שגרירת ארה״ב לאו״ם לינדה תומאס-גרינפילד תקפה אמש (רביעי) בחריפות את ישראל על במת מועצת הביטחון של האו״ם ואמר כי ישראל צריכה ״לטפל בדחיפות בתנאים הקטסטרופליים״ בקרב תושבי רצועת עזה הנצורה ולהפסיק להחמיר את סבלם על ידי הגבלת משלוחי הסיוע ההומניטרי.

השגרירה תומאס-גרינפילד התייחסה לדיווחים שמגיעים מדרום ומרכז עזה ואמרה ״התנאים המזוויעים הללו נחזו לפני חודשים, וטרם טופלו. זה חייב להשתנות. ועכשיו״. והוסיפה ״אנו קוראים לישראל לנקוט בצעדים דחופים לעשות זאת״.

לילי אברט, ניצולת שואה וכוכבת טיקטוק – נפטרה בגיל 100
"אינטרס רחב יותר": האם ארה"ב תתמוך בתקיפת אתרי טילים בליסטיים?

מועצת הביטחון של האו״ם בת 15 המדינות החברות, התכנסה לדון במשבר ההומניטרי ברצועה במלוא שנה לטבח השבעה באוקטובר. ההתקפות הישראליות החריבו חלק גדול מהרצועה וקרוב ל-2.3 מיליון תושבים נעקרו מביתם.

מועצת הביטחון של האו''ם (צילום: REUTERS/Carlo Allegri)
מועצת הביטחון של האו''ם (צילום: REUTERS/Carlo Allegri)

תומאס-גרינפילד התייחסה גם להוראה ישראלית לאזרחים בצפון עזה להתפנות שוב, ואמרה שהם חייבים להיות מסוגלים לחזור לקהילות שלהם כדי לבנות אותן מחדש. ״אסור שיהיה שינוי דמוגרפי או טריטוריאלי ברצועת עזה, כולל כל פעולה שמצמצמת את שטחה של עזה״, אמרה תומאס-גרינפילד.

פיליפ לזריני, ראש סוכנות הפליטים הפלסטינית אונר״א, אמר למועצת הביטחון: ״מאות אלפי אנשים נדחפים שוב לנוע לדרום, שם תנאי המחיה בלתי נסבלים״. ״שוב ושוב, תושבי עזה מתנדנדים על סף רעב מעשה ידי אדם״, אמר.

רויטרס דיווחו בשבוע שעבר כי אספקת המזון לעזה ירדה בחדות בשבועות האחרונים מכיוון שהרשויות הישראליות הנהיגו כלל מכס חדש על חלק מהסיוע ההומניטרי ובנפרד מצמצמות משלוחים המאורגנים על ידי עסקים. ״אנחנו צריכים לראות פחות מחסומים להעברת סיוע, לא יותר מהם״, אמרה תומאס-גרינפילד.

משאיות סיוע הומניטרי לעזה (צילום: רויטרס)
משאיות סיוע הומניטרי לעזה (צילום: רויטרס)

שגריר ישראל באו״ם דני דנון: ״ישראל לא מטילה הגבלות על סיוע הומניטרי. למעשה, 82% מכל הבקשות לתיאום הומניטרי אושרו ויושמו״. הוא האשים את חמאס בלקיחת הסיוע מאלה הזקוקים לו.

שגרירת בריטניה באו״ם ברברה וודוורד אמרה למועצה כי ישראל ״חייבת לעשות הרבה יותר״ כדי להימנע מנפגעים אזרחיים ולהבטיח שהאו״ם וארגוני הסיוע יוכלו לפעול בבטחה וביעילות בעזה. ״העברת סיוע הומניטרי מעוכבת, ועובדי סיוע הומניטרי נמצאים תחת איום מתמיד״, אמר שגריר צרפת באו״ם ניקולא דה ריביאר.