ראש ממשלת שוודיה, אולף קריסטרסון, קרא אמש (ראשון) לאיחוד האירופי להכריז על משמרות המהפכה האיראנית (IRGC) כארגון טרור. דבריו מגיעים זמן קצר אחרי מתקפות חמושים על השגרירות הישראלית בשטוקהולם לפני כשבועיים.

"אנחנו רוצים שהשוודים יתייחסו ברצינות, יחד עם שאר מדינות האיחוד האירופי, לקשר הבעייתי בין משמרות המהפכה, תפקידם ההרסני באזור, אך גם לפעולותיהן המסלימות סביב מדינות אירופה השונות כאשר שוודיה היא אחת מהן", אמר קריסטרסון.

"התוצאה ההגיונית היחידה היא שנקבל סיווג טרור משותף, כך שניתן יהיה לפעול באופן רחב יותר מאשר הסנקציות שכבר קיימות", הוסיף ראש ממשלת שוודיה.

עלי חמינאי במהלך הטקס באיראן אחרי מות נסראללה (צילום: צילום מסך רשתות ערביות)
עלי חמינאי במהלך הטקס באיראן אחרי מות נסראללה (צילום: צילום מסך רשתות ערביות)

במאי 2023, הפרלמנט השוודי הצביע בעד הכרזה על משמרות המהפכה האיראנית כארגון טרור בעקבות הוצאתו להורג של האזרח האיראני חביב צ'אב, פעיל אופוזיציה איראני שברח לשוודיה וחי שם עשור עד שב-2020 פותה על ידי מרגלת להגיע לטורקיה ומשם נחטף חזרה לאיראן.

בתחילת שנת 2024, הפרלמנט האירופי קרא לאיחוד האירופי להכריז על משמרות המהפכה כישות טרור והאשים אותם בדיכוי אלים של הפגנות מקומיות ובאספקת כטב"מים לרוסיה לשימוש במלחמתה נגד אוקראינה.

הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, ג'וזפ בורל, אמר ב-23 בינואר לפני פגישת שרי החוץ בבריסל כי ישנן סיבות משפטיות מדוע האיחוד האירופי אינו יכול לרשום את הארגון כישות טרור. "זה משהו שלא ניתן להחליט עליו ללא החלטת בית משפט תחילה".

עם זאת, דו"ח שהוזמן על ידי יוזמת האג הפריך את טיעונו של ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי לאי-הכללת משמרות המהפכה ברשימת הטרור של האיחוד האירופי, באומרו כי הטיעון שהאיחוד האירופי אינו יכול לרשום את משמרות המהפכה כטרוריסטים עד שבית משפט של האיחוד האירופי יקבע שהם כאלה, הוא חסר בסיס.

בסוף יוני, סוכנות העיתונות הגרמנית (DPA) ציטטה דיפלומטים שאמרו כי "מספר מדינות באיחוד האירופי, כולל גרמניה, דוחפות לסווג את משמרות המהפכה כארגון טרור על בסיס פסיקה של בית משפט גרמני".

הפסיקה המשפטית הגרמנית מוקדם יותר השנה היא מבית המשפט העליון בעיר דיסלדורף, הקובעת כי מתקפה משנת 2022 על בית כנסת בעיר בוכום שבמדינת נורדריין-וסטפאליה יוחסה ל"רשויות המדינה האיראניות".

בכיר באיחוד האירופי אמר לוול סטריט ג'ורנל ב-4 באוקטובר כי השירותים המשפטיים של האיחוד האירופי אמרו שהחלטתה של דיסלדורף היא בסיס מספיק לרישום פוטנציאלי של משמרות המהפכה כטרור וכי ההחלטה בעניין זה היא כעת פוליטית.

תיעוד מהמתקפה האיראנית (צילום: רשתות ערביות)

אירוע הירי בשגרירות ישראל בשטוקהולם ואחת נוספת בקופנהגן, בירת דנמרק, הן חלק מסדרת אירועים שהתרחשה בחודשים האחרונים של גורמים הנשלחים על ידי איראן כדי לתקוף את השגרירות הישראלית. לפי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים, היו מקרי ירי ומקרי השלכת רימונים.

בסוף השבוע הבא תתקיים פגישה של המועצה האירופית, בה יחליטו מנהיגי המדינות החברות על הכיוון המדיני של האיחוד האירופי ועל סדרי העדיפויות. בפגישה זו צפוי ראש ממשלת שוודיה להעלות את ההכרה במשמרות המהפכה כארגון טרור.