תחקיר של העיתון הבריטי "הגארדיאן" חושף באמצעות עדויות קשות ותמונות בלעדיות כיצד שוטרים ממשטרת הגבולות של קרואטיה שורפים בגדים, טלפונים ניידים ודרכונים שהוחרמו ממבקשי מקלט המנסים לחצות לאיחוד האירופי, לפני שהם מגורשים חזרה לבוסניה. תמונות החפצים השרופים, יחד עם עדויות קשות על תקיפה מינית ואלימות מצד משטרת קרואטיה, ששותפו עם "הגארדיאן" על ידי הארגון ההומניטרי "No Name Kitchen" (NNK), הן העדות האחרונה ליחס מחפיר מצד הרשויות כלפי פליטים המבקשים מחסה בגבולות האיחוד האירופי.

מדי יום, אלפי אנשים מדרום אסיה, המזרח התיכון וצפון אפריקה, ומספר גובר של פליטים מסין, מנסים לחצות את גבולות מדינות הבלקן בדרכם לאיחוד האירופי. רוב החוצים נאלצים לבלות את רוב המסע המפרך במחנות מאולתרים או בתחנות רכבת. רבים נעצרים על ידי משטרת הגבולות הקרואטית, ולפי עדויות, חלקם נשדדים או נשלחים באלימות חזרה לבוסניה, שם אלפי מבקשי מקלט נלכדים בטמפרטורות המקפיאות של החורף האירופי.

חכו עם השמפניות: חיזבאללה לא מחוסל - האיראנים ממלאים מקום בלבנון
מהפך בלבנון? מנהיג הדרוזים נטש את חיזבאללה - זו רק ההתחלה

שליחתם של הפליטים היא הפרה לכאורה של החוק הבינלאומי, הקובע כי לכל מבקשי המקלט צריכה להינתן ההזדמנות להגיש את בקשתם בעת חצייתם את גבולות המדינה. ארגון NNK תיעד שמונה "ערימות אפר" גדולות בהן שוטרים קרואטים שרפו, לכאורה, חפצים אישיים ומסמכים נחוצים להגשת בקשת מקלט של פליטים שחצו את גבולות קרואטיה. נמצאו גם שרידים של סמארטפונים שרופים שעשויים היו להכיל ראיות להתעללויות שבוצעו על ידי המשטרה הקרואטית, כמו סרטונים ותמונות שצולמו על ידי מבקשי המקלט, אמר NNK.

הארגון טען כי הצליח לזהות באזורים שידוע כי בהם משטרת ההגירה של קרואטיה נוהגת להחזיר פליטים על עקבותיהם, חפצים אישיים כמו תעודות זהות, תיקים, מאות טלפונים, נעליים, משקפיים, מסמכי ממשלה רשמיים, כסף, בגדים וחפצים יומיומיים אחרים המאששים את טענותיהם של הפליטים. הארגון גם אסף עדויות על אלימות לכאורה מצד משטרת הגבולות.

בדצמבר 2023, אישה מרוקאית בהריון בת 23 אמרה כי הותקפה מינית על ידי שוטרים קרואטים לפני ששומרי הגבול שרפו את חפציה, יחד עם פריטים של חברים אחרים בקבוצתה. האישה, שנסעה עם בעלה, אישה נוספת ושלושה קטינים, אמרה ששומרי הגבול ערכו לה חיפוש פולשני בהפשטה, כולל בתוך איבר מינה, ואיימו לאנוס אותה. החיפוש "היה הדבר הגרוע ביותר שקרה לי", אמרה האישה. "אני מעדיפה שהוא יכה אותי מאשר לחפש אותי בדרך הזו".

לאחר שהקבוצה שוחררה על ידי השומרים ורצה בחזרה לבוסניה, היא אמרה שראתה את השוטרים שורפים את הפריטים שהוחרמו מהם.

על פי עדות נוספת, מנובמבר 2023, קבוצה של ארבעה גברים מרוקאים הוכתה לכאורה על ידי שוטרים שאז שרפו את חפציהם. המשטרה לכאורה אילצה את הגברים ללכת יחפים על האפר החם, תוך איום באלות. לפי NNK, הגבר המרוקאי שסיפק את העדות סבל מכוויות בכפות רגליו.

למרות עדויות מעובדי סיוע ועיתונאים, קרואטיה הכחישה באופן עקבי כי דחפה מבקשי מקלט לבוסניה או השתמשה באלימות נגדם. NNK הגיש לאחרונה את הראיות שלו לדווח המיוחד של האו"ם על עינויים. דובר משרד הפנים של קרואטיה אמר כי לממשל יש "מדיניות של אפס סובלנות לכל פעילות בלתי חוקית פוטנציאלית שבוצעה על ידי אנשיה", וכי יש לה מנגנון עצמאי לפיקוח על התנהלות המשטרה.

לגבי העדויות מהאישה בהריון וקבוצת ארבעת הגברים המרוקאים, הדובר אמר: "זה לחלוטין בלתי נתפס שאירוע כזה יתרחש מבלי שידווח למשטרה מיד". הדובר אמר כי לעתים קרובות מבריחי אדם הם האחראים לאלימות ולגניבות בגבול, וכי המשטרה תיעדה "מקרים רבים של טענות מזויפות". "לגבי הטענות שהמשטרה הקרואטית שורפת פריטים שהיא החרימה ממהגרים, אנו רוצים להודיע לכם כי, כדי להימנע מהחזרה לקרואטיה כמבקשי הגנה בינלאומית, מהגרים לפעמים משמידים פריטים שהם נושאים איתם ומשליכים חפצים אישיים בעת ניסיון לחצות את הגבול באופן בלתי חוקי", אמר הדובר.

בשנת 2019, לאחר חודשים של הכחשות רשמיות, בראיון לטלוויזיה השווייצרית, נשיאת קרואטיה דאז קולינדה גרבר-קיטרוביץ' נראתה כמודה בדחיפות חזרה. היא הודתה שהמשטרה השתמשה בכוח, אך הכחישה שהדחיפות היו בלתי חוקיות. באותה שנה, בית הדין האירופי לזכויות אדם קבע כי משטרת קרואטיה אחראית למותה של ילדה אפגנית בת שש, שיחד עם משפחתה נאלצה לחזור לסרביה על ידי חציית מסילות רכבת. היא נפגעה ונהרגה על ידי רכבת.