בני סבטי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, שוחח הבוקר (ראשון) עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103fm. סבטי דיבר על השמועות בדבר חיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, איסמעיל קאאני וגם על המצב הכלכלי של איראן, שמשחק במלחמה תפקיד גדול יותר ממה שאנחנו תופסים. 

בפתח דבריו התייחס סבטי לדינמיקת התגובות בין ישראל לאיראן, כלומר לאפשרות שאיראן תגיב על התגובה של ישראל לירי לעברה: "הסקופ האחרון מהחצי שעה האחרונה - במועצה לביטחון הלאומי האיראנית, שם ההחלטות באות לאישור, אומרים שאם ישראל תגיב יהיה מבצע טילים מספר שלוש. מאחורי המילים האלה, הם מבינים שלישראל יש חוסן והיא הולכת לתגובה קשה מאוד, משהו שלא נראה בפעם הקודמת. יש בעיה עם האיראנים שהם לא מבינים רמזים. כמו חיזבאללה ונסראללה - הם נכנסים להיבריס והם אומרים: מה זאת המדינה הזאת שאנחנו פי שמונים ממנה?".

ישראל על סף עיצוב מחדש של המפה האזורית | אבי אשכנזי  
מכה אחר מכה: סמל העוצמה האיראנית שאיים על הגליל - הושמד

המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)
המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)

סבטי הבהיר: "בואו נסתכל על התוצאות המביכות. אז מה אם הם שיגרו? בואו לא נפחד ממה שאין לו תוצאות. תודה לאל המערכות שלנו עובדות, הצבא על הרגליים, יש מודיעין נפלא. בסוף הטילים שלהם לא מגיעים ליעדם".

בעניין מצבה הכלכלי של איראן נוכח המערכה אמר סבטי: "האיראנים אוכלים מקופת החיסכון. בין 15-20 אחוז שהם בזבזו, והמדינה לא יכולה להישאר בלי טילים לעצמם ליום הסגריר האמיתי. יש להם בעיה קשה של תחזוקת טילים ארוכי טווח. המספרים שלהם הולכים ויורדים, אין להם אפשרות לעמוד בגלים כאלה לאורך זמן. הגל הזה עלה להם 2.3 מיליארד דולר, ה-180 טילים האלה. באיראן זה כמו תקציב של חודש, ואין להם איך למלא את זה".

"מתקני הנפט האיראנים בני חמישים ורשת החשמל קורסת מעצמה. למה להתעסק עם משהו כושל? אני חושב שיש פה סוג של ערפל, ולמדינה שלנו יש תוכניות אחרות. אני חושב שאנחנו במקום אחר לגמרי. הדגם של בונקר נסראללה שהיה כזה אפקטיבי, הנושא של הנהגה - זה יותר רלוונטי", הוסיף. 

סבטי הסביר: "אני מתכוון להנהגה של משמרות המהפכה, שהם העצם בגרון גם שלנו, וגם של העם האיראני. אם יהיה מהלך נגדם, זו הזרוע הצבאית כמו ראשי חיזבאללה. אין באמת זרוע מדינית, אלא יותר צבאיות וטרור. אם נתנגד להם, ננתק את הפעולה ושליטה של הטילים ותוכנית הגרעין".

חמינאי משתתף בפגישה בטהרן (צילום: רויטרס)
חמינאי משתתף בפגישה בטהרן (צילום: רויטרס)

בעניין השמועות על חיסול מפקד כוח קודס בביירות אמר סבטי: "קאאני כנראה חי, אחרת היינו רואים תגובה חזקה של האיראנים. יכול להיות שהם נכנסו לרומנטיקה שלהסתתר. לפי הסימנים של התפקוד, והנשק שנשלח ללבנון וגם הוחזר הדברים מתפקדים שם. אם הוא לא היה שם, היינו רואים תגובה אחרת".

בסיום דבריו ציין: "יש המון בדיחות וממים באיראן עכשיו. אמרו שלא חיסלנו את יושבי התפילה שם כי השורה הראשונה היא מרגלים של ישראל. אלה דברים שצריכים להיות בליבם. היו סבבים של חקירות ופיטורין. ראש המודיעין של משמרות המהפכה פוטר בגלל כישלון הפיגועים שלהם בטורקיה. כמה שהם יפוטרו ויגיעו במקומם אנשים כושלים, ככה נוביל לעוד החלשה של איראן".

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm.