מקורות מודיעין מערביים טוענים כי מחצית מהפגזים שרוסיה משתמשת בהם, כשלושה מיליון בשנה, מסופקים על ידי צפון קוריאה. הנשיא פוטין נסע לפיונגיאנג מוקדם יותר השנה כדי לחתום על הסכם הגנה עם קים ג׳ונג-און, והקרמלין הפך לתלוי במדינה האוטוריטרית הסגורה כדי לשמור על התקדמותו במזרח אוקראינה.

שחמט אוקראיני: המערכה שעשויה להכריע את גורל מזרח המדינה
בכיר במשמרות המהפכה של איראן: ״אנחנו מוכנים לתקיפה ישראלית"

למרות שרבים מהפגזים נחשבים פגומים, הכמות העצומה אפשרה לרוסיה להשיג רווחים יציבים, כאשר לאחרונה כבשה את העיר האוקראינית המזרחית וּהְלֶדַר.

קירילו בודנוב, ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה, הזהיר בספטמבר כי משלוחי הפגזים מצפון קוריאה מטים את המלחמה לטובת רוסיה. ״הבעיה הגדולה ביותר שלנו מכל בעלות הברית הללו של רוסיה היא מצפון קוריאה. כי עם נפח המוצרים הצבאיים שהם מספקים, הם למעשה משפיעים על עוצמת הלחימה״, אמר.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיג צפון קוריאה קים ג׳ונג און במפגש פסגה בפיונגיאנג. ספטמבר 2024  (צילום: רויטרס)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיג צפון קוריאה קים ג׳ונג און במפגש פסגה בפיונגיאנג. ספטמבר 2024 (צילום: רויטרס)

במהלך השנים הראשונות של המלחמה, בעלות בריתה של רוסיה נראו מהססות לספק למוסקבה נשק באופן פעיל. עם זאת, מאמציו של פוטין לבנות קואליציה אנטי-מערבית נראים כמשתלמים ומשפיעים על שדה הקרב.

״הטיימס״ חשף חודש שעבר כי איראן שלחה 200 טילים בליסטיים לרוסיה, בעוד סין אירחה וסייעה לחברת הגנה רוסית בבניית כטב״מים לטווח ארוך. גורמים מערביים מאמינים שיש ״ראיות ברורות״ לכך שסין לקחה על עצמה תפקיד אקטיבי יותר במלחמה.

למרות הרווחים האחרונים, רוסיה סובלת משיעור אבדות גבוה של 1,200 חיילים ביום באוקראינה, כך להערכת גורמים מערביים. זה כולל 480 אבדות ביום בקרב על פוקרובסק, העיר המרכזית בדונייצק שנראית פגיעה יותר ויותר לכיבוש רוסי.

נראה גם כי הגנרלים הרוסים אינם מסוגלים לכבוש מחדש שטח סביב קורסק ולתפוס את פוקרובסק בו-זמנית ללא גיוס המוני, משהו שפוטין נראה מהסס לעשות מחשש לתגובה פוליטית. ״הם יכולים לגייס אם הם רוצים. הם בחרו שלא לעשות זאת״, אמר גורם מערבי לעיתון ״הטיימס״.

הגורם המעיט בסיכויים לשיחות הפסקת אש באוקראינה שיתרחשו בקרוב, למרות שדונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות, התעקש שהוא ייתן ומתן על עסקה לסיום המלחמה אם יזכה בבחירות בארצות הברית בנובמבר.

״אנחנו לא רואים שום סימן לכך שפוטין נסוג מהמטרה העיקרית שלו, שהיא הכפפת הריבונות של אוקראינה. אני לא רואה שום סיכוי למשא ומתן בקרוב״, אמר הגורם.