השבוע התקיים טקס זיכרון בבאקו, בירת אזרבייג'ן, לציון שנה לאסון הכבד ב-7 באוקטובר. האירוע נערך בבית הספר היהודי בעיר, במעמד רבני הקהילה, תלמידים ואורחים נכבדים.

האירוע בולט במיוחד בשל העובדה שהוא התקיים באזרבייג'ן, מדינה מוסלמית הידועה בתמיכתה הבלתי מתפשרת במדינת ישראל. במהלך הטקס הוקראו תפילות לזכר הנספים, ונשמעו דברי חיזוק מאת מנהיגי הקהילה.

ישראל כ"ץ - גרפיקאי מלידה: תמונת הפוטושופ ששברה את הרשת | צפו
ריקוד המכונה: צה"ל כותש את חיזבאללה - עכשיו נחשף מה הייתה תוכנית המגירה

הרב זמיר איסייב, רבה של הקהילה הספרדית-גיאורגית בבאקו, נשא נאום נוגע ללב שבו הדגיש את הקשר ההדוק בין יהודי העולם ואת החשיבות בהנחלת זיכרון האסון לדורות הבאים. "כל יהודי, בכל מקום בעולם, הוא חלק ממשפחה אחת גדולה", ציין הרב איסייב. "יהודי אזרבייג'ן תמיד קשורים בקשר עמוק למדינת ישראל. חשוב לנו להעביר לדור הצעיר את זיכרון האירועים הקשים שפקדו את עמנו ולעשות כל שביכולתנו כדי למנוע הישנותם."

טקס זיכרון ל-07.10 (צילום: באדיבות הקהילה היהודית בבאקו)
טקס זיכרון ל-07.10 (צילום: באדיבות הקהילה היהודית בבאקו)

הרב איסייב הוסיף ושיבח את נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, על האקלים הסובלני שהוא יוצר במדינתו כלפי כל הדתות, כולל היהודים. לדבריו, תושבי אזרבייג'ן – מוסלמים ויהודים כאחד – חיים בהרמוניה ובכבוד הדדי. "אפשר היה לראות את התמיכה הרבה גם לפני שנה, כאשר לאחר האירועים הקשים המוני אזרחים הביאו פרחים וצעצועים לשגרירות ישראל בבאקו כאות הזדהות עם הקורבנות".

טקס זיכרון ל-07.10 (צילום: באדיבות הקהילה היהודית בבאקו)
טקס זיכרון ל-07.10 (צילום: באדיבות הקהילה היהודית בבאקו)

מלבד הטקס בבית הספר היהודי, התקיים גם כנס מיוחד בשגרירות ישראל בבאקו, בהשתתפות רבנים, נציגי קהילות, סגן שר החוץ האזרבייג'ני וכ-20 שגרירים ממדינות שונות, בהם גם שגריר מהאמירויות. בכנס נאמר קדיש לזכר הנספים והונחו זרי פרחים כאות כבוד לזכרם. האירועים המדגישים את שיתוף הפעולה יוצא הדופן בין אזרבייג'ן למדינת ישראל הם ביטוי נוסף לקשר העמוק בין שתי המדינות והקהילות.