ממשלת איראן חשה חרדה רבה ועוסקת במאמצים דיפלומטיים עם מדינות במזרח התיכון כדי לבחון האם הן יכולות להפחית את היקף התגובה הישראלית למתקפת הטילים האיראנית מוקדם יותר החודש, ואם זה ייכשל – לסייע בהגנה על טהרן, כך מסרו ל־CNN מקורות המעורים בפרטים.

החרדה של איראן נובעת מחוסר הוודאות לגבי יכולתה של ארה"ב לשכנע את ישראל שלא לתקוף אתרים גרעיניים ומתקני נפט איראניים, ומהעובדה שהמיליציה החשובה ביותר שלה באזור, חיזבאללה, נחלשה משמעותית בעקבות פעולות צבאיות ישראליות בשבועות האחרונים, כך אמרו המקורות.

הפרוטוקולים נחשפים: כך ניסה חמאס לשכנע את איראן להשתתף בטבח
במהלך יום הכיפורים: כ-200 שיגורים לצפון, פגיעת כטב"ם בהרצליה

ארה"ב התייעצה עם ישראל לגבי תכניותיה להגיב למתקפה האיראנית מה־1 באוקטובר, ובכירים אמריקאים הבהירו כי הם אינם רוצים שישראל תתקוף אתרים גרעיניים או שדות נפט איראניים. במהלך שיחתם של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום רביעי, הנשיא האמריקאי אמר כי התגמול הישראלי צריך להיות "מידתי".

בעלות בריתה של ארה"ב במפרץ, כולל איחוד האמירויות, בחריין וקטאר, הביעו גם הן דאגה בפני ארה"ב מפני תקיפה אפשרית על מתקני הנפט האיראניים, שעלולה ליצור השפעות כלכליות וסביבתיות שליליות על כל האזור, כך אמר דיפלומט ערבי ל־CNN.

ממשל ביידן מודאג מאוד מכך שההתקפות ההדדיות המתמשכות בין איראן לישראל, שהחלו מוקדם יותר השנה לאחר שישראל תקפה מה שאיראן טענה שהיה בניין הקונסוליה שלה בדמשק, עלולות להידרדר למלחמה אזורית גדולה שתסחוף גם את ארה"ב.

האיראנים נוהרים לתחנות הדלק מחשש לתקיפה ישראלית (צילום :רשתות ערביות)

חלק גדול מהחששות נובע מכך שמתחילת המלחמה ובדומה לפעילות צה״ל בעזה, ישראל התעלמה פחות או יותר מקריאות ארה"ב לריסון בלבנון. לפי הדיווחים, ישראל גם לא התייעצה עם ארה"ב לפני שביצעה את מתקפת הביפרים ומכשירי הקשר, או לפני שחיסלה את מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בביירות והפרה הצעת הפסקת אש עדינה שהוצעה על ידי ארה"ב וצרפת פחות מ־48 שעות קודם לכן.

הקבינט הביטחוני של ישראל טרם קיבל החלטה כיצד להמשיך, זאת לפי בכיר ישראלי ל־CNN אתמול. ובעוד הפער בין עמדות ארה"ב וישראל מצטמצם, ייתכן שהוא לא יישאר כך, אמר בכיר אמריקאי.

"אנחנו לא יכולים לדעת באמת אם הם הצביעו או לא", אמר בכיר בממשל על דיוני הקבינט הישראלי, תוך הבעת ספקנות לגבי רמת השקיפות במה שישראל משתפת עם ארה"ב. נכון לשבוע שעבר, ישראל לא נתנה שום הבטחות שלא תתקוף את מתקני הגרעין של איראן, כך דווח ב־CNN.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה עם נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן, בלשכת ראש הממשלה בירושלים (צילום: לשכת ראש הממשלה)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בשיחה עם נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן, בלשכת ראש הממשלה בירושלים (צילום: לשכת ראש הממשלה)

שר החוץ של איראן, עבאס אראקצ'י, אמר שארצו מוכנה לכל תרחיש "למרות שאיננו מעוניינים לא במלחמה ולא בהסלמה". בריאיון לערוץ אלג'זירה, הוסיף אראקצ'י: ״נראה איך תראה התקיפה, נבחן אותה בקפידה ובהסתמך על כך נקבע את אופי התגובה שלנו״. אראקצ'י האשים את ישראל בכך שהיא מעוניינת במלחמה נרחבת כדי לגרור מדינות למלחמה הזאת והבהיר שאיראן היא לא המדינה היחידה שאיננה מעוניינת במלחמה נרחבת, "כולם מכירים בכך שהמלחמה היא הרת אסון. הערוצים הדיפלומטים פתוחים עם ארצות הברית דרך מדינות נוספות ואנחנו מחליפים דעות באופן עקיף".

גורמים סעודים המעורבים בנושא אמרו לוול סטריט ג'ורנל שהיוזמה האמריקנית לדחיקת חיזבאללה מהשלטון זוכה לתמיכה סעודית, אבל הם אומרים אומרים שהיוזמה תלויה ברובה במנהיגים המרכזיים בלבנון, ביניהם רה"מ נג'יב מיקאתי, שיידרשו להפגיש בין הפלגים הפוליטיים השונים במדינה כדי לבחור נשיא חדש. גורמים קטרים ומצרים אמרו לבכירים אמריקנים שהם רואים את היוזמה ״לא מציאותית ואף מסוכנת״, כשלטענתם ישראל לעולם לא תצליח להשמיד את חיזבאללה, ולכן הארגון יהיה חייב להיות חלק מכל הסדר מדיני.

ישראל מתכננת במשך עשורים מתקפות על יכולות הגרעין של איראן, ולפני שנתיים בלבד דימתה תקיפה שלהן בתרגיל צבאי. בשנים האחרונות יוחסו לישראל מספר התנקשויות במדעני גרעין איראנים, ומתקני הגרעין של איראן הותקפו במתקפות סייבר, ככל הנראה מישראל – המפורסמת ביותר היא וירוס ״סטוקסנט״, שהצליח לחדור למתקן הגרעין ״הנטנז״ באיראן.

"המכה שלנו תהיה עוצמתית, מדויקת, ומעל הכל - מפתיעה. הם לא יבינו מה קרה ואיך זה קרה", אמר שר הביטחון יואב גלנט. בעוד איראן הזהירה בפומבי שכל גורם שייתפס כמסייע לישראל ייחשב כתוקפן, על פי ההערכות שכנותיה של איראן לא יבואו במפורש להגנתה של טהרן במקרה של מתקפה ישראלית.

עם זאת, ערב הסעודית, איחוד האמירויות וקטאר אמרו הן לארה"ב והן לאיראן כי לא יאפשרו לישראל להשתמש במרחב האווירי שלהן כדי לתקוף את איראן, כך מסרו מקורות דיפלומטיים ל־CNN. גם ירדן תגן על המרחב האווירי שלה מפני כל חדירה בלתי מורשית, ללא קשר למקורה, כך אמר בכיר ירדני.

בכירים אמריקאים מאמינים שישראל צמצמה את היעדים שבהם תפגע בתגובתה למתקפה האיראנית, אותם הם מתארים כתשתיות צבאיות ואנרגיה איראניות, כך לפי NBC. אין סימן לכך שישראל תתקוף מתקנים גרעיניים או תבצע התנקשויות, אך בכירים אמריקאים הדגישו כי הישראלים טרם קיבלו החלטה סופית לגבי איך ומתי לפעול.

בית זיקוק לנפט וגז באיספהאן, איראן (צילום: רויטרס)
בית זיקוק לנפט וגז באיספהאן, איראן (צילום: רויטרס)

ישראל שיתפה מידע מסוים עם ארה"ב לגבי התגובה, אמרו הבכירים, אך נמנעה מלחשוף פרטים רבים מתוך שיקולי ביטחון מבצעי. ארה"ב ערוכה להגן על נכסיה באזור מפני כל מתקפת נגד מיידית מאיראן, אך סביר להניח שלא תספק תמיכה צבאית ישירה למבצע.

בינתיים, בכירים אמריקאים ממשיכים לדחוק בממשלת ישראל להתמקד ביעדים צבאיים ולהימנע ממתקני נפט, גז וגרעין. ביידן דחק בחוזקה בנתניהו להתמקד במצב ההומניטרי בעזה ובלבנון ודחק בו להביא לסיום הלחימה. נשיא ארה"ב גם הדגיש שישראל צריכה לשקול עד כמה קשה יהיה לבצע בהצלחה את המלחמה בלבנון ולהתמודד עם איום חזק בחזית שנייה מצד איראן.