במלאת שנה לאירועי הטרור של 7 באוקטובר 2023, קהילות יהודיות וידידי ישראל ברחבי העולם התאחדו בשורה של אירועי זיכרון מרגשים ורבי משתתפים. מאוטווה ועד אמסטרדם, ומטורונטו ועד מנהטן, אלפים רבים התכנסו כדי לזכור את הנספים, להביע תמיכה במשפחות, ולחדש את הקריאה לשחרור החטופים.

באוטווה, בירת קנדה, צעדו כאלף איש תחת אבטחה משטרתית כבדה מבניין העירייה לבניין הפרלמנט. הצעדה אורגנה על ידי הפדרציה היהודית של אוטווה ומתנדבים מהקהילה היהודית בעיר. המשתתפים שרו שירי שלום, קראו להשבת החטופים, קראו פרקי תהילים, ותקעו בשופר. אלישע גוברמן, ממארגני האירוע, הדגיש: "למרות שיש ליהודים בעולם כולו רק בית לאומי אחד ויחיד, הוכחנו שהיהודים בקנדה לא מפחדים להרים את הראש על אף האנטישמיות הגואה. עם ישראל חי!"

אירוע זיכרון בקנדה (צילום: מגבית קנדה (UIA))
אירוע זיכרון בקנדה (צילום: מגבית קנדה (UIA))

בטורונטו, התכנסו למעלה מ-40,000 איש באופן פיזי ומקוון בטקס זיכרון מרשים בקמפוס שרמן של פדרציית ה-UJA. האירוע כיבד את זכרם של כמעט 1,200 הנרצחים, הביע תמיכה בפצועים ובניצולים, וחידש את הקריאה לשחרור למעלה מ-100 החטופים שנותרו בעזה. ג'ף רוזנטל, יו"ר הפדרציה היהודית של טורונטו, אמר: "במהלך השנה האחרונה, הקהילה שלנו התארגנה כדי להראות את תמיכתנו בישראל. זו הייתה שנה ארוכה – והמאבק שלנו רחוק מלהסתיים." אדם מינסקי, נשיא ומנכ"ל הפדרציה, הוסיף: "נמשיך לפעול על ידי עשייה למען עולם טוב יותר."

בפורטוגל, נערך טקס זיכרון מרגש בבית הכנסת שערי תקווה, הראשון שנבנה במדינה מאז גירוש יהודי פורטוגל ב-1496. האירוע התקיים תחת אבטחה כבדה בעקבות הפגנות של תומכי פלסטין מחוץ למתחם. נטלי דדון ובן זוגה עמית השתתפו באירוע, לצד השגריר החדש של פורטוגל, אורן רוזנבלט, ואשתו. הטקס כלל הדלקת נרות נשמה ותפילה משותפת למען השלום וההגנה על העם היהודי בכל רחבי העולם.

בהולנד, כ-2,000 איש, רובם נוצרים, התכנסו בעיירה ברנוולד באירוע שאורגן על ידי "נוצרים למען ישראל". הרב הראשי של הולנד, בנימין יעקובס, נשא דברים והדגיש כי "אנטי-ציונות היא אנטישמיות". הוא הוביל את הקהל בשירת "עם ישראל חי". פרנק ואן אורדט, מנכ"ל הארגון, הדגיש: "אנחנו כאן לא רק כדי להתאבל, אלא גם להביע תקווה – תקווה שאפילו בזמנים הקשים ביותר, אהבה וסולידריות יוכלו לנצח שנאה ואלימות." מוקדם יותר באותו יום, התקיים אירוע נוסף בכיכר דאם שבאמסטרדם, שם אלפים נוספים התאספו להביע סולידריות עם ישראל.

במנהטן, יותר מ-5,000 איש השתתפו בהקדשת ספר התורה הגדול ביותר אי פעם בעיר, לכבוד קורבנות הפיגועים. האירוע, שאורגן על ידי קהילת אנשי המקצוע היהודיים הצעירים באפר איסט סייד, כלל תהלוכה ברחובות האפר איסט סייד ומצגות מרגשות של משפחות הנרצחים והחטופים. התורה הייתה מעוטרת בכריכה מיוחדת עם שמות הנספים ב-7 באוקטובר. רונן נויטרה, אביו של עומר נויטרה שעדיין מוחזק בעזה, שיתף את כאבו עם הקהל. יאיר קלימן, לשעבר חייל בודד, אמר: "למרות השנאה הגואה, לא נפחד. אנחנו בוחרים להגביר את החיוביות ולחגוג את החיים."

בכל האירועים הללו, המסר המרכזי היה אחיד: זיכרון הנספים, תמיכה במשפחות, ונחישות להמשיך ולעמוד לצד ישראל. כפי שסיכם זאת הרב יוסף וילהלם מניו יורק: "תורה נקראת עץ החיים. אנו מכבדים את חייהם של הנרצחים בחיי התורה הנצחיים. התגובה היהודית לטרגדיה הייתה תמיד ותמשיך להוקיר את החיים, לבנות ולצמוח."

שבט תפוח, הפרק הראשון של צופים צפון אמריקה, שבסיסו במנהטן, ניו יורק, הצטרף לזמר-יוצר הישראלי האייקוני דיוויד ברוזה למחווה מוזיקלית מרגשת בטקס הנצחה של שנה לטבח ב-7 באוקטובר.  האירוע, שאורגן על ידי UJA-Federation of New York ופורום בני ערובה ומשפחות נעדרות בניו יורק, התקיים ב-7 באוקטובר בערב בסנטרל פארק.

 ההתכנסות שימשה תזכורת עוצמתית ליום הטראגי והפגנת הזדהות עם הקורבנות ומשפחותיהם.  היו בו הופעות מיוחדות של אורנה ורונן נוטרה, הוריו של עומר נוטרה, חייל בודד בצופים גרעין צבר, ואחד מבני הערובה שנפלו בשבי באותו יום הרסני, והזמרת הישראלית עדן גולן.

 "יש לנו כבוד לקבל את ההזדמנות לעמוד יחד לזכרם של אלו שאבדנו ולתמיכה במשפחותיהם של הנעדרים, בדרישה להחזיר אותם הביתה עכשיו" אמרה מיכל, ראש סניף ניו יורק, שבט תפוח, מצופים.  צפון אמריקה.  "הקולות המשותפים שלנו עם דיוויד ברוזה שיקפו את החוזק, החוסן והתקווה של העם היהודי, ואת הקשר החזק בין ישראלים לאמריקאים יהודים בניו יורק".  ההנצחה כללה סדרה של הופעות ונאומים, שיצרו מרחב לקהילה להיזכר, להרהר ולהתחבר.

הפרלמנט הרומני קיים אירוע מיוחד לציון שנה לטבח ה-7 באוקטובר ביוזמה משותפת בין השרות, בדגש על סבלן של הנשים שעברו את מאורעות טבח ה-7 באוקטובר. האירוע התקיים ביוזמת השרה לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה, חה"כ מאי גולן, בשיתוף עם השרה הרומנית למשפחה, נוער ושוויון הזדמנויות, נטליה אלנה אינטוטרו.

במסגרת האירוע, הוקרנו עדויות מרגשות ופוצעות מנשים ישראליות שנפגעו באופן ישיר מהטבח, ביניהן אלה חיימי, שבעלה טל נחטף ונרצח בשבי, וירדן גונן, שאחותה רומי עדיין מוחזקת בשבי החמאס.

אלה חיימי, תושבת ניר יצחק, שבעלה טל חיימי ז״ל חטוף בעזה, אמרה: "אנחנו מחכים לסגירת מעל ואני פונה אליכם, הקהילה העולמית, עזרו לנו להחזיר את בעלי כדי שיהיה לי ולילדי לאיפה ללכת לפגוש אותו״. 

ירדן גונן, שאחותה הקטנה רומי גונן חטופה בעזה משתפת: ״בדיוק לפני שנה, רומי אחותי נחטפה לתוך רצועת עזה. היא נורתה בידה וראתה לנגד עיניה את החברה הכי טובה שלה נרצחת. אני חייבת את כל העולם איתנו כדי להילחם בארגוני הטרור כמו חמאס שמחזיקים באחותי ובעוד 100 חטופים ברצועת עזה״.

גם שגרירות ישראל בוושינגטון שבארצות הברית קיימה אמש (שלישי) אירוע מרכזי לציון יום השנה לטבח השבעה באוקטובר במסגרתה מאות נרצחו בדם קר ביישובי עוטף עזה ובגזרת הדרום.

מי שכובד לשאת דברים באירוע כאורח הכבוד היה נציג זק"א המתנדב יוסי הופמן אשר הציג בדמעות את האפוד אשר שימש אותו במלאכת הקודש ביישובי העוטף כשהוא עדיין שחור, מפויח ועם ריח מוות. ולבסוף אמר יחד עם הקהל את תפילת שלום המדינה.

הופמן הציג את ארגון זק"א ואת המשימה הקשה שהוטלה עליהם עוד ביום השבעה באוקטובר. "היינו שם מהרגע הראשון, ראינו את הזוועות בעיניים שלנו. עד היום אנחנו לא שוכחים את הרגעים האלה. אי אפשר לשכוח. הלב קרוע גם היום. ראינו את המוות בעיניים".