דורשים עיתונות חופשית: אלפי מפגינים התאספו אתמול מחוץ למטה תאגיד התקשורת הציבורית של הונגריה כדי להפגין נגד מה שהם מכנים ״רשת תעמולה מושרשת המופעלת על ידי ממשלה לאומנית על חשבון משלמי המסים״. ההפגנה אורגנה על ידי דמות האופוזיציה הבולטת ביותר בהונגריה, פטר מדיאר, ומפלגת TISZA החדשה שלו, שהפכה בחודשים האחרונים למטרד הפוליטי הרציני ביותר עבור ראש הממשלה ויקטור אורבן מאז עלה לשלטון לפני כמעט 15 שנה.

מדיאר, שמפלגתו קיבלה כמעט 30% מהקולות בבחירות לאיחוד האירופי בקיץ הקודם ומדורגת במרחק נקודות בודדות ממפלגת השלטון פידס בסקרים, היה כן לגבי מה שהוא מזהה כנזק ש״מפעל התעמולה״ של אורבן גרם לדמוקרטיה ההונגרית. ״מה שקורה כאן בהונגריה ב-2024, ומכנה את עצמו תקשורת ׳ציבורי׳, הוא שערורייה עולמית״, אמר מדיאר לקהל בבודפשט ביום שבת. ״די לרשעות, די לשקרים, די לתעמולה. סבלנותנו פקעה. הגיע הזמן להתעמת״.

מכה אחר מכה: סמל העוצמה האיראנית שאיים על הגליל - הושמד
גם באיראן ובחיזבאללה מבינים: בעל הבית בישראל השתגע

פעיל האופוזיציה וראש מפלגת TISZA פטר דמיאר בהפגנה בבודפשט אמש (צילום: רויטרס)
פעיל האופוזיציה וראש מפלגת TISZA פטר דמיאר בהפגנה בבודפשט אמש (צילום: רויטרס)

גם משקיפים הונגרים וגם בינלאומיים הזהירו מזה זמן רב כי חופש העיתונות במדינה במרכז אירופה נמצא בסכנה, וכי מפלגתו של אורבן השתמשה ברכישות תקשורת על ידי אילי הון המקורבים לממשלה כדי לבנות אימפריית תקשורת פרו-ממשלתית.

ארגון המעקב אחר התקשורת ״עיתונאים ללא גבולות״ מעריך כי רכישות כאלה העניקו למפלגתו של אורבן שליטה על כ-80% ממשאבי שוק התקשורת בהונגריה. בשנת 2021, הארגון הכניס את אורבן לרשימת ״דורסי התקשורת״ שלו, המנהיג הראשון באיחוד האירופי ש״זכה״ לתואר זה.

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן (צילום: רויטרס)
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן (צילום: רויטרס)

ביום שבת, בלאז' טומפה, מפגין שנסע מספר שעות כדי להשתתף בהפגנה, כינה את מטה התקשורת הממלכתית ״מפעל של שקרים״. בראיון לסוכנות הידיעות AP הוא אמר כי ״התעמולה זורמת. היא כל כך לא מאוזנת שזה מרתיח את הדם, ואני חושב שאנחנו צריכים לגייס את קולנו. זה מגוחך שרק תעמולה ממשלתית יוצאת בתקשורת הממומנת על ידי משלמי המסים״.

מורה בדימוס מדרום הונגריה, אגנס גרה, אמרה לסוכנות הידיעות AP כי קולות מתנגדים עוברים צנזורה בתקשורת הציבורית, מה שמגביל את הגישה של ההונגרים למידע על אלטרנטיבות פוליטיות. ״זה מאוד מכביד ומצער שהמערכת עובדת בצורה כזו שהציבור שומע רק מצד אחד ואפילו לא יודע על הצד השני״.

מדיאר דרש את התפטרותו של מנהל התקשורת הציבורית, והדהד תלונות מפוליטיקאים רבים מהאופוזיציה על כך שלא ניתנת להם הזדמנות להופיע בטלוויזיה הציבורית כדי לתקשר עם הבוחרים. הוא קרא לתומכיו להפגנה נוספת ב-23 באוקטובר, חג לאומי המציין את המהפכה הכושלת של הונגריה נגד השליטה הסובייטית ב-1956.