האם ישראל בדרכה לתקוף את מתקני הגרעין באיראן, בניגוד לעמדתה הנחרצת של ארצות הברית? הפרשן הפוליטי טארק אל-שאמי התייחס לסוגיה אתמול (רביעי) בריאיון לערוץ אל-חדאת הסעודי, ואמר כי "ארצות הברית עדיין מאמינה שהישראלים יקשיבו לה, ויימנעו מתקיפת מתקני הגרעין והנפט האיראנים. 

"איראן כבר הצהירה שמדובר ב'קו אדום' עבורה, ושתגיב בחומרה למהלך כזה. זה לא יועיל לאף אחד. אני סבור שהאינטרס של ארצות הברית הוא להסתפק רק בתקיפת בסיסים צבאיים או אתרים לייצור טילים בליסטיים באיראן", הוסיף.

לדבריו, "הדבר ישרת את האינטרס שלה – ושל המערב. וושינגטון טוענת כי איראן מייצאת את הנשק הזה לרוסיה – על מנת שתעשה בו שימוש נגד האוקראינים. יש כאן מטרות גדולות יותר מהעימות בין איראן לישראל".

המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)
המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)

עם זאת, הוא הזכיר: "בסופו של דבר, ארצות הברית לא קובעת לישראל כיצד להתנהל, אולם מומחים צבאיים בוושינגטון סבורים שאין לישראל די כלים על מנת לתקוף את מתקני הגרעין של איראן ייתכן מפני שהדבר מצריך פצצות במשקל 30 טון שלא קיימות בישראל.

"בלעדיי ארצות הברית ישראל מסוגלת לתקוף – אבל לא לגרום לנזק הדרוש. כדי להשמיד את המתקנים האלה יש צורך בפצצות ענק, ורק ארצות הברית יכולה לספק את זה".

גורם נוסף שיקשה על ישראל לתקוף את האתרים הרגישים ביותר של משמרות המהפכה, לדבריו, הוא הטופוגרפיה הקשה של מיקומם. "רבים מהמתקנים האלה ממוקמים למרגלות הרים, וקשה לפגוע בהם, בעיקר נוכח העובדה כי חלקם נמצאים מתחת לאדמה", אמר. "ישראל יכולה לכל היותר לעכב את פרויקט הגרעין בכמה שבועות או חודשים, אולם זה יביא את האיראנים להקצין את עמדותיהם בנוגע להסכם גרעין".

"בתרחיש כזה, הם יוכלו לחזור לנקודה שבה הם נמצאים כיום תוך חודשים ספורים ועל כן הפקחים הבינלאומיים לא יוכלו לפקח על הפעילות האיראנית הזאת. במצב העניינים הזה הם יוכלו לייצר פצצה גרעינית", סיכם.

התרגום נערך בעזרת ביירון