)
ג'ון בולטון (צילום: AFP)

גם מסיח עלינג'אד, עיתונאית איראנית-אמריקאית ופעילה לזכויות נשים, הייתה מטרה לניסיון חטיפה ב-2021 וניסיון רצח ב-2023. עלינג'אד סיפרה לרויטרס כי נאלצה לעבור דירה כמעט 20 פעמים בשנים האחרונות תחת אבטחה של רשויות אכיפת החוק האמריקאיות. בנוסף, מספר פעילים איראנים הגולים בארה"ב דיווחו על איומים ומעקבים, כאשר לפחות במקרה אחד נעצר חשוד בתכנון פיגוע.

גורמי ביטחון במערב מזהירים כי איראן הגבירה משמעותית את מאמציה לפגוע ביעדים ישראליים ויהודיים מאז 2020. ברט הולמגרן, מנהל המרכז הלאומי למלחמה בטרור של ארה"ב, הצהיר: "איראן האיצה באופן דרמטי את התכנון הקטלני נגד בכירים אמריקאים לשעבר, מתנגדי משטר איראנים ואינטרסים יהודיים וישראליים בארצות הברית ובחו"ל".

מתיו אולסן, עוזר התובע הכללי של ארה"ב לביטחון לאומי, הדגיש כי למרות ניסיונות ההסוואה, "הצלחנו במספר מקרים לזהות את הגורמים הזדוניים שהם חלק מקבוצות אלה, אך גם לחשוף את הקשרים הישירים שלהם חזרה למשטר האיראני". מנגד, איראן מכחישה את כל הטענות ומאשימה את יריבותיה בביצוע פעולות טרור נגד בכירים במנגנוני הביטחון שלה. הנציגות האיראנית באו"ם הגדירה את ההאשמות כ"בדיות" שנועדו "להסיט את תשומת הלב מהזוועות שמבצע המשטר הישראלי" בעזה.

"נקמה ארוכת טווח"

על רקע המתיחות הגוברת בין איראן לישראל, והתקיפה האיראנית האחרונה נגד ישראל בתגובה לחיסול בכירי חיזבאללה, גורמי ביטחון במערב מזהירים מפני הסלמה נוספת בפעילות הטרור האיראנית ברחבי העולם. מומחים מעריכים כי איראן עשויה להגביר את מאמציה לפגוע ביעדים ישראליים ויהודיים כחלק ממדיניות של "נקמה ארוכת טווח".

בישראל, גורמי ביטחון מדגישים את הצורך בערנות מוגברת ושיתוף פעולה הדוק עם שירותי המודיעין והביטחון במדינות המערב. במקביל, קהילות יהודיות באירופה ובארה"ב נקראות להגביר את אמצעי האבטחה סביב מוסדות קהילתיים ולדווח על כל פעילות חשודה לרשויות המקומיות.