לפני שבועיים, ארצות הברית וצרפת דרשו הפסקת אש מיידית של 21 יום כדי למנוע פלישה ישראלית ללבנון. מאמץ זה סוכל על ידי החיסול של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, תחילתו של התמרון הקרקעי בלבנון, ותקיפות אוויריות ישראליות שהשמידו חלק ניכר מהנהגת הארגון.

כעת, גורמים אמריקאיים הפסיקו את קריאותיהם להפסקת אש, בטענה שהנסיבות השתנו. "אנחנו אכן תומכים בישראל, המבצעת תקיפות אלה כדי לפגוע בתשתית של חיזבאללה, כך שבסופו של דבר נוכל להגיע לפתרון דיפלומטי", אמר דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מתיו מילר, בתדרוך עיתונאים מוקדם יותר השבוע.

לא רק החיסולים: חיזבאללה מתמודד עם איום נוסף שיפגע בו אנושות
"מכפיל אש משמעותי": הנשק שובר השוויון שישראל עתידה לקבל מארה"ב

שינוי הכיוון משקף מטרות אמריקאיות מנוגדות – הכלת הסכסוך המתרחב במזרח התיכון, תוך החלשה משמעותית של חיזבאללה הנתמך על ידי איראן.

הגישה החדשה היא גם מעשית וגם מסוכנת. ארה"ב וישראל מרוויחות מתבוסת אויב משותף – ארגון חיזבאללה, שאיראן משתמשת בו כדי לאיים על הגבול הצפוני של ישראל – אך עידוד המערכה הצבאית המתרחבת של ישראל עלול לצאת משליטה.

ג'ון אלטרמן, לשעבר פקיד במחלקת המדינה, אמר כי ארה"ב רוצה לראות את חיזבאללה נחלש, אך חייבת לשקול זאת מול הסיכון של "יצירת ואקום" בלבנון או הצתת מלחמה אזורית. הגישה של וושינגטון, לדבריו, נראית להיות: "אם אי אפשר לשנות את הגישה הישראלית, כדאי לנסות לכוון אותה בדרך בונה".

כזכור, לאחר חיסולו של נסראללה – שארה"ב כינתה "מידה של צדק" – הנשיא ג'ו ביידן קרא שוב להפסקת אש לאורך גבול ישראל־לבנון. מספר ימים מאוחר יותר, בישראל הושק התמרון הקרקעי בלבנון, בניגוד לקריאות האמריקאיות. למרות ההתעלמות, ארה"ב הגיבה בהפסקת קריאותיה להפסקת אש והביעה תמיכה במערכה.

תיעוד מזירת החיסול של נסראללה (צילום :אל-חדת')

אהרון דייויד מילר, לשעבר מתווך אמריקאי למזרח התיכון, אמר כי לארה"ב היה מעט סיכוי לרסן את ישראל, ובמקביל היא ראתה יתרונות פוטנציאליים במבצע. "זה בוודאי יצר תנופה שבה הממשל כנראה חשב: 'בואו נעשה מידה טובה מתוך הכרח'", הוא אמר.

כיום, לא מתקיימות שיחות הפסקת אש משמעותיות, כך לפי מקורות אירופאים המכירים את הנושא, אשר הוסיפו כי הישראלים ימשיכו במבצע שלהם בלבנון "במשך שבועות אם לא חודשים".

עבור ארה"ב, המערכה בלבנון יכולה להביא לפחות שני יתרונות משמעותיים:

ראשית, החלשת חיזבאללה – המיליציה החזקה ביותר של איראן – יכולה לצמצם את ההשפעה האיראנית באזור ולהפחית את האיום על ישראל ועל כוחות ארה"ב. ארה"ב גם מאמינה כי לחץ צבאי יכול לאלץ את חיזבאללה להניח את נשקו ולסלול את הדרך לבחירת ממשלה חדשה בלבנון שתסלק את תנועת המיליציה החזקה, שהייתה שחקן משמעותי בלבנון במשך עשורים.

המטרה הסופית, אמרו גורמים אמריקאים השבוע, היא לאכוף את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 1701, שהורתה על משימת יוניפי"ל (כוח האו"ם הזמני בלבנון) לסייע לצבא הלבנוני לשמור על אזור הגבול הדרומי שלו עם ישראל נקי מנשק או כוח אדם חמוש מלבד אלה של המדינה הלבנונית.

יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)
יוניפי''ל בלבנון (צילום: רויטרס)

גורמים אמריקאים אומרים כי השיחות עם הצדדים להשגת מטרות אלה יכולות להתקיים תוך כדי המשך הלחימה, למרות שאנליסטים מזהירים כי הסכסוך מגביר מאוד את הסיכון למלחמה רחבה יותר, במיוחד כאשר האזור ממתין לתגובה הישראלית להתקפת הטילים של איראן.